Vraag 33: Wat is het bewijs voor de Hadj (de bedevaart)?

200 vragen over geloofsleer, Tawhied, Wetenschap | 0 comments

Antwoord: Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa zegt:

﴿وَأَتِمُّوا الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلَّهِ﴾ (البقرة: من الآية196)

“En verricht de Hadj en de 3umrah voor Allaah.” (Aayah: 2/196).

Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa zegt ook:

﴿وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ﴾ (آل عمران: من الآية97)

“En Allaah heeft voor de mensen de Hadj verplicht gesteld.” (Aayah: 3/97).

Ook heeft de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam gezegd: «“Voorzeker, Allaah heeft jullie de Hadj verplicht.”» Deze hadieth is in de Sahiehayn[1] (overgeleverd). Tevens is de hadieth van Djibriel[2] voorafgegaan en de hadieth: «“Voorwaar, de Islaam is op vijf (zuilen) gebouwd.”» En vele andere (ahaadieth).[3]

Uitleg: (Al-Hadj) betekent letterlijk in het Arabisch ‘een specifieke plaats of persoon doelen’. Technisch (Islamitisch) betekent het: de vijfde zuil van de Islaam, ‘de bedevaart’ die één keer in het leven verplicht is voor degene die in staat is daarheen op weg te gaan. Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa zegt:

﴿وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ ﴾ (آل عمران: 97)

“En Allaah heeft voor de mensen de bedevaart (al-Hadj) verplicht gesteld, (voor hen) die in staat zijn daarheen op weg te gaan. En wie ongelovig is, voorzeker, Allaah is onafhankelijk van de werelden.” (Aayah: 3/97).

وعن ابن عمر رضي الله عنهما »أن رجلا قال لرسول الله صلى الله عليه وسلم من الحاج قال الشَّعث التَّفِل قال فأي الحج أفضل قال العج والثج قال وما السبيل قال الزاد والراحلة «. رواه ابن ماجه بإسناد حسن

3abdu-llaah ibn 3umar heeft verhaald dat «“Een man de Boodschapper van Allaah Allaah’s gebeden en vrede zij met hem vroeg: “Wie is de bedevaarder (al-haadj)?” Hij Allaah’s gebeden en vrede zij met hem antwoordde: “(A-Sha3th) (degene waarvan zijn haar stoffig is), (a-ttafil) degene die het gebruik van het parfum nalaat.” Hij vroeg: “Welke Hadj (bedevaart) is het beste?” Hij Allaah’s gebeden en vrede zij met hem antwoordde: “(Al-3adj) (wanneer men zijn stem verheft met a-ttalbiyah[4]) en (a-thadj) (het laten stromen van bloed; het slachten).” Hij vroeg: “En wat is (a-ssabiel) de weg daarheen?” Hij Allaah’s gebeden en vrede zij met hem antwoordde: “Het voedsel en het vervoer.”»[5]

وعن ابن عباس قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم » يا أيها الناس إن الله كتب عليكم الحج . فقام الأقرع بن حابس فقال أفي كل عام يا رسول الله ؟ قال لو قلتها نعم لوجبت ولو وجبت لم تعملوا بها ولم تستطيعوا والحج مرة فمن زاد فتطوع. «

رواه أحمد والنسائي والدارمي والحاكم

3abdu-llaah ibn 3abbaas radiya-llaahu 3anhumaa heeft verhaald dat de Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam gezegd heeft: «O mensen, voorzeker, Allaah heeft jullie de bedevaart (al-Hadj) verplicht. Vervolgens stond al-Aqra3 ibn Haabis op en vroeg: “(Moeten we het) elk jaar verrichten, o Boodschapper van Allaah?” Hij Allaah’s gebeden en vrede zij met hem zei: “Als ik dat zei dan was het wel verplicht geweest. En als het (elk jaar) verplicht was, zouden jullie het niet verrichten en zouden jullie het niet kunnen (verrichten), maar de bedevaart is één keer (in het leven verplicht), en wie wil vermeerderen, dan is dat vrijwillig.”»[6]

Het voorafgaande vers en de ahaadieth die we net opgesomd hebben spreken voor zich. Ook wijzen zij op hetgeen in de uitleg behandeld is.


[1] “Sahiehayn”: dat zijn de twee boeken van imaam al-Bukhaarie en imaam Muslim. Deze twee geleerden hebben slechts de authentieke ahaadieth in deze twee boeken verzameld. Wanneer de hadieth zich in beide boeken bevindt, heeft de hadieth het hoogste niveau van authenticiteit.

[2] Zie vraag 12.

[3] Zie vraag 15.

[4] “A-ttalbiyah” is de uitspraak: ‘Labbayka-llaahumma labbayk, labbayka laa sharieka laka labbayk. Inna-l-hamda wa-nni3mata laka wa-l-mulk, laa sharieka lak’.

[5] Hasan li-ghayrih, deze hadieth is overgeleverd door imaam ibn Maadjah en is hasan verklaard door imaam al-Albaanie.

[6] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam Ahmad, imaam al-Haakim, imaam a-Nnasaa’ie en imaam a-Ddaarimie.

Categorieën