De bruidschat

Gezinskunde | 0 comments

Allaah subhaanaho wa ta3aalaa zegt:

وَآتُواْ النَّسَاء صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِن طِبْنَ لَكُمْ عَن شَيْءٍ مِّنْهُ نَفْساً فَكُلُوهُ هَنِيئاً مَّرِيئاً 

“En geeft de vrouwen hun bruidsschatten als een schenking, maar wanneer zij zo goed voor jullie zijn iets ervan (van de bruidsschat) terug te geven) eet er dan met plezier en welbehagen van.” Nisaa 4

Sommige geleerden zeggen dat het een voorwaarde is van de akte en andere geleerden zeggen dat het een verplichting is. Hier is dus meningsverschil over.

Het is een recht van de vrouw, omdat hiermee het geslachtsorgaan van de vrouw toegestaan gemaakt wordt. Er kan van alles aan bruidsschat gegeven worden. Het kan zijn dat het een aayah is, een bepaalde zaak wat ze hebben afgesproken, een ring, een geldbedrag etc. Deze bruidsschat is volledig van de vrouw. De man mag daar geen gebruik van maken, tenzij de vrouw daar toestemming voor geeft.

Ook zegt Allaah:

وَإِنْ أَرَدتُّمُ اسْتِبْدَالَ زَوْجٍ مَّكَانَ زَوْجٍ وَآتَيْتُمْ إِحْدَاهُنَّ قِنطَاراً فَلاَ تَأْخُذُواْ مِنْهُ شَيْئاً أَتَأْخُذُونَهُ بُهْتَاناً وَإِثْماً مُّبِيناً 

 “En indien jullie een echtgenote willen wisselen met een andere echtgenote, terwijl jullie één van hen een schat gegeven hadden, neemt daar niets van terug. Zouden jullie het door laster en duidelijke zonde terugnemen.” Nisaa 20

En de profeet heeft gezegd in een hadieth die door Imaam Bukhaarie en Muslim sahieh is verklaard: “Hetgeen wat jullie het meest verplicht is aan nakomen van de voorwaarden, is dat jullie hetgeen nakomen waarmee voor jullie de geslachtsorganen toegestaan zijn gemaakt”.

De profeet doelt hier op de bruidsschat.

In de tijd van de profeet vrede zij met hem stierf een vrouw van een echtgenoot vóórdat hij geslachtsgemeenschap met haar had. Ze waren dus gehuwd vóórdat hij de bruidsschat had vastgesteld. De profeet vrede zij met hem oordeelde dat zij het recht heeft van een bruidsschat die haar omringende vrouwen hebben. Dus als het een arme vrouw is, dan heeft ze een bepaalde hoeveelheid. Is het een rijke vrouw dan heeft ze ook zo een bepaalde hoeveelheid. Waarom krijgt ze dat? Omdat wanneer zij gestorven is, dan hebben haar kinderen, zussen, broers recht op een erf.

Het oordeel wanneer een vrouw geen gemeenschap heeft gehad met de vrouw, en toch een huwelijksakte heeft aangegaan is dat zij recht heeft op de helft van de bruidsschat.

Uit deze hadieth is te halen dat het een verplichting is en geen voorwaarde van de huwelijksakte, want zou het een voorwaarde zijn, dan zou de profeet vrede zij met hem hebben gezegd dat ze nog niet getrouwd zijn.

Wie bepaalt de bruidsschat?

Als het een volwassen vrouw is en weet wat ze kan vragen, dan kan zij dat vragen. Is het een jongere vrouw, daarop heeft de profeet vrede zij met hem gezegd hetgeen waarover haar ouders en zijn ouders overeenkomen.

Categorieën