Geduld
De taalkundige betekenis van geduld is het beletten/stoppen/weerhouden van iets of iemand.
De technische, islamitische betekenis is dat je jezelf belet/stopt om iets te verrichten wat in jouw nadeel zal vallen.
Het is een innerlijke kracht die jij bestuurt om jouw gedrag en handelingen aan te sturen. Sabr kan een automatische zaak zijn, maar het kan ook een zaak zijn waarmee je jezelf belast. Het is automatisch als je vanzelf geduld hebt, je het jezelf hebt aangeleerd en het één van je eigenschappen hebt gemaakt. Het is een belasting als je jezelf het moet aanleren.Geduld is een innerlijke/geestelijke krachttraining die je ook moet trainen als je die te weinig hebt.
Attasabbor is jezelf dwingen om sabr te verrichten, dus eigenlijk jezelf belasten om sabr te verrichten.
Al-istibaar is het aanleren van en jezelf trainen in sabr.
Al-Musaabarah is het bevechten van jouw tegenstander middels standvastigheid. Dus dat jij standvastig bent, wanneer jij in strijd bent tegen jouw vijand.
De profeet vrede zij met hem heeft gezegd: “En wie zichzelf het geduld aanleert, Allaah zal hem geduld geven.”
De profeet vrede zij met hem heeft ook gezegd: “Niemand is een betere gunst gegeven dan as-Sabr.”
Als iemand geen geduld heeft, moet hij krachttrainingen doen. Zoals bij fitness, je moet je sabr aanleren. We gaan inshaaAllaah leren hoe we dat kunnen doen.
Er zijn vier verschillende niveaus:
1e niveau: attasabbor: jezelf dwingen om sabr te hebben
2e niveau: alistibaar: jezelf sabr aanleren. Krachttrainen. Je dwingt jezelf gewicht aan te leren.
3e niveau: Sabr zelf. Sabr die je automatisch uit en jezelf sabr blijven aanleren.
4e niveau: niet alleen geduld zelf, maar ook je tegenstander kunnen bevechten met geduld.
We hebben twee soorten van geduld en onder elke soort zijn er twee vormen.
* Geestelijke geduld ———————→ Geduld waarin jezelf de keuze hebt.
———————→ Geduld waarin je geen keuze hebt.
* Lichamelijke geduld ———————-→ Geduld waarin jezelf de keuze hebt.
———————-→ Geduld waarin je geen keuze hebt.
Het geestelijke geduld.
* Keuze mogelijkheid: dat je jezelf belet en afstand houdt van hetgeen islamitisch en/of logisch onjuist en niet goed is.
Islamitisch: je weerhoudt jezelf om ontucht te plegen, alcohol te drinken etc.
Logisch: jezelf weerhouden op je handen te gaan lopen, mensen te gaan uitschelden etc. Zowel het verstand als de godsdienst verwerpen het.
* Geen keuze mogelijkheid: geduld hebben met hetgeen wat de ziel lief heeft en niet kan krijgen. Bijvoorbeeld: iemand met wie je wilt trouwen maar niet kan krijgen of naar iets of iemand verlangen, maar wat te ver weg is.
Het lichamelijke geduld.
* Keuzemogelijkheid: het verrichten van zwaar werk, dan kies je ervoor om dat te doen en dan kies je er ook voor om daar geduld voor te hebben.
* Geen keuzemogelijkheid: bij pijn of ziekte, wond, kou, koorts die je hebt. Je hebt hierin geen keuze. Je moet geduld hebben.
Het verschil tussen mens en dier, is dat de mens een keuze mogelijkheid in lichamelijke en geestelijk geduld heeft. Een dier heeft die keuzemogelijkheid niet. Een dier moet geduld hebben met pijn en kan daar niets tegen doen. Maar sommige mensen gedragen zich zoals dieren of zelfs nog erger. Waarom? Omdat zij die keuzemogelijkheid wel hebben, maar ondanks dat zich niet goed gedragen. Allaah zegt in Quraan:
“Voorzeker, zij zijn zoals het vee, sterker nog zij zijn nog meer afgedwaald.”
Geduld heeft drie niveaus in sterkte en zwakte.
De profeet vrede zij met hem heeft gezegd: “De sterke man is niet de sterke worstelaar, de sterke is slechts degene die zichzelf beheerst bij woede.”
Dat is geduld, dat je jezelf kan besturen bij een overmatige woede.
1e niveau:
Wanneer je de godsdienstelijke drijfveer van iemaan groter en sterker is dan de drijfveer van de begeerte. Op dat moment heb je geduld en kan je jezelf besturen. Hiertoe kan je alleen maar komen door jezelf te controleren, trainen, aan te praten. Daarmee overwin je jezelf. Je leert jezelf dat wanneer Allaah iets verboden heeft, dat je dat niet verricht of ermee stopt. Of andersom, Allaah heeft iets verplicht, en je verplicht jezelf dat te verrichten.
Dit zijn degenen over wie de engelen zullen zeggen:
إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنتُمْ تُوعَدُونَ
“Voorwaar, degenen die zeggen: “onze Heer is Allaah”, en die vervolgens standvastig zijn: over hen zullen de Engelen neerdalen (en zeggen:) “Vreest niet en weest niet bedroefd en verheugt jullie met het Paradijs dat jullie beloofd werd.” Foessilat 30
Ze hebben geloofd middels hun harten en zijn rechtlijnig in hun daden.
Ook zegt Allaah daarover:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ
“O jullie geloven, zoekt hulp door middel van geduld en de salaat. Voorwaar, Allaah is met degenen die geduld hebben.” al-baqarah 153
Je hebt dan het hoogste niveau bereikt, doordat je jouw vijanden overwonnen hebt. En de eerste vijand is de shaytaan en daarna jouw lusten/begeerten.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون
“O, jullie die geloven, hebt geduld en spoort anderen aan volhardend te zijn en houdt standvastigheid in geduld, en heb taqwa jegens Allaah, opdat jullie zullen slagen.” Aali 3imraan 200
Het slagen is alleen middels het geduld hebben en standvastig zijn in het geduld. Dit is hoogste niveau.
2e niveau:
Dit is wanneer de shaytaan en begeerte sterker zijn. Hij is of één van degenen die misleid worden door de shaytaan of hij wordt zelf een shaytaan of één van de volgers van Iblies. Iblies is een djinn.
Tussen niveau:
Je hebt een tussen niveau, en dat is dat hij soms geduld heeft en soms is Iblies sterker. Dat is de persoon die wankelt.
Er zijn drie soorten zielen:
– De gerustgestelde ziel;
– De slechte ziel (die jou het slechte beveelt);
– De wankelende ziel; de ziel die zichzelf verwijt.
Het hangt af wie sterker is. Je moet ervoor zorgen dat je jezelf bestuurt en niet de shaytaan.
Sabr kan je verrichten voor drie zaken:
* Sabr voor verplichte zaken om die te verrichten.
* Sabr om de verboden zaken niet te verrichten.
* Sabr die betrekking heeft op de voorbeschikking, de Qadr, van Allaah.
Deze niveaus van sabr zijn allemaal verplicht. Sommige geleerden zeggen zelfs dat je verplicht bent ervan te houden. En sommige geleerden zeggen dat het een aanbevolen zaak is om ervan te houden en dat is het meest dichte bij de sunnah.
Sabr kan vijf oordelen hebben:
Verplicht: sabr is verplicht bij jezelf verwijderen van verboden zaken en sabr hebben bij de Qadr van Allaah. Zoals hierboven is vermeld.
Aanbevolen: Bij aanbevolen zaken en afgekeurde zaken en het houden van en genieting van de Qadr.
Verboden: Wanneer het jou leidt tot vernietiging van jouw zelf, jouw eer, godsdienst etc. Dan mag je geen geduld hebben.
Afgekeurd: Geduld tot het verrichten van afgekeurde zaken.
Toegestaan: sabr hebben voor de toegestane zaken.
Sabr kent twee kanten: voorspoed en tegenspoed.
– Sabr bij voorspoed is dat jij Allaah bedankt en lof prijst voor hetgeen hij jouw gegeven heeft. Alles refereer je naar Allaah. Allaah heeft mij geholpen hierin, Hij is nobel tegenover mij geweest, het is een gunst. Dus niet dat je dankzij je slimheid etc. tot een bepaalde zaak bent gekomen. Hij is degene die jou heeft voorzien.
En de sabr hierin is ook dat je elke gunst die Allaah jou heeft gegeven in goedheid gebruikt en Hem bedankt. Iemand die voorspoed heeft moet soms meer geduld hebben, dan iemand die zich in tegenspoed bevindt. Zo’n persoon heeft meer moeite om geduld te hebben om dat te refereren naar Allaah en om dat in goedheid te gebruiken.
Een mooi voorbeeld hiervan is het verhaal dat staat in suratu-l-Kahf (de grot), Allaah zegt:
وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلاً رَّجُلَيْنِ جَعَلْنَا لِأَحَدِهِمَا جَنَّتَيْنِ مِنْ أَعْنَابٍ وَحَفَفْنَاهُمَا بِنَخْلٍ وَجَعَلْنَا بَيْنَهُمَا زَرْعاً {32} كِلْتَا الْجَنَّتَيْنِ آتَتْ أُكُلَهَا وَلَمْ تَظْلِمْ مِنْهُ شَيْئاً وَفَجَّرْنَا خِلَالَهُمَا نَهَراً {33} وَكَانَ لَهُ ثَمَرٌ فَقَالَ لِصَاحِبِهِ وَهُوَ يُحَاوِرُهُ أَنَا أَكْثَرُ مِنكَ مَالاً وَأَعَزُّ نَفَراً {34} وَدَخَلَ جَنَّتَهُ وَهُوَ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ قَالَ مَا أَظُنُّ أَن تَبِيدَ هَذِهِ أَبَداً {35} وَمَا أَظُنُّ السَّاعَةَ قَائِمَةً وَلَئِن رُّدِدتُّ إِلَى رَبِّي لَأَجِدَنَّ خَيْراً مِّنْهَا مُنقَلَباً {36} قَالَ لَهُ صَاحِبُهُ وَهُوَ يُحَاوِرُهُ أَكَفَرْتَ بِالَّذِي خَلَقَكَ مِن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ ثُمَّ سَوَّاكَ رَجُلاً {37} لَّكِنَّا هُوَ اللَّهُ رَبِّي وَلَا أُشْرِكُ بِرَبِّي أَحَداً {38} وَلَوْلَا إِذْ دَخَلْتَ جَنَّتَكَ قُلْتَ مَا شَاء اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ إِن تُرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنكَ مَالاً وَوَلَداً {39} فَعَسَى رَبِّي أَن يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِّن جَنَّتِكَ وَيُرْسِلَ عَلَيْهَا حُسْبَاناً مِّنَ السَّمَاءِ فَتُصْبِحَ صَعِيداً زَلَقاً {40} أَوْ يُصْبِحَ مَاؤُهَا غَوْراً فَلَن تَسْتَطِيعَ لَهُ طَلَباً {41} وَأُحِيطَ بِثَمَرِهِ فَأَصْبَحَ يُقَلِّبُ كَفَّيْهِ عَلَى مَا أَنفَقَ فِيهَا وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا وَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُشْرِكْ بِرَبِّي أَحَداً
” En geef hun de gelijkenis van de twee mannen: aan een van hen deden Wij twee tuinen met druivenstruiken toekomen en Wij omringden die met dadelpalmen en tussen hen in akkers. Ieder van die twee tuinen bracht vruchten voort en faalde daar in niets in. En in hun midden deden Wij een rivier ontspringen. En er waren vruchten voor hem. Hij zei dus tegen zijn (gelovige) gesprekspartner: ”ik ben jou meerdere op het gebied van bezit en ik ben eervoller als persoon”. En hij ging zijn tuin binnen en hij deed zichzelf onrecht aan, hij zei: “ik denk niet dat die tuinen ooit zullen vergaan. En ik denk niet dat het Uur der Opstanding zal plaatsvinden, en zelfs al zal ik tot mijn Heer teruggebracht worden: ik zal er zeker een betere plaats van terukeer vinden”. Zijn (gelovige) gesprekspartner zei, toen hij met hem in gesprek was, tot hem: “Geloof jij niet in Degene Die jou van aarde geschapen heeft, vervolgens uit een druppel sperma, en jou ten slotte tot mens vormde? Maar wat mij betreft: Allaah is mijn Heer en ik ken mijn Heer niet een deelgenoot toe. En had jij maar toen jij je tuin binnentrad, gezegd: “wat Allaah wil, er is geen kracht dan door Allaah, indien jij van mij ziet dat ik minder dan jou ben op het gebied van bezit en kinderen. Moge mijn Heer mij iets beters geven dan jouw tuin en een ramp over haar neerzenden vanuit de hemel, zodat zij glibberige aarde wordt! Of haar water in de aarde wegvloeit, zodat jij het nooit meer zal kunnen vinden.” En zijn vruchten werden vernietigd. Toen begon hij zich in zijn handen te wringen, over wat hij ervoor uitgegeven had en dat zij (de twee tuinen) nu tot de bodem toe geruineerd waren. En hij zei: “wee mij, had ik maar mijn Heer niet een deelgenoot toegekend!” al-kahf 32-42
– Sabr bij tegenspoed is dat je geduld hebt tijdens slechte tijden. Tijdens tegenspoed heb je vaak geen keus.
Degenen die geduld heeft bij voorspoed kunnen meer beloond worden dan bij iemand die geduld heeft bij tegenspoed. Zelfs de ongelovigen roepen Allaah aan tijdens tegenspoed en vragen Hem om hulp. Allaah zegt:
فَإِذَا رَكِبُوا فِي الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذَا هُمْ يُشْرِكُونَ
“En als zij op de schepen varen, dan roepen zij Allaah aan, Hem zuiver aanbiddend. Maar zodra Hij hen dan heeft gered (en) aan land heeft gebracht, dan kennen zij deelgenoten (aan Allaah) toe.” Ankaboet 65
Het is juist de kunst om bij voorspoed geduld te hebben, zo ook in bijvoorbeeld het huwelijk. Wanneer je geld hebt, energie hebt, kinderen hebt, dan is het moeilijker geduld te hebben. Je dient mekaar te adviseren om geduld te hebben en het geld dat Allaah jou gegund heeft in goedheid te spenderen etc.
Allaah heeft ook redenen gegeven om geduld te hebben.
Allaah heeft redenen gegeven, zodat we leren hoe we geduld dienen te hebben.
Er zijn twee mogelijkheden om te leren geduld te hebben:
– De weg van kennis: je gaat leren/kennis nemen van de beloning van verplichte zaken en de straffen die je verdient als je ze niet nakomt. Je neemt dus kennis van wat het kan zijn en wat de bestraffing is van een bepaalde zaak. Wanneer je weet wat jouw beloning en jouw bestraffing is, dan kan je liefde en haat omwille van Allaah opwekken. En dat leidt jou er ook toe dat je dat gaat verrichten. Het zal dan makkelijker zijn om de shaytaan te bevechten en jouw begeerte, dan wanneer je deze zaak niet weet.
Je gaat over jouw gehoor en zien waken. Je dient immuun te worden, jezelf te beschermen tegen die zaken. Hoe doe je dat? Door over jouw gehoor en zien te waken. Zorg ervoor dat jouw oog/oor het goede zien en het slechte vermijden.
– De weg van praktijk:
Een geleerde heeft gezegd: “Elke slechtheid in jouw oog is een pijl van de shaytaan.”
Ook heeft de profeet dit duidelijk uitgelegd.
Hudhayfah ibn al-Yamaan radiya-llaahu 3anhu heeft gezegd: “Ik heb de Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam horen zeggen: “De verleidingen worden aan de harten, zoals bij een rieten tapijt, riet voor riet voorgelegd. Voorwaar, elk hart dat het (de verleiding) doordrenkt, wordt met een zwarte stip gestippeld, en elk hart dat het verwerpt, wordt met een witte stip gestippeld, totdat het één van de twee harten wordt, (namelijk): een wit (hart), net zoals witte marmer. Hem zal een verleiding niet schaden, zolang de hemelen en de aarde (bestaan). En het andere is een lichtzwart (hart), net als een omgekiepte beker. Hij kent geen goedheid en verwerpt geen slechtheid, behalve wat door zijn begeerte doordrenkt is.”
Zodoende zal het Geloof vermeerderd worden wanneer het hart van de moslim een verleiding trotseert, totdat het hart wit, zuiver en sterk wordt, en elke verleiding kan weerstaan, en daarmee de volmaakte Iemaan behaalt, net zoals witte marmer dat niet te breken is. Tevens wordt het Geloof verminderd wanneer het hart voor een verleiding bezwijkt, totdat het hart zwart als een omgekiepte beker wordt, dat geen goedheid meer accepteert, behalve hetgeen waar zijn begeerte en lust naar uit gaan. Moge Allaah ons hiervoor behoeden.
Je dient je leven dusdanig te structureren dat je sowieso de verplichte zaken verricht.
Een ander belangrijke zaak is zorg ervoor dat wanneer je niets te doen hebt dat je je dan minimaal bezig houdt met de toegestane zaken, bijvoorbeeld het lezen van een kookboek, een spelletje etc. Het hoeft niet perse een Islamitische zaak te zijn. Daarna volgen de aanbevolen zaken. Zorg ervoor dat je geen tijd hebt om verboden zaken te verrichten.
Geduld bij voorspoed of tegenspoed dient men bij het eerste moment te hebben. De profeet zegt in een hadieth die overgeleverd is door Imaam Bukhaarie: “De profeet vrede zij met hem liep langs een vrouw die huilde vanwege een kind die zij had verloren. De profeet vrede zij met hem zei tegen haar: “Heb taqwa en heb geduld.” Toen zei zij: “Jij weet niet .Daarna ging hij weg en er werd tegen haar gezegd dat hij de boodschapper van Allaah was. Zij rende naar de deur en zei: “Mijn excuses, ik herkende u niet.” Daarop zei de profeet vrede zij met hem: “Sabr is bij het eerste moment.”
Dit is nodig in bijvoorbeeld het huwelijk. Zie je dat je geen sabr hebt, dan dien je de stappen te nemen om sabr te leren. Liefde en afschuw omwille van Allaah en geduld zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden.
Goede eigenschappen moet je voeden en minder goede eigenschappen moet je sturen.