Meerdere vrouwen & onderlinge rechten

Gezinskunde | 0 comments

Hoe ging de profeet vrede zij met hem om terwijl hij meerdere vrouwen had en met een nieuwe vrouw trouwde?

De profeet vrede zij met hem volgde een ethiek. In een hadieth die overgeleverd is door Anas ibn Maalik, die staat in de sahihayn: “Als hij een maagd trouwde die niet eerder getrouwd is geweest, en daarvoor was hij met een vrouw getrouwd die wel eerder getrouwd is geweest, dan verbleef hij bij die maagd de eerste zeven nachten. Daarna verdeelde hij zijn nachten. Als hij ging trouwen met een vrouw die eerder getrouwd is geweest, dan verblijft hij bij haar drie nachten.”

Zoals te halen is uit deze hadieth is dat de profeet vrede zij met hem bij een maagd de eerste zeven dagen bij haar bleef. Een niet maagd heeft namelijk andere gevoelens te verwerken dan een maagd.

De profeet vrede zij met hem heeft in verhouding tussen man en vrouw gezegd: “De gelovigen die de meest volmaakte imaan hebben, zijn degenen die het beste gedrag hebben en de beste onder jullie zijn de beste tegenover hun echtgenotes.”

Ook zegt de profeet vrede zij met hem: “Laat een gelovige man een gelovige vrouw niet haten. Als hij een gedragsvorm van haar verafschuwt, maakt een ander gedragsvorm hem tevreden.” (Imaam Muslim)

Dat betekent wanneer een moslim gaat trouwen met een moslima die de godsdienst heeft en goede eigenschappen heeft, dat hij haar niet gaat haten door te focussen op een bepaalde slechte eigenschap. Dat is onrecht. Zo ook voor de vrouw die trouwt met een moslim die de godsdienst heeft en goed gedrag en alsnog blijft haken bij een slechte eigenschap van hem.

Wanneer die twee omwille van Allaah getrouwd zijn, dan zien zij de zaak veel breder. Dan kijk je naar alle eigenschappen van een persoon. Iedereen heeft wel een eigenschap die zwaar voor een andere kan zijn of vervelend is. Aan de andere kant kan zo’n persoon heel veel goede eigenschappen hebben. Als je deze met elkaar gaat wegen, dan zie je dat deze goede eigenschappen groter zijn.

En vaak wordt gezegd dat vrouwen veel zeuren. Als je niet iemand aan je hoofd hebt, dan zal het ook saai zijn. En anderzijds, je krijgt de mogelijkheid middels jouw vrouw om jou op het rechte pad te krijgen. Als ze veel praat en alles wat ze in haar hart heeft bij jou legt, dan geeft dat aan dat ze jou vertrouwt. Ze houdt van jou, omdat ze alles bij jou legt.

Tijdens de afscheidsbedevaart van de profeet vrede zij met hem heeft hij gezegd: “Behandelt de vrouwen met goedheid, voorzeker, zij zijn jullie helpers. Jullie bezitten niets van hen behalve dat, tenzij zij een duidelijk zedenloosheid begaan. Als zij dat verrichten, verlaat hen dan in hun slaapplaatsen. En slaat hen, op een wijze waarop jullie hen niet schaden en als zij jullie gehoorzamen, dan hebben jullie geen recht meer om hen te berispen. Jullie hebben rechten die jullie vrouwen moeten nakomen, en jullie vrouwen hebben rechten die jullie moeten nakomen. Wat betreft jullie recht die zij moeten nakomen, is dat zij niemand op jullie zitplaatsen laat zitten, die jullie verafschuwen. En jullie recht tegenover hen die jullie moeten nakomen, is dat jullie hen goed behandelen in hun kledij en in hun eten.”

“tenzij zij een duidelijke zedenloosheid begaan..”: dat kan inhouden dat zij de leiderschap wil overnemen, geen gehoorzaming aan de man of nog erger hem bedriegen met een ander.

“zij niemand op jullie zitplaatsen laat zitten”: dat is wanneer je man niet wil dat je met een bepaalde persoon omgaat, of dat die persoon het huis binnenkomt. Bijvoorbeeld een vriendin, hij wil niet dat je met haar om gaat. Als hij zegt dat hij niet wil dat ze binnen komt, of ze nou een familielid is of niet, dan mag dat ook niet gebeuren.

“slaat hen”: dat houdt niet in dat je zomaar mag slaan. Er mag geen schade berokkent worden. De taabi3ien hebben het over een het ‘slaan’ met een miswaak. De vrouw krijgt dan een waarschuwing. Dit is een eventuele laatste middel die gehanteerd wordt voor de scheiding. Hier in Nederland is dat niet nodig en sterker nog, het is beter om dit niet doen in Nederland of in heel Europa. Over het algemeen is dat het ook niet nodig is en heeft het ook geen zin. Het is belangrijk dat je kijkt wat goedheid en slechtheid als gevolg kan hebben.

Wanneer iemand getrouwd is met twee vrouwen is het niet toegestaan voor hem om de een beter te behandelen in kledij, eten en gemeenschap dan de ander.

Hierover heeft de profeet vrede zij met hem gezegd: “Wie twee vrouwen heeft en hij wijkt af van de ene ten opzichte van de ander. Hij komt op Yawm al-Qiyaamah, terwijl zijn ene helft (van zijn lichaam) afgedaald is (t.o.v.) de ander.”

Hij mag wel meer houden van de een dan van de ander. Allaah zegt:

وَلَن تَسْتَطِيعُواْ أَن تَعْدِلُواْ بَيْنَ النِّسَاء وَلَوْ حَرَصْتُمْ فَلاَ تَمِيلُواْ كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ وَإِن تُصْلِحُواْ وَتَتَّقُواْ فَإِنَّ اللّهَ كَانَ غَفُوراً رَّحِيماً

“Het is niet mogelijk voor jullie om evenredig tegenover de vrouwen te zijn, al willen jullie dat. Overbuigt dan niet volledig naar de ene, opdat jullie de ander niet alleen laten.” Nisaa 129

Maar je mag niet de ene haten en van de ander houden. De profeet hield van 3Aa’ishah meer dan van de anderen vrouwen bij elkaar. Maar hij gaf ze hetzelfde recht. Hij werd gevraagd van wie hij het meest hield onder de vrouwen, hij zei: “3Aa’ishah”. En onder de mannen: “haar vader”.

Er waren zelfs een aantal van de vrouwen die de nacht overdroegen naar 3Aaíshah. Dit omdat ze wisten dat hij veel van haar hield. Dat deden ze om zijn tevredenheid te behalen en daarmee ook de tevredenheid van Allaah.

Categorieën