Het vergaren van kennis

De Basis, Tawhied de basis | 0 comments

Kennis heb je nodig op elk moment van je leven, lopen, eten, drinken, grijpen, rusten etc. Dit zullen we in de komende lessen mee gaan maken. Imaam Ahmed heeft gezegd: ‘Kennis heb je meer nodig dan eten en drinken.’ Kennis is niet op een wijze te  vergaren zoals elke andere kennis of informatie te vergaren is. De islamitische kennis heeft ook ethieken, en twee belangrijke pilaren in het vergaren van kennis. Deze pilaren zijn:

1. Zuivere intentie (ikhlaas). Dit is met betrekking tot je gehele leven en ook het vergaren van kennis:  dat je jouw kennis vergaart om Allaah te aanbidden om daarmee dichter bij Allaah te komen en niet om daarmee te pronken. Wanneer men kennis vergaart wegens deze zaak (dus om daarmee te kunnen pronken), zal men zichzelf alleen maar vernietigen en deze kennis tegen zich krijgen op Yawm al-Qiyaamah. We gaan insha’Allaah zeer grondig kennis maken met deze zuivere intentie.

Bij zuivere intentie moet je aan twee zaken denken, waarmee je jezelf kan controleren.

–      Dat je een zaak verricht alleen maar om Allaah tevreden te maken en niet om de mensen om je heen tevreden kunt maken, of om makkelijker te trouwen of te laten zien dat je kennis hebt etc. Kennis vergaren doe je om Allaah tevreden te maken en niet om jezelf of je vrouw, man etc. tevreden te maken. Hoe kun je dit controleren? Door wanneer de mensen om je heen niet tevreden zijn met hetgeen je aan het doen bent, dan dien je te denken ‘ik maak hiermee Allaah tevreden en dat is mijn doel.’

–      Dat je wordt beloond door Allaah. Je komt niet naar de les om gewaardeerd te worden door je leraar of voor de gezelligheid of om een voorbeeld te geven. Doe dat niet, want dat gaat alleen maar energie kosten voor niets en het is een grote zonde, omdat je een aanbidding aan het verrichten bent voor iemand anders dan Allaah. Dus elke aanbidding doe je voor Allaah en je zal daarmee ook doorgaan.

Een tip is;  zeg nooit tegen jezelf ik heb nu 100% zuivere intentie en ik hoef mijn intentie niet na te kijken. Op dat moment heb je jouw wapens neergelegd en zeg je tegen de shaytaan doe maar wat je wil, ik zal je niet bestrijden. Je moet alert hierop zijn, want wij moeten ook kennis vergaren om de listen van shaytaan te kennen, zodat je hem kan bestrijden. Je zal ondervinden dat de shaytaan er alles aan zal doen om jou van deze kennis af te halen. Zoals de selef hebben gezegd: ‘Duizend onwetende aanbidders bij de shaytaan zijn makkelijker dan 1 wetende aanbidder.’  Want als je weet wat de listen zijn van de shaytaan dan zal je jezelf kunnen straighten. Zo leer je ook dat er menselijke shayaatien zijn en de djinn die zeggen je neemt teveel hooi op je vork etc.  Ben je passief persoon zegt shaytaan: je doet teveel je moet minderen. Ben je actief dan zegt de shaytaan: je doet te weinig je moet meer doen. Totdat je over enkele maanden alles laat vallen en zonder lessen zit.

Zonder ikhlaas is de aanbidding niet geldig. Dan zegt de shaytaan: “stop met de aanbidding, want dan stop je met een grote zonde en als je doorgaat ga je door met een grote zonde”. Dit is geen oplossing, want dan heeft de shaytaan gewonnen omdat je verder van het geloof afdwaalt. Je hoort de oplossing bij de oorzaak van het probleem te zoeken, en dat is niet het vergaren van kennis, maar een gebrek aan ikhlaas.

2. De manier van het vergaren van kennis. Naast het hebben van ikhlaas is een andere pilaar ook de manier van het vergaren van kennis. Deze moet zijn op de wijze van de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam, want de aanbidding moet ook op de wijze van de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam  zijn. En het vergaren van kennis is een aanbidding. Allaah zegt (in vertaling):

“Zeg (o Muhammed) “Als jullie van Allaah houden, volgt mij dan: Allaah zal dan van jullie houden en jullie zonden vergeven..” Aali Imraan 31

De kunst is niet het zeggen dat je van Allaah houdt, maar dat je ervoor zorgt dat Allaah van jou houdt en dit bereik je door het volgen van de Profeet. Dus niet alleen in het bidden, vasten etc., maar ook in het vergaren van kennis.
Stel je voor dat je nu bijvoorbeeld in een kleuterklas gaat zitten en je ziet dat de kinderen macro-economie krijgen. Of dat ze ineens het DNA gaan bespreken, terwijl ze niet eens weten hoe de mens er van binnen uit ziet. Echter zijn er mensen die op dezelfde manier met de kennis van de Islaam omgaan, dat ze opeens willen weten hoe ze over mensen kunnen oordelen, voordat ze weten hoe ze Soerah al-Faatihah op de juiste manier kunnen uitspreken. En daarom is het belangrijk dat je de manier van het vergaren van kennis op de wijze van de Profeet volgt.

De Profeet heeft 13 jaar in Mekkah naar tawhied uitgenodigd. Mensen zeggen al na een aantal lessen tawhied dat ze genoeg kennis hebben.
De kennis van de Islaam moet je vergaren naargelang de verplichtingen die op dat moment voor jou verplicht zijn. Is op dit moment de prioriteit dat ik weet hoe ik op de juiste wijze moet zitten tijdens salaah, hoe ik het recht aan mijn ouders moet geven, hoe ik een dag in de ramadan moet doorbrengen. Of moet ik arabisch kennen, terwijl ik de rest nog niet weet? Indien wij ons aan de methode van de Profeet willen houden, dan moeten wij die prioriteiten in acht nemen.

Een gebeurtenis in de tijd van de Profeet. De metgezellen vroegen de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam heel vaak over verschillende zaken; alle vragen die in hun hoofd opkwamen stelden zij aan  hem. Totdat de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam boos werd en in de moskee zat en tegen de mensen zei: “jullie kunnen mij vragen wat jullie willen en ik zal jullie antwoorden.” En de mensen vroegen totdat iemand vroeg: “wie is daadwerkelijk mijn vader?” En toen zei de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam: “je vader is niet wie jij denkt, maar die en die.” En toen zei de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam “vraag mij wat jullie willen”, maar de metgezellen zagen dat de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam  boos was en van kleur veranderde. Toen kusten zij zijn voeten en stelden hem geen vragen meer en wachtten op bedoeienen die kwamen en vragen stelden zodat zij ervan konden leren. Totdat Djibriel 3alayhi-ssalaam kwam om hen te leren hoe je vragen moet stellen (Hadieth Dibriel). Toen leerden de metgezellen om vragen te stellen die het belangrijkste zijn voor hen. En dat moeten wij ook doen en ervoor zorgen dat de kennis die wij vergaren ook gepraktiseerd zijn.

De voeten van elke dienaar op de dag des oordeels zullen niet verplaatst worden tot hij over 4 zaken gevraagd zal worden. Een van deze zaken is kennis, op welke wijze heb je het vergaard en wat heb je met je kennis gedaan? VB kennis geneeskunde, heb je het voor de islaam en de moslims ingezet. En heb je de belangrijkste kennis de belangrijkste plek gegeven.

De sleutels tot kennis

Er zijn 2 sleutels tot kennis: geduld en ikhlaas (zuivere intentie). Geduld gaat gepaard met zuivere intentie. Want als je altijd op de beloning van Allaah hoopt, dan heb je ikhlaas en dat zal nooit ophouden. Hoe meer geduld je hebt, des te meer je beloond wordt en des te meer zegeningen.

Categorieën