Regels omtrent de Ramadaan

Fiqh, Het vasten, Wetenschap | 0 comments

(A-Ssiyaam) betekent letterlijk in het Arabisch ‘vasten’. Technisch (Islamitisch) betekent het: het onthouden van eten en drinken en geslachtsgemeenschap, omwille van Allaah vanaf (al-Fadjr) de vroege ochtend tot en met (al-Maghrib) de zonsondergang. De verplichte dagen waarop gevast moet worden zijn de dagen van de maanmaand Ramadaan.

Het oordeel

In de overlevering van de bedoeïen: «Vertel mij wat Allaah mij verplicht heeft van het vasten. Hij Allaah’s gebeden en vrede zij met hem zei: “De maand Ramadaan, maar je kan (ook) vrijwillig (vasten)”».

Allaah Geprezen en Verheven zij Hij zegt:

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (183) أَيَّامًا مَعْدُودَاتٍ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (184) شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآَنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ﴾ (البقرة: 183-185)

“-183- O jullie die geloven, het vasten is jullie verplicht, zoals het ook verplicht was voor hen vóór jullie, hopelijk zullen jullie Allaah vrezen. -184- (Vast) een vastgesteld aantal dagen. Maar degene die dan van jullie ziek is, of op reis, dan een aantal dagen[1]. En op degenen die slechts met grote moeite kunnen vasten (en het dan niet doen) rust de plicht van Fidyah: het voeden van een arme. Maar degene die vrijwillig meer (dan verplicht is) geeft: dat is beter voor hem. En dat jullie vasten is beter voor jullie, als jullie dat maar weten. -185- De maand Ramadaan is het waarin de Qur’aan is neergezonden, als leiding voor de mensheid en als duidelijke bewijzen van de leiding en de Furqaan[2]. Wie van jullie de maand (Ramadaan) meemaakt, laat die dan vasten, maar wie ziek is of op reis, dan is er een aantal andere dagen (om de vasten in te halen). Allaah wil voor jullie het gemakkelijke en Hij wil niet voor jullie het ongemak. En maakt het aantal (dagen) vol en prijst Allaah’s Grootheid omdat Hij jullie leiding schonk, hopelijk zullen jullie dankbaar zijn.” (Vers: 2/183-185).

Allaah Geprezen en Verheven zij Hij vertelt in dit vers dat Hij het vasten óók de vorige volkeren heeft verplicht, waaronder de Lieden van de Schrift. Allaah heeft namelijk de volkeren van Moesaa Allaah’s gebeden en vrede zij met hem ook verplicht om de maand Ramadaan te vasten. Zij mochten vanaf (Fadjr) tot en met de zonsondergang niet eten, niet drinken en geen geslachtsgemeenschap hebben. Ook mochten zij niet eten nadat zij in de nacht in slaap waren gevallen. De Christenen hebben daarna deze dagen verlengd tot dat het vijftig dagen werden. Ook hebben zij de tijd waarin zij vastten veranderd. Deze uitleg hebben de volgende geleerden gegeven: ibn 3umar, ibn 3abbaas, Mudjaahid, al-Siddie en al-Sha3bie.

Het vasten is na de emigratie van de Profeet Allaah’s gebeden en vrede zij met hem in drie fases verplicht. In de eerste fase moest men slechts drie dagen in een maand vasten. Vervolgens werd dat nietig verklaard, en moest men een hele maand (Ramadaan) vasten. Maar degenen die niet wilden vasten -of ze ziek waren, reizende of niet- zij moesten in plaats daarvan een arme voeden. In de derde fase werd het vasten iedereen verplicht behalve de reizende en de zieke. Dezen moeten hun vasten na de maand Ramadaan inhalen.


Zijn profijt

Abu Hurayrah Moge Allaah behaagd met hem zijn heeft verhaald, hij zei: “De Boodschapper van Allaah Allaah’ s gebeden en vrede zij met hem zei: “Al wie Ramadaan (de maanmaand) uit Geloof en (de beloning) berekenend vast, voorwaar, hem worden al zijn (kleine) voorgaande zonden vergeven.”[3]

Abu Hurayrah Moge Allaah behaagd met hem zijn heeft verhaald, hij zei: “De Boodschapper van Allaah Allaah’ s gebeden en vrede zij met hem zei: “Allaah Verheven en Geprezen zij Hij heeft gezegd: “Alle daden van de zoon van Aadam zijn aan hem, behalve het vasten, voorzeker, dat is aan Mij, en Ik beloon ervoor, en voorwaar, het vasten is een bescherming. Voorwaar, wanneer het een dag is waarin iemand onder jullie vast, laat hem dan geen onzedelijkheden uitspreken en geen luidruchtigheid en of stompzinnigheid uiten. Voorzeker, als iemand hem uitscheldt of bevecht, laat hem dan zeggen: “Voorzeker, ik ben vastende.”” En bij Degene Die de ziel van Muhammad in Zijn hand heeft, de geur van de mond van de vastende is lekkerder bij Allaah op de Dag des Oordeels dan de geur van de muskus. En voorwaar, de vastende heeft twee vreugden die hem verblijden: wanneer hij zijn vasten verbreekt, is hij blij met het eten, en wanneer hij zijn Heer ontmoet, is hij blij met zijn vasten.”[4]

Sahl ibn Sa3d Moge Allaah behaagd met hem zijn heeft verhaald dat de Profeet Allaah’ s gebeden en vrede zij met hem heeft gezegd: “Voorzeker, in het paradijs bevindt zich een deur die ‘a-Rrayyaan’ wordt genoemd, waardoor de vastenden op de Dag des Oordeels zullen binnentreden. Niemand zal erdoor binnentreden, behalve zij. Er wordt gezegd: “Waar zijn de vastenden?” Zij staan dan op. Niemand zal erdoor binnentreden, behalve zij, voorwaar, wanneer zij binnentreden, wordt hij gesloten. En gaat niemand (daarna) erdoor naar binnen.”[5]


De verplichting van het vasten van de maand Ramadaan middels het zien van al-Hilaal (maansikkel).

Abu Hurayrah Moge Allaah behaagd met hem zijn heeft verhaald, hij zei: “De Boodschapper van Allaah Allaah’ s gebeden en vrede zij met hem zei: “Vast als jullie hem zien, en eet als jullie hem zien. Voorwaar, als het voor jullie door de wolken bedekt wordt, telt dan dertig (dagen).”[6]


Waarmee wordt de maand vastgesteld?

Elke maanmaand en de maanmaand Ramadaan worden vastgesteld met het zien van al-Hilaal (maansikkel), ook al wordt het slechts door één betrouwbare moslim gezien. Als al-Hilaal (maansikkel) niet gezien wordt, moet de maand voltooid worden tot en met dertig dagen. Zo hebben de profeet Allaah’ s gebeden en vrede zij met hem en zijn metgezellen gehandeld.

3abdullaah ibn 3umar Moge Allaah met beiden behaagd zijn heeft verhaald, hij zei: “De mensen zagen uit naar al-Hilaal, ik berichtte de Boodschapper van Allaah Allaah’ s gebeden en vrede zij met hem dat ik hem zag. Hij Allaah’ s gebeden en vrede zij met hem vastte, en beval de mensen te vasten.”[7]

Overigens mag men niet alleen vasten wanneer men al-Hilaal alleen ziet. Men mag pas vasten, wanneer de mensen in zijn omgeving vasten. Abu Hurayrah Moge Allaah behaagd met hem zijn heeft verhaald dat de Profeet Allaah’ s gebeden en vrede zij met hem heeft gezegd: “Het vasten is op de dag waarop jullie (allen) vasten, en het eten is op de dag waarop jullie (allen) eten, en al-Adhaa is op de dag waarop jullie (allen) offeren.”[8]


Voor wie is het vasten verplicht?

De geleerden zijn het erover eens dat het vasten van de maand Ramadaan verplicht is voor de moslim die geestelijk verstandig is, waarvan de pubertijd is ingegaan, lichamelijk gezond en verblijvende is. Voor de vrouw is er een extra voorwaarde, dat is dat zij zich in een reine situatie moet bevinden; zij mag zich niet bevinden in haar menstruatie of kraamperiode.

3aa’isha moge Allaah behaagd met haar zijn heeft verhaald dat de Boodschapper van Allaah Allaah’ s gebeden en vrede zij met hem gezegd heeft: “De pen is verheven voor drie (personen): voor de krankzinnige totdat hij (uit zijn toestand) ontwaakt, en voor de slapende totdat hij ontwaakt, en voor het kind totdat het pubert.”[9]

Het bewijs voor de zieke en de reiziger:

“-184- Maar degene die dan van jullie ziek is, of op reis, dan een aantal dagen[10].”


Wanneer is het vasten verboden?

Het is voor degene onder de zieken of de reizenden die zichzelf ermee schaadt, verboden om te vasten.

Djaabir ibn 3abdillaah Moge Allaah behaagd met hem zijn heeft verhaald, hij zei: De Profeet Allaah’ s gebeden en vrede zij met hem ging in het jaar der opening in Ramadaan naar Mekka. Hij vastte totdat hij (de plaats genaamd) Kuraa3 al-Ghamiem bereikte, de mensen vastten toen ook. Vervolgens is hem bericht dat het vasten de mensen heeft verzwakt. Vervolgens liet hij na al-3asr een beker water naar hem brengen en dronk hij eruit, terwijl de mensen toekeken, vervolgens verbraken sommigen hun vasten en vastten anderen. Vervolgens werd hem bericht dat er mensen waren die hadden gevast. Hij Allaah’ s gebeden en vrede zij met hem zei: “Dat zijn de overtreders.”[11]

Ook is het vasten verboden voor de vrouw die zich in haar menstruatieperiode en of haar kraamperiode bevindt.

Aboe Sa3ied al-Khudrie moge Allaah met hem behaagd zijn heeft verhaald, hij zei: “De Boodschapper van Allaah Allaah’ s gebeden en vrede zij met hem heeft gezegd: “Is het niet zo dat wanneer de vrouw menstrueert, zij de Salaah niet verricht en niet vast?”[12]


Het inhalen van de niet-gevaste dagen

– De vrouw in haar menstruatie en of kraamperiode

Mu3aadhah moge Allaah behaagd met haar zijn heeft verhaald, zij zei: “Ik stelde een vraag aan 3aa’ishah moge Allaah behaagd met haar zijn, en zei: “Waarom haalt de menstruerende (vrouw) het vasten wel in, en haalt ze de Salaah niet in?” Zij antwoordde: “Dit overkwam ons in de tijd van de Boodschapper van Allaah Allaah’ s gebeden en vrede zij met hem, en voorwaar, wij werden bevolen om het vasten in te halen, maar werden niet bevolen om de Salaah in te halen.”[13]

– De zoogvrouw en de zwangere vrouw

3abdullaah ibn 3abbaas Moge Allaah behaagd met hem zijn heeft verhaald, hij zei: “Als de zwangere vrouw vreest voor haarzelf en de zoogvrouw vreest voor haar kind in (de maand) Ramadaan, voorwaar, dan horen zij hun vasten te verbreken, en in de plaats van elke dag één arme eten te geven, en zij hoeven niet hun vasten in te halen.


De pilaren van het vasten

01De intentie.

﴿وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ ﴾ (البينة:5)

“Hen werd niets anders aanbevolen dan Allaah met zuivere aanbidding te aanbidden, als Hunafaa’” (Vers: 98/5).

De leider der gelovigen: aboe Hafs 3umar ibn al-Khattaab moge Allaah met hem behaagd zijn heeft verhaald, hij zei: “Ik heb de Boodschapper van Allaah Allaah’s gebeden en vrede zij met hem horen zeggen: «Voorzeker, alle daden zijn slechts naar gelang de intenties. En voorzeker, elke persoon bekomt[14] slechts hetgeen wat hij intendeert[15].[16]

De moslim hoort de intentie op te wekken voor de tijd van al-Fadjr gebed om voor de volgende dag te vasten. Hafsa moge Allaah behaagd met haar zijn heeft verhaald, zij zei: “De Boodschapper van Allaah Allaah’ s gebeden en vrede zij met hem zei: “Al wie het vasten niet vóór al-Fadjr geïntendeerd heeft, voorzeker, voor hem (is er) geen vasten.[17]

02 Het onthouden van de zaken die de vasten doen verbreken vanaf al-Fadjr tot zonsondergang.

Allaah Geprezen en Verheven zij Hij zegt:

﴿أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَائِكُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ كُنْتُمْ تَخْتَانُونَ أَنْفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنْكُمْ فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُوا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى اللَّيْلِ وَلا تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنْتُمْ عَاكِفُونَ فِي الْمَسَاجِدِ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلا تَقْرَبُوهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ﴾ (البقرة:187)

“-187- Het is jullie in de nachten van het vasten toegestaan omgang te hebben met jullie vrouwen, zij zijn als kleding[18] voor jullie, en jullie zijn als kleding voor hen. Allaah wist dat jullie jezelf bedrogen, Hij aanvaardde jullie berouw en vergaf jullie. Nu mogen jullie dan omgang met hen hebben. En streeft naar wat Allaah voor jullie bepaald heeft. En eet en drinkt tot de witte draad en de zwarte draad voor jullie te onderscheiden is, van al-Fadjr (ochtendschemering). Maakt daarna het vasten vol tot zonsondergang. En hebt geen omgang met hen terwijl jullie I3tikaaf[19] in de moskeeën verrichten. Dat zijn de grenzen van Allaah, nadert deze daarom niet. Zo maakt Allaah zijn tekenen duidelijk voor de mensen, hopelijk zullen zij Allaah vrezen.” (Vers: 2/187).


Hetgeen dat het vasten verbreekt

01 Opzettelijk eten en drinken.

Wanneer men uit vergeetachtigheid eet en of drinkt, blijft zijn vasten geldig en hoeft hij die dag niet in te halen. Abu Hurayrah Moge Allaah behaagd met hem zijn heeft verhaald dat de profeet Allaah’ s gebeden en vrede zij met hem gezegd heeft: “Al wie vergeet terwijl hij vastende is, hij eet en drinkt, laat hem zijn vasten afmaken, voorzeker, het is slechts Allaah die hem te eten en te drinken heeft gegeven.”[20]

02 Opzettelijk braken.

Wanneer men niet met opzet braakt, wordt zijn vasten niet ongeldig verklaard en hoeft hij geen boetedoening te verrichten noch die dag in te halen. Abu Hurayrah Moge Allaah behaagd met hem zijn heeft verhaald dat de profeet Allaah’ s gebeden en vrede zij met hem gezegd heeft: “Al wie de braak hem overtreft, voorwaar, hij hoeft (deze dag) niet in te halen, en al wie opzettelijk braakt, laat hem (die dag) inhalen.”[21]

03 Menstruatie en kraamperiode

Hierover is overeenstemming bij de geleerden. De bewijzen hiervan zijn reeds vermeld.

04 Gemeenschap

Abu Hurayrah Moge Allaah behaagd met hem zijn heeft verhaald, hij zei: “Voorwaar, terwijl wij bij de Profeet Allaah’ s gebeden en vrede zij met hem waren kwam er een man naar hem toe en zei: “O Boodschapper van Allaah, ik ben vernietigd. Hij Allaah’ s gebeden en vrede zij met hem zei: “Wat heb je?” Hij zei: “Ik heb geslachtsgemeenschap gehad met mijn vrouw terwijl ik vastende ben.” De Boodschapper van Allaah Allaah’ s gebeden en vrede zij met hem zei daarop: “Bezit je een slaaf die je kan vrijkopen?” Hij zei: “Nee.” Hij Allaah’ s gebeden en vrede zij met hem zei: “Ben je in staat twee maanden achter elkaar te vasten?” Hij zei: “Nee.” Hij Allaah’ s gebeden en vrede zij met hem zei: “Kan je zestig armen voeden?” Hij zei: “Nee.” Vervolgens bleef de Profeet Allaah’ s gebeden en vrede zij met hem stil, en terwijl wij in die situatie waren, werd de Profeet Allaah’ s gebeden en vrede zij met hem een tak gegeven waar dadels aan hingen. Hij Allaah’ s gebeden en vrede zij met hem zei toen: “Waar is de vrager?” De man zei: “Ik.” Hij Allaah’ s gebeden en vrede zij met hem zei: “Pak dit aan, en geef het als aalmoes uit.” Vervolgens zei de man: “Aan iemand die armer is dan mij, o Boodschapper van Allaah? Voorwaar, bij Allaah, tussen haar uiteinden is er geen armer gezin dan mijn gezin.” Vervolgens lachte de Profeet Allaah’ s gebeden en vrede zij met hem totdat zijn hoektanden zichtbaar werden. Vervolgens zei hij Allaah’ s gebeden en vrede zij met hem: “Geef het als voedsel aan jou gezin.”[22]


De ethieken van het vasten

De vastende wordt aanbevolen de volgende ethieken te hanteren:

01 A-Ssuhoer[23]

Anas ibn Maalik Moge Allaah behaagd met hem zijn heeft verhaald dat de Boodschapper van Allaah Allaah’ s gebeden en vrede zij met hem gezegd heeft: “Hebt de Ssuhoer, voorzeker, in a-Ssuhoer bevindt zich een zegening.”[24]

3abdullaah ibn 3amr Moge Allaah met beiden behaagd zijn heeft verhaald, hij zei: “De Boodschapper van Allaah Allaah’ s gebeden en vrede zij met hem heeft gezegd: “Hebt de Ssuhoer, al is het middels een slok water.”[25]

Anas ibn Maalik Moge Allaah behaagd met hem zijn heeft verhaald, hij zei: “Dat de Boodschapper van Allaah Allaah’ s gebeden en vrede zij met hem gezegd heeft: “Wees vroeg met het verbreken van het vasten, en wees laat met a-Ssuhoer.”[26]

Het hebben van a-Ssuhoer is ook voorgeschreven opdat de moslims de christenen niet imiteren in hun vasten.

Als men al-Adhaan hoort, en eten en of drinken in zijn hand is, mag hij het verder eten en drinken.

Abu Hurayrah Moge Allaah behaagd met hem zijn heeft verhaald, hij zei: “De Boodschapper van Allaah profeet Allaah’ s gebeden en vrede zij met hem heeft gezegd: “Als iemand onder jullie de oproep (tot het gebed) hoort, terwijl de beker in zijn hand is, laat hem het niet neerleggen, totdat hij zijn behoefte ermee heeft bevredigd.”[27]

02 Zich onthouden van zinloos en zedeloos gepraat.

Aboe Hurayrah moge Allaah met hem behaagd zijn heeft verhaald dat de Boodschapper van Allaah Allaah’ s gebeden en vrede zij met hem heeft gezegd: “Al wie zich niet onthoudt van vals gepraat en het werken ermee, voorwaar, het maakt dan voor Allaah niet uit dat hij zich onthoudt van zijn eten en drinken.”[28]

03 Edelheid en de bestudering van de Qur’aan.

3abdullaah ibn 3abbaas Moge Allaah met beiden behaagd zijn heeft verhaald, hij zei: “De Profeet Allaah’ s gebeden en vrede zij met hem was onder de mensen de meest vrijgevige in het goede, en hij was het meest vrijgevig in Ramadaan, wanneer Djibriel hem ontmoette. Djibriel ontmoette hem elke nacht in Ramadaan, totdat het (Ramadaan) verliep; de Profeet Allaah’ s gebeden en vrede zij met hem liet zich de Qur’aan door hem overhoren. Voorwaar, wanneer Djibriel hem ontmoette, was hij vrijgeviger dan de gestuurde vruchtbare wind.”[29]

04 Het vervroegen van het verbreken van het vasten.

Sahl ibn Saa3d heeft verhaald dat de Boodschapper van Allaah Allaah’ s gebeden en vrede zij met hem heeft gezegd: “De mensen blijven verkeren in goedheid zolang zij het verbreken van het vasten vervroegen.”[30]

05 Het verbreken van het vasten middels hetgeen hem ter beschikking staat alvorens de Salaah.

Anas ibn Maalik Moge Allaah behaagd met hem zijn heeft verhaald, hij zei: “De Boodschapper van Allaah Allaah’ s gebeden en vrede zij met hem verbrak zijn vasten middels vochtige dadels alvorens hij bad, voorwaar, wanneer er geen vochtige dadels waren, deed hij het met (drogere) dadels, wanneer die er ook niet waren, dronk hij kleine slokjes water.”[31]

06 De smeekbede bij het verbreken van het vasten.

3abdullaah ibn 3umar Moge Allaah met beiden behaagd zijn heeft verhaald, hij zei: “Wanneer de Boodschapper van Allaah Allaah’ s gebeden en vrede zij met hem zijn vasten verbrak, zei hij: “Dhahaba-dhama’ wa-btallati-l-3uroeq wa-thabata-l-‘adjru in-shaa’-Allaah, “De dorst is verdwenen en de aders zijn vochtig en de beloning staat vast als Allaah het wil.”


Wat is toegestaan voor de vastende?

  1. Het wassen om af te koelen.
  2. De mond spoelen en de neus snuiten zonder overdrijving.
  3. Het kussen en aanraken van de echtgenoot.
  4. Ontwaken terwijl men in djanaabah situatie bevindt.
  5. De siwaak, parfum en crèmes.

[1] Degenen die in de Ramadaan ziek of op reis zijn, hoeven niet te vasten; het aantal niet gevaste dagen moet dan ingehaald worden na de maand Ramadaan. Degenen die vanwege ouderdom of ernstige chronische ziekte slechts met de grootste moeite kunnen vasten, hoeven niet te vasten. Voor hen geldt een zogenaamde ‘Fidyah’, d.w.z. een vervangende plicht.
[2] “Furqaan” betekent: de onderscheider tussen de waarheid en de valsheid.[3] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam al-Bukhaarie en imaam Muslim.[4] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam al-Bukhaarie en imaam Muslim.[5] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam al-Bukhaarie en imaam Muslim.[6] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam al-Bukhaarie en imaam Muslim.[7] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam abu Dawoed en sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.[8] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam a-Ttirmidhie en imaam ibn Maadjah en sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.[9] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam a-Ttirmidhie en imaam ibn Maadjah en sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.
[10] Degenen die in de Ramadaan ziek of op reis zijn, hoeven niet te vasten; het aantal niet gevaste dagen moet dan ingehaald worden na de maand Ramadaan. Degenen die vanwege ouderdom of ernstige chronische ziekte slechts met de grootste moeite kunnen vasten, hoeven niet te vasten. Voor hen geldt een zogenaamde ‘Fidyah’, d.w.z. een vervangende plicht.[11] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam a-Ttirmidhie en imaam a-Nnasaa’ie en sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.
[12] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door o.a. imaam al-Bukhaarie en imaam Muslim.
[13] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door o.a. imaam al-Bukhaarie en imaam Muslim.
[14] “Bekomt” betekent: krijgt.
[15] “Intendeert” betekent: beoogt, bedoelt.
[16] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam al-Bukhaarie en imaam Muslim.[17] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd imaam abu Dawoed, imaam a-Ttrimidhie en imaam a-Nnaasie’ en sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.[18] Om elkaars lichamelijke en geestelijke behoeften te bevredigen zodat er geen ontsporingen zullen plaatsvinden, ofwel elkaars bedekking en bescherming.[19] ‘Al-I3tikaaf’ betekent letterlijk: verblijven. Hiermee wordt bedoeld het vrijwillig verblijven in een moskee voor een bepaalde tijd, met als doel het zoeken van toenadering tot Allaah, bijvoorbeeld door het gedenken en het reciteren van de Qur’aan. Dit is een specifieke aanbidding waartoe voorwaarden, pilaren, verplichtingen en aanbevolen zaken behoren.[20] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door o.a. imaam al-Bukhaarie en imaam Muslim.[21] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam ibn Maadjah, imaam abu Dawoed, imaam a-Ttrimidhie en sahieh verklaard door imaam al-Albaanie[22] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam al-Bukhaarie en imaam Muslim.[23] A-Ssuhoer is het ochtendontbijt dat degenen die willen vasten alvorens de tijd van al-Fadjr hebben.[24] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam al-Bukhaarie en imaam Muslim[25] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam ibn Hibbaan en sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.[26] Sahieh, deze hadieth is sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.[27] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam abu Dawoed en imaam al-Haakim en is sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.[28] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam al-Bukhaarie, imaam abu Dawoed en imaam a-Ttirmidhie en is sahieh verklaard door imaam al-Bukhaarie.[29] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam al-Bukhaarie en imaam Muslim.[30] Hasan, deze hadieth is overgeleverd door imaam aboe Dawoed en hasan verklaard door imaam al-Albaanie.[31] Hasan-sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam aboe Dawoed en imaam a-Ttirmidhie en is hasan-sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.

Categorieën