Antwoord: Wat betreft de Salaah: degene die het uitstelt tot buiten haar tijd (waarin het verricht moet worden), hem wordt -wegens deze eigenschap- gevraagd berouw te tonen. Als hij berouw toont (wordt hij met rust gelaten), maar (als hij weigert berouw te tonen), wordt hij bestraft (haddan[1]) met de dood. Dat bewijst de uitspraak van Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa:
๏ดฟููุฅููู ุชูุงุจููุง ููุฃูููุงู ููุง ุงูุตูููุงุฉู ููุขุชูููุง ุงูุฒููููุงุฉู ููุฎูููููุง ุณูุจููููููู ู๏ดพ (ุงูุชูุจุฉ: ู ู ุงูุขูุฉ5)
โAls zij dan berouw tonen, en de Salaah onderhouden en de Zakaah geven, laat hen dan vrij.โ (Aayah: 9/5).
En de hadieth (van de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam): ยซโMij is bevolen om te strijden tegen de mensenโฆโยป En andere (ahaadieth).
Maar wat de Zakaah betreft: als degene die het niet uitgeeft geen macht[2] heeft, neemt de imaam het met dwang van hem, en straft hij hem door middel van het nemen van een (extra) deel van zijn geld[3], omdat de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam zegt: ยซโEn wie het (de Zakaah) weigert uit te geven, voorwaar, wij zullen het van hem nemen, en een deel van zijn geld erbij.โยป Echter, als (degenen die de Zakaah weigeren uit te geven) een groep zijn die macht heeft, is de imaam verplicht hen te bevechten totdat zij het uitgeven. Dat bewijzen de voorafgaande verzen en ahaadieth, en anderen. Zo hebben aboe Bakr[4] en alle metgezellen radiya-llaahu 3anhum gehandeld.
En wat betreft het vasten: daarover is niets overgeleverd, echter hoort de imaam of zijn afgevaardigde, (degene die het vasten verlaat) te straffen (om hem terecht te wijzen) waardoor hij en anderen het niet meer doen.
En wat betreft de Hadj (de bedevaart): het gehele leven van de dienaar is daarvoor een tijd (om het te verrichten). (Deze tijd) zal slechts met de dood vergaan. Vandaar dat het verplicht is om het zo snel mogelijk te verrichten. Er is wel een hiernamaalse dreiging overgeleverd voor degene die het veronachtzaamt. Echter is er geen specifieke wereldse straf daarvoor overgeleverd.
Uitleg: Bij de vorige vraag hebben we het oordeel kunnen weten van degene die een aspect van de noodzakelijke kennis ontkent of nalaat wegens hoogmoed. Maar er zijn ook andere soorten mensen, te weten: mensen die enkele van die aspecten nalaten wegens luiheid, of verleiding, terwijl ze weten en geloven dat ze verkeerd bezig zijn. Dit is namelijk de situatie van vele moslims dezer dagen. Ook kan het zijn dat men een verkeerde interpretatie heeft van de verzen van de Qurโaan of de uitspraken van de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam. We zullen beide aspecten -luiheid en verkeerde interpretatie- in elk van de vijf zuilen van de Islaam behandelen en het oordeel ervan behandelen.
De twee getuigenissen, โlaa ilaaha illa-llaah, Muhammadun rasoelu-llaahโ:
De twee getuigenissen zijn zoals we eerder behandeld hebben de sleutel tot de Islaam. Zonder het afleggen van deze getuigenissen treedt men de Islaam niet binnen.[5] Ook weten we dat als iemand deze getuigenis niet aflegt terwijl hij daartoe wel in staat is, hij de Islaam niet binnen treedt. Het afleggen van deze getuigenis heeft een directe link met de daad van het hart, waar de basis van het Geloof begint. De geleerden zijn het erover eens dat als iemand deze getuigenis aflegt vรณรณr het begin van zijn pubertijd, hij daarna niet verplicht wordt deze uit te spreken.
De Salaah
De Salaah is de meest geweldige uiterlijke aanbidding die de moslimdienaar verplicht is. De mensen verschillen erin met betrekking tot het verrichten en het nalaten ervan, te weten:
โ Verlaters van de Salaah;
โ Nalaters van de Salaah.
De verlaters van de Salaah:
Zo zijn er mensen die het gebed wegens luiheid volledig verlaten terwijl ze weten dat ze verkeerd bezig zijn. Deze mensen ontkennen niet dat ze het gebed moeten verrichten, en zijn niet hoogmoedig betreffende het verrichten ervan. Als deze moslim onder een Islamitische staat valt en daar leeft, wordt hij gevraagd berouw te tonen en het gebed alsnog te verrichten. En wanneer hij dan alsnog weigert het te verrichten, wordt hij als ongelovige gedood.
Shaykhu-l-Islaam ibn Taymiyyah radiya-llaahu 3anhu zegt: โHet is ondenkbaar dat wanneer een gezaghebber (in een Islamitische staat) een persoon -die met zijn hart gelooft en erkent dat Allaah de Salaah voor hem verplicht heeft en zich houdt aan de voorschriften waarmee de Profeet Allaahโs gebeden en vrede zij met hem gekomen is- verplicht de Salaah te verrichten, maar vervolgens deze persoon weigert dat te verrichten, waardoor hij gedood wordt, hij alsnog in zijn hart gelooft. Hij is zeker een ongelovige. En als hij zegt: โIk erken dat (de Salaah) verricht moet worden, maar ik doe het nietโ, dan is het in die situatie een leugen. Zo is het dat wanneer hij de Qurโaan pakt en hem op een onreine plek smijt en vervolgens zegt: โIk geloof dat wat zich erin bevindt de woorden van Allaah zijnโ, en vervolgens zegt dat hij in zijn hart gelooft, dan liegt hij. Dit zijn daden die bewijzen dat er geen Geloof in het hart is. Deze daden hebben namelijk een direct verband met de daad van het hart.โ
Maar indien hij niet onder een Islamitische staat valt, verschillen de geleerden over het oordeel. Sommige geleerden verklaren deze persoon als kaafir (ongelovig). Volgens deze geleerden treedt degene die het gebed wegens luiheid of nalatigheid verlaat, de Islaam uit, en wordt hij als ongelovige behandeld.[6] Enkele geleerden die deze mening hebben zijn: de metgezel 3alie ibn abie Taalib en de taabi3ie imaam al-Awzaa3ie en andere geleerden zoals imaam Ahmad, imaam ibn Baaz en imaam ibn 3uthaymien.
De bewijzen van deze geleerden zijn de uitspraak van Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa in de edele Qurโaan en de uitspraken van de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam. Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa zegt:
๏ดฟููุฅููู ุชูุงุจููุง ููุฃูููุงู ููุง ุงูุตูููุงุฉู ููุขุชูููุง ุงูุฒููููุงุฉู ููุฎูููููุง ุณูุจููููููู ู๏ดพ (ุงูุชูุจุฉ: ู ู ุงูุขูุฉ5)
โAls zij dan berouw tonen, en de Salaah onderhouden en de Zakaah geven, laat hen dan vrij.โ (Aayah: 9/5).
Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa vertelt in dit vers dat wanneer de ongelovigen berouw tonen en de Islaam binnentreden, en vervolgens de Salaah verrichten en de Zakaah geven, zij met rust gelaten moeten worden en niet bestreden mogen worden.
Ook zegt Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa:
๏ดฟููุฅููู ุชูุงุจููุง ููุฃูููุงู ููุง ุงูุตูููุงุฉู ููุขุชูููุง ุงูุฒููููุงุฉู ููุฅูุฎูููุงููููู ู ููู ุงูุฏููููู๏ดพ (ุงูุชูุจุฉ: ู ู ุงูุขูุฉ11)
โWanneer zij dan berouw tonen, en de Salaah onderhouden en de Zakaah geven, dan zijn zij jullie broeders in de godsdienst.โ (Aayah: 9/11).
Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa vertelt in dit vers dat wanneer iemand geen berouw toont (de Islaam binnentreedt), en vervolgens de Salaah niet verricht en de Zakaah niet geeft, hij geen broeder in de godsdienst is, en daarmee dus geen moslim.
Zo zegt de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam:
ูุนู ุจุฑูุฏุฉ ูุงู ูุงู ุฑุณูู ุงููู ุตูู ุงููู ุนููู ูุณูู : ยปุงูุนูุฏ ุงูุฐู ุจูููุง ูุจูููู ุงูุตูุงุฉ ูู ู ุชุฑููุง ููุฏ ููุฑยซ . ุฑูุงู ุฃุญู ุฏ ูุงูุชุฑู ุฐู ูุงููุณุงุฆู ูุงุจู ู ุงุฌู ูุตุญุญู ุงูุฃูุจุงูู.
Buraydah heeft verhaald dat de Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam gezegd heeft: ยซโVoorwaar, de scheiding tussen ons (de gelovigen) en hen (de ongelovigen) is de Salaah. Voorwaar, wie het verlaat heeft een kufr (ongeloof) begaan.โยป[7]
De geleerden hebben deze verzen en ahaadieth als bewijzen genomen, dat degene die het gebed verlaat, buiten de Islaam treedt, en daarmee ongelovig wordt.
De meerderheid van de geleerden is het erover eens dat diegene niet buiten de Islaam treedt, maar dat hij een zware zonde begaat. Enkele van de geleerden die deze mening hebben zijn: imaam Maalik, imaam a-Shaafi3ie, imaam a-Shawkaanie, imaam ibn al-Qayyim en imaam al-Albaanie. Deze geleerden, en anderen, zijn het erover eens dat slechts het niet nakomen van de twee getuigenissen, wegens luiheid, de moslim ongelovig maakt. Het oordeel van het nalaten van het gebed wegens luiheid, of een verkeerde interpretatie -omdat men een nieuweling in de Islaam is- is volgens deze geleerden, dat het niet buiten de Islaam doet treden. Wel pleegt degene die het gebed verlaat wegens luiheid een zware zonde. Zij leggen de woorden van de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam โยซโVoorwaar, wie het verlaat heeft een kufr (ongeloof) begaan.โยปโ uit als zijnde een kleine kufr, die degene die het begaat niet uit de Islaam doet treden. De niveaus van ongeloof worden in-shaaโ-Allaah nader uitgelegd.[8]
De geleerden die deze mening hebben aangenomen hebben de volgende bewijzen aangehaald:
Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa zegt:
๏ดฟุฅูููู ุงูููููู ูุง ููุบูููุฑู ุฃููู ููุดูุฑููู ุจููู ููููุบูููุฑู ู ูุง ุฏูููู ุฐููููู ููู ููู ููุดูุงุกู๏ดพ (ุงููุณุงุก: ู ู ุงูุขูุฉ48)
โVoorwaar, Allaah vergeeft niet dat aan Hem deelgenoten toegekend worden, maar Hij vergeeft daarnaast alles, aan wie Hij wil.โ (Aayah: 4/47).
In dit vers zegt Allaah dat Hij in het hiernamaals alle zonden vergeeft, als Hij wil, behalve het toekennen van deelgenoten aan Hem (a-Shirk).
Ook heeft de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam gezegd:
ุนู ุนุจุงุฏุฉ ุจู ุงูุตุงู ุช ุฑุถู ุงููู ุนูู ูุงู: ุณู ุนุช ุฑุณูู ุงููู ุตูู ุงููู ุนููู ูุณูู ูููู: ยป ุฎู ุณ ุตููุงุช ูุชุจูู ุงููู ุนูู ุงูุนุจุงุฏ ูู ู ุฌุงุก ุจูู ูู ูุถูุน ู ููู ุดูุฆุง ุงุณุชุฎูุงูุง ุจุญููู ูุงู ูู ุนูุฏ ุงููู ุนูุฏ ุฃู ูุฏุฎูู ุงูุฌูุฉ ูู ู ูู ูุฃุช ุจูู ูููุณ ูู ุนูุฏ ุงููู ุนูุฏ ุฅู ุดุงุก ุนุฐุจู ูุฅู ุดุงุก ุฃุฏุฎูู ุงูุฌูุฉ ยซ. ุฑูุงู ุฃุจู ุฏุงููุฏ ูุงููุณุงุฆู ูุตุญุญู ุงูุฃูุจุงูู.
3ubaadah ibn a-Ssaamit radiya-llaahu 3anhu heeft gezegd: ยซโIk heb de Profeet Allaahโs gebeden en vrede zij met hem horen zeggen: โVijf gebeden heeft Allaah de dienaren verplicht. Voorwaar, wie ze verricht zonder dat Hij iets van ze -wegens minachting van de verplichting ervan- verwaarloost, voor hem is er bij Allaah een belofte dat Hij hem het paradijs doet binnentreden. Maar wie ze niet verricht, voorwaar, hij heeft bij Allaah geen belofte. Als (Allaah) wil dan straft Hij hem, en als Hij wil laat Hij hem het paradijs binnentreden.โยป[9]
In deze hadieth maakt de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam duidelijk dat degene die het gebed niet nakomt, onder de dreiging van Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa valt. De ongelovigen vallen niet onder een dreiging van Allaah, omdat zij zeker het hellevuur zullen in gaan en daarin zullen verblijven.
Definitie: Een dreiging valt onder de wil van Allaah. Als Hij wil straft Hij en als Hij wil vergeeft Hij. En een belofte zal Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa uitvoeren zoals Hij het geschreven heeft.
Ook de volgende hadieth bewijst dat de geloofsgetuigenis de moslim uit het hellevuur redt, al heeft hij niets anders van de verplichtingen verricht.
3abdu-llaah ibn 3amr ibn al-3aas radiya-llaahu 3anhumaa heeft gezegd dat hij de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam heeft horen zeggen: ยซโVoorwaar, Allaah zal op de Dag der Opstanding een man uit mijn volk halen en hem voor alle schepselen tonen. Vervolgens worden negen en negentig mappen van hem verspreid. Elke map is (zolang als) zo ver het oog reikt. Vervolgens zegt Allaah tegen hem: โOntken je iets van dit? Hebben mijn schrijvers al-Haafitdoen jou (daarmee) onrecht aangedaan?โ Hij zegt: โNee, O mijn Heer.โ Allaah zegt: โHeb je een excuus?โ Hij zegt: โNee, O mijn Heer.โ Allaah zegt: โJawel, je hebt bij ons รฉรฉn hasanah tegoed, en jij zal vandaag niet onrechtvaardig behandeld worden.โ Vervolgens wordt er voor hem een kaart tevoorschijn gehaald met daarop: โIk getuig dat er geen god is behalve Allaah, en dat Muhammed Zijn dienaar en Boodschapper isโ. Vervolgens zegt Allaah tegen hem: โNeem je gewicht mee.โ De man zegt: โO mijn Heer, wat moet deze kaart tegenover al die mappen betekenen?โ Allaah zegt: โVoorwaar, jou zal geen onrecht aangedaan worden.โ De Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam vertelde: โDe mappen worden vervolgens aan de รฉne zijde (van de weegschaal) gelegd, en de kaart aan de andere zijde. De mappen zullen dan zweven en de kaart zal zwaar wegen, voorwaar, niets zal zwaar zijn tegenover de naam van Allaah.โยป[10]
Ook haalt imaam al-Albaanie een andere hadieth als bewijs aan dat Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa met Zijn Hand als laatst mensen uit het hellevuur haalt die niets goeds in hun leven verricht hebben, maar die wel de geloofsgetuigenis aflegden.
ุนู ุฃุจู ุณุนูุฏ ุงูุฎุฏุฑู โ ุฑุถู ุงููู ุนูู โ ูุงู: ูุงู ุฑุณูู ุงููู ุตูู ุงููู ุนููู ู ุณูู : ยปุฅุฐุง ุฎูุต ุงูู ุคู ููู ู ู ุงููุงุฑ ู ุฃู ููุง ูู ุงูุฐู ููุณู ุจูุฏู ู ุง ู ุฌุงุฏูุฉ ุฃุญุฏูู ูุตุงุญุจู ูู ุงูุญู ูููู ูู ูู ุงูุฏููุง ุจุฃุดุฏ ู ู ู ุฌุงุฏูุฉ ุงูู ุคู ููู ูุฑุจูู ูู ุฅุฎูุงููู ุงูุฐูู ุฃุฏุฎููุง ุงููุงุฑ. ูุงู : ูููููู : ุฑุจูุง ุฅุฎูุงููุง ูุงููุง ูุตููู ู ุนูุง ู ูุตูู ูู ู ุนูุง ู ูุญุฌูู ู ุนูุง ู ูุฌุงูุฏูู ู ุนูุง ูุฃุฏุฎูุชูู ุงููุงุฑ ูุงู : ููููู: ุงุฐูุจูุง ูุฃุฎุฑุฌูุง ู ู ุนุฑูุชู ู ููู ููุฃุชูููู ููุนุฑููููู ุจุตูุฑูู ูุง ุชุฃูู ุงููุงุฑ ุตูุฑูู ูู ุชุบุด ุงููุฌู ูู ููู ู ู ุฃุฎุฐุชู ุงููุงุฑ ุฅูู ุฃูุตุงู ุณุงููู ู ู ููู ู ู ุฃุฎุฐุชู ุฅูู ูุนุจูู ููุฎุฑุฌูู ู ููุง ุจุดุฑุง ูุซูุฑุง ููููููู: ุฑุจูุง ูุฏ ุฃุฎุฑุฌูุง ู ู ุฃู ุฑุชูุง ูุงู : ุซู ูุนูุฏูู ููุชููู ูู ููููู : ุฃุฎุฑุฌูุง ู ู ูุงู ูู ููุจู ู ุซูุงู ุฏููุงุฑ ู ู ุงูุฅูู ุงู ููุฎุฑุฌูู ุฎููุง ูุซูุฑุง ุซู ูููููู : ุฑุจูุง ูู ูุฐุฑ ูููุง ุฃุญุฏุง ู ู ู ุฃู ุฑุชูุง ุซู ูููู : ุงุฑุฌุนูุง ูู ู ูุงู ูู ููุจู ูุฒู ูุตู ุฏููุงุฑ ูุฃุฎุฑุฌูู ููุฎุฑุฌูู ุฎููุง ูุซูุฑุง ุซู ูููููู: ุฑุจูุง ูู ูุฐุฑ ูููุง ู ู ู ุฃู ุฑุชูุง ุญุชู ูููู : ุฃุฎุฑุฌูุง ู ู ูุงู ูู ููุจู ู ุซูุงู ุฐุฑุฉ ููุฎุฑุฌูู ุฎููุง ูุซูุฑุง ูุงู ุฃุจู ุณุนูุฏ: ูู ู ูู ูุตุฏู ุจูุฐุง ุงูุญุฏูุซ ููููุฑุฃ ูุฐู ุงูุขูุฉ: ๏ดฟุฅู ุงููู ูุง ูุธูู ู ุซูุงู ุฐุฑุฉ ู ุฅู ุชู ุญุณูุฉ ูุถุงุนููุง ู ูุคุช ู ู ูุฏูู ุฃุฌุฑุง ุนุธูู ุง๏ดพ (ุณูุฑุฉ ุงููุณุงุก:40) ูุงู: ููููููู: ุฑุจูุง ูุฏ ุฃุฎุฑุฌูุง ู ู ุฃู ุฑุชูุง ููู ูุจู ูู ุงููุงุฑ ุฃุญุฏ ููู ุฎูุฑ ูุงู : ุซู ูููู ุงููู : ุดูุนุช ุงูู ูุงุฆูุฉ ู ุดูุนุช ุงูุฃูุจูุงุก ู ุดูุน ุงูู ุคู ููู ู ุจูู ุฃุฑุญู ุงูุฑุงุญู ูู ูุงู : ูููุจุถ ูุจุถุฉ ู ู ุงููุงุฑ โ ุฃู ูุงู : ูุจุถุชูู โ ูุงุณุง ูู ูุนู ููุง ููู ุฎูุฑุง ูุท ูุฏ ุงุญุชุฑููุง ุญุชู ุตุงุฑูุง ุญู ู ุง ูุงู : ููุคุชู ุจูู ุฅูู ู ุงุก ููุงู ูู ุงูุญูุงุฉ ููุตุจ ุนูููู ูููุจุชูู ูู ุง ุชูุจุช ุงูุญุจุฉ ูู ุญู ูู ุงูุณูู ูุฏ ุฑุฃูุชู ููุง ุฅูู ุฌุงูุจ ุงูุตุฎุฑุฉ ู ุฅูู ุฌุงูุจ ุงูุดุฌุฑุฉ ูู ุง ูุงู ุฅูู ุงูุดู ุณ ู ููุง ูุงู ุฃุฎุถุฑ ูู ุง ูุงู ู ููุง ุฅูู ุงูุธู ูุงู ุฃุจูุถ ูุงู : ููุฎุฑุฌูู ู ู ุฃุฌุณุงุฏูู ู ุซู ุงููุคูุค ู ูู ุฃุนูุงููู ุงูุฎุงุชู (ููู ุฑูุงูุฉ : ุงูุฎูุงุชู ) ุนุชูุงุก ุงููู ูุงู : ูููุงู ููู : ุงุฏุฎููุง ุงูุฌูุฉ ูู ุง ุชู ููุชู ูุฑุฃูุชู ู ู ุดูุก ููู ููู ูู ุซูู ู ุนู ููููู ุฃูู ุงูุฌูุฉ: ูุคูุงุก ุนุชูุงุก ุงูุฑุญู ู ุฃุฏุฎููู ุงูุฌูุฉ ุจุบูุฑ ุนู ู ุนู ููู ู ูุง ุฎูุฑ ูุฏู ูู ูุงู : ููููููู : ุฑุจูุง ุฃุนุทูุชูุง ู ุง ูู ุชุนุท ุฃุญุฏุง ู ู ุงูุนุงูู ูู ูุงู : ููููู: ูุฅู ููู ุนูุฏู ุฃูุถู ู ูู ููููููู : ุฑุจูุง ูู ุง ุฃูุถู ู ู ุฐููุ ูุงู : ููููู : ุฑุถุงุฆู ุนููู ููุง ุฃุณุฎุท ุนูููู ยซ. ุฑูุงู ุฃุญู ุฏ ูุงููุณุงุฆู ูุงุจู ู ุงุฌุฉ ูุงุจู ุฎุฒูู ุฉุ ููุงู ุงูุดูุฎ ุงูุฃูุจุงูู: ุฅุณูุงุฏู ุตุญูุญ ุนูู ุดุฑุท ุงูุดูุฎูู.
Aboe Sa3ied al-Khudrie radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald dat de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam gezegd heeft: ยซโWanneer de gelovigen van het hellevuur gered worden, en zij veilig zijn, voorwaar, bij Degene Die mijn ziel in Zijn Hand heeft, het twisten van iemand onder jullie met zijn vriend over de waarheid, in het aardse leven, zal niet harder zijn dat het twisten van de gelovigen met hun Heer over hun broeders die het hellevuur ingevoerd zijn.โ Hij Allaahโs gebeden en vrede zij met hem zei: โZij zeiden: โO onze Heer, onze broeders verrichtten met ons de Salaah en vastten met ons en verrichtten al-Hadj met ons en verrichtten de Djihaad met ons, en U heeft ze het hellevuur binnengevoerd.โ Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa zegt dan: โGaat en haalt iedereen die jullie onder hen kennen.โ Vervolgens gaan zij naar hen toe en herkennen zij hen door middel van hun uiterlijk. Het hellevuur zal hun uiterlijk niet verteren (het zal hun gezichten niet omhullen). Sommige onder hen heeft het hellevuur tot aan de helft van hun onderbenen getroffen, en sommige van hen heeft het hellevuur tot aan hun enkels getroffen. Zij worden daaruit gehaald. Vervolgens zeggen zij (de twisters): โOnze Heer, wij hebben degenen eruit gehaald die U ons heeft bevolen (eruit te halen).โ Vervolgens zullen zij weer opnieuw praten. Vervolgens zegt Hij subhaanahu wa-ta3aalaa: โHaalt uit het hellevuur wie in zijn hart het gewicht van een Dienaar aan Iemaan (Geloof) heeft.โ Vervolgens zullen zij veel schepselen (mensen) eruit halen. Vervolgens zeggen zij: โOnze Heer, voorwaar, wij hebben niemand onder degenen die U ons bevolen heeft eruit te halen, erin gelaten.โ Vervolgens zegt Hij subhaanahu wa-ta3aalaa: โGaat terug, als er iemand is die in zijn hart het gewicht van een halve Dienaar (aan Iemaan heeft), haalt hem dan eruit.โ Vervolgens halen zij veel schepselen eruit, en zeggen: โOnze Heer, wij hebben niemand onder degenen die U ons bevolen heeft (eruit te halen) erin gelaten.โ Vervolgens zegt Hij subhaanahu wa-ta3aalaa: โHaalt degene eruit die in zijn hart het gewicht van een atoom (aan Iemaan) heeft.โ Aboe Sa3ied zei: โWie niet in deze hadieth gelooft, moet het volgende vers lezenโ:
โVoorzeker, Allaah behandelt niemand in het gewicht van de atoom onrechtvaardig, en als het een hasanah (goede daad) is, vermeerdert Hij het en geeft Hij van Zijn Zijde een geweldige beloning.โ (Aayah: 4/40).โ
Hij Allaahโs gebeden en vrede zij met hem zei: โVervolgens zeggen zij: โOnze Heer, voorwaar, wij hebben degenen eruit gehaald die U ons bevolen heeft, en er is in het hellevuur niemand overgebleven waarin zich goedheid bevindt.โ Vervolgens zegt Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa: โDe engelen hebben voorspraak gedaan en de profeten hebben voorspraak gedaan en de gelovigen hebben voorspraak gedaan, en nu nog de Barmhartigste der erbarmers.โ Hij Allaahโs gebeden en vrede zij met hem zei: โVervolgens doet Hij een greep (of twee grepen) vanuit het hellevuur (waarin) zich mensen bevinden die nimmer omwille van Allaah een goedheid hebben verricht, en die verbrand zijn totdat zij (himam[11]) zwart zijn geworden. Vervolgens worden ze naar water gebracht dat al-Hayaah (het leven) genoemd wordt, dat over hen gegoten wordt, waardoor zij zullen bloeien zoals het zaad in hetgeen wat door de vloed meegedragen wordt, bloeit. Voorwaar, jullie hebben het gezien naast een rots of naast een boom. Hetgeen wat daarvan naar de zon gericht is, is groen en hetgeen wat naar de schaduw gericht is, is wit. Vervolgens zullen zij uit hun lichamen treden, net als de parel, en op hun nekken hebben zij een stempel (waarop staat:) โ3utaqaaโu mina-nnaariโ, โde vrijgestelden van het hellevuurโ. Vervolgens wordt er tegen hen gezegd: โTreedt het paradijs binnen. Voorwaar, alles wat jullie wensen en zien is voor jullie, en ook zijn gelijke erbij.โ Vervolgens zeggen de bewoners van het paradijs: โDit zijn de vrijgestelden van de Barmhartige, die Allaah het paradijs heeft doen binnentreden zonder dat ze een daad hebben verricht en of een goedheid hebben voorgelegd.โ Vervolgens zullen zij zeggen: โOnze Heer U heeft ons gegeven wat U niemand onder de rest van de werelden heeft gegeven.โ Hij subhaanahu wa-ta3aalaa zegt: โVoorwaar, Ik heb voor jullie wat nog beter dan dat is.โ Zij zeggen: โOnze Heer, wat is (nog) beter dan dat?โ Hij subhaanahu wa-ta3aalaa zegt: โIk ben met jullie behaagd en zal niet (meer) ontevreden met jullie zijn.โยป[12]
In deze hadieth wordt het heel duidelijk dat zelfs degenen die geen goedheid in hun leven hebben verricht, alsnog uit het hellevuur gered kunnen worden, nadat ze daarin verbrand worden. De reden van hun redding is namelijk slechts dat zij monotheรฏsten zijn. Dit wijst erop dat degene die de Salaah wegens luiheid of nalatigheid verlaat, zeker niet buiten de Islaam treedt, maar wel een zeer zware zonde heeft begaan.
De geleerden maken namelijk verschil tussen de daden van het hart, die de sleutel en de basis van het Geloof vormen, en de uiterlijke verplichte daden, die de verplichte volmaaktheid van het Geloof vormen. Dit is eerder in het boek uitgelegd, en zal in-shaaโ-Allaah nader in de komende vragen meer uitgelegd worden.[13]
De plicht van advies en opvoeding betreffende de Salaah:
Omdat de Salaah de meest geweldige uiterlijke verplichting is die Allaah Zijn dienaren voorgeschreven heeft, en omdat elk individu in het hiernamaals op zijn gebed wordt beoordeeld, heeft de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam de ouders opgedragen hun kinderen van kinds af aan met de Salaah op te voeden, en hun de manier ervan te leren.
ุนู ุนู ุฑู ุจู ุดุนูุจ ุนู ุฃุจูู ุนู ุฌุฏู ุฃู ุฑุณูู ุงููู ุตูู ุงููู ุนููู ูุณูู ูุงู: ยปู ุฑูุง ุฃุจูุงุกูู ุจุงูุตูุงุฉ ููู ุฃุจูุงุก ุณุจุน ุณููู ูุงุถุฑุจููู ุนูููุง ูุนุดุฑ ููุฑููุง ุจูููู ูู ุงูู ุถุงุฌุนยซ. ุฑูุงู ุฃุญู ุฏ ูุงุจู ุฏุงูุฏ.
3amr ibn Shu3ayb heeft van zijn vader verhaald die van zijn opa heeft verhaald dat de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam heeft gezegd: ยซโBeveel jullie kinderen de Salaah als zij de leeftijd van zeven bereiken, en slaat hen ervoor als zij de leeftijd van tien bereiken, en scheidt hen in hun slaapplaatsen.โยป[14]
In deze hadieth beveelt de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam de ouders hun kinderen vanaf de leeftijd van zeven te leren bidden. Zo worden ze voorbereid om later deze geweldige verplichting zelf uit te voeren. Uit deze hadieth zijn ook opvoedingsaspecten te halen waarvan de uitleg bij een andere gelegenheid aan de orde wordt gesteld in-shaaโ-Allaah.
Tevens heeft de moslim tegenover zijn broeder die de Salaah verlaat, de plicht hem ertoe op te roepen.
De nalaters van de Salaah:
Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa heeft de Salaah verplicht op vaste tijdstippen waar de moslimdienaar zich aan moet houden. Allaah heeft voor elk gebed begintijden en eindtijden vastgesteld. De moslimdienaar is verplicht het gebed binnen die tijd te verrichten. Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa zegt:
๏ดฟููุฅูุฐูุง ููุถูููุชูู ู ุงูุตูููุงุฉู ููุงุฐูููุฑููุง ุงูููููู ููููุงู ุงู ููููุนููุฏุงู ููุนูููู ุฌููููุจูููู ู ููุฅูุฐูุง ุงุทูู ูุฃูููููุชูู ู ููุฃููููู ููุง ุงูุตูููุงุฉู ุฅูููู ุงูุตูููุงุฉู ููุงููุชู ุนูููู ุงููู ูุคูู ูููููู ููุชูุงุจุงู ู ููููููุชุงู๏ดพ (ุงููุณุงุก:103)
โEn als jullie dan de Salaah verricht hebben, gedenkt dan Allaah, staand en zittend en liggend. En wanneer jullie veilig zijn, verricht dan de Salaah. Voorwaar, de Salaah is de gelovigen op vaste tijden voorgeschreven.โ (Aayah: 4/103).
Zo heeft Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa degenen die over hun Salaah waken het welslagen in het wereldse en de top van het paradijs in het hiernamaals beloofd. Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa zegt:
๏ดฟ ููุงูููุฐูููู ููุคูู ูููููู ุจูุงููุขุฎูุฑูุฉู ููุคูู ูููููู ุจููู ููููู ู ุนูููู ุตููุงุชูููู ู ููุญูุงููุธูููู๏ดพ (ุงูุฃูุนุงู : ู ู ุงูุขูุฉ92)
โEn degenen die in het hiernamaals geloven, geloven erin (de Qurโaan). En zij waken over hun Salaah.โ (Aayah: 6/92).
Zo vertelt Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa dat het waken over de gebedstijden een kenmerk van Geloof is. Het waken over de tijden van de Salaah, en het waken over de juiste manier van het verrichten ervan.
Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa zegt ook:
๏ดฟููุงูููุฐูููู ููู ู ุนูููู ุตูููููุงุชูููู ู ููุญูุงููุธูููู (9) ุฃููููุฆููู ููู ู ุงููููุงุฑูุซูููู (10) ุงูููุฐูููู ููุฑูุซูููู ุงููููุฑูุฏูููุณู ููู ู ูููููุง ุฎูุงููุฏูููู๏ดพ (ุงูู ุคู ููู: 9-11)
โ-9- En degenen die hun Salaah onderhouden. -10- Zij zijn degenen die de erfgenamen zijn. -11-Degenen die al-Firdaws (het paradijs) zullen erven, zij zijn daarin eeuwig levenden.โ (Aayah: 23/9-11).
Zo zijn er ook moslims die de Salaah veronachtzamen en het nalaten tot buiten de vastgestelde tijden ervan. Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa heeft over hen verteld in de edele Qurโaan:
๏ดฟููุฎููููู ู ููู ุจูุนูุฏูููู ู ุฎููููู ุฃูุถูุงุนููุง ุงูุตูููุงุฉู ููุงุชููุจูุนููุง ุงูุดููููููุงุชู ููุณููููู ูููููููููู ุบูููุงู๏ดพ (ู ุฑูู :59)
โMaar na hen volgden andere generaties, die de Salaah achterwege lieten en de begeerten volgden. Daarom zullen zij verlies (Ghayy) tegemoet zien.โ (Aayah: 19/59).
In dit vers vertelt Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa dat er naast de rechtleidenen ook mensen zijn die hun Salaah nalaten tot buiten de tijd ervan. Deze mensen zullen verlies lijden in hun wereldse en hun hiernamaals.
โGhayyโ betekent in het Arabisch het slechte[15] of het verlies[16]. 3abdu-llaah ibn Mas3oed heeft gezegd: โDat is een diepe dal in het hellevuur, dat een verschrikkelijke smaak heeft.โ[17] Alle drie de verklaringen zijn juist.
Ook werd 3abdu-llaah ibn Mas3oed radiya-llaahu 3anhu over de nalating ervan gevraagd: โWat is het nalaten ervan?โ Hij zei: โDat men het uitstelt tot buiten haar tijd.โ Zij zeiden: โWij dachten slechts dat dat het verlaten ervan is.โ Hij zei: โAls zij het verlaten, dan zijn zij ongelovig.โ[18]
ุนู ุฃุจู ุฐุฑ ูุงู ูุงู ูู ุฑุณูู ุงููู ุตูู ุงููู ุนููู ูุณูู : ยปุฅูู ุณูููู ุฃู ุฑุงุก ูุคุฎุฑูู ุงูุตูุงุฉ ุนู ู ูุงููุชูุง ุฃูุง ูุตู ุงูุตูุงุฉ ูููุชูุง ุซู ุงุฆุชูู ูุฅู ูุงููุง ูุฏ ุตููุง ููุช ูุฏ ุฃุญุฑุฒุช ุตูุงุชู ูุฅูุง ุตููุช ู ุนูู ููุงูุช ุชูู ูุงููุฉยซ. ุฑูุงู ุฃุญู ุฏ ูุงุจู ู ุงุฌุฉ ูุงููุณุงุฆู.
Aboe Dharr radiya-llaahu 3anhu heeft gezegd: ยซโDe Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam zei tegen mij: โVoorwaar, er zullen leiders zijn die de Salaah buiten haar tijd uitstellen. Voorwaar, verricht de Salaah op haar tijd, en ga vervolgens naar hen (de moskee). Als zij dan al gebeden hebben, heb jij je Salaah al behaald, maar (als zij nog niet gebeden hebben) bid je met hen, en wordt het voor jou als naafilah[19] geschreven.โยป[20]
Zo heeft Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa degenen die hun Salaah uitstellen tot buiten haar tijden zwaar verweten, en ze gewaarschuwd voor een bestraffing in het hellevuur. Dit wijst op het feit dat het nalaten van de Salaah een grote zonde is. Allaah de Heilige heeft ook gezegd:
๏ดฟูููููููู ููููู ูุตููููููู (4) ุงูููุฐูููู ููู ู ุนููู ุตููุงุชูููู ู ุณูุงููููู๏ดพ (ุงูู ุงุนูู:5)
โ-4-Wee dan de verrichters van de Salaah, -5-Degenen die onachtzaam zijn met hun Salaah.โ (Aayah: 107/4-5).
ูุนู ุฃูุณ ุฑุถู ุงููู ุนูู ูุงู: ูุงู ุฑุณูู ุงููู ุตูู ุงููู ุนููู ูุณูู : ยปุชูู ุตูุงุฉ ุงูู ูุงูู ูุฌูุณ ูุฑูุจ ุงูุดู ุณ ุญุชู ุฅุฐุง ุงุตูุฑุช ููุงูุช ุจูู ูุฑูู ุงูุดูุทุงู ูุงู ูููุฑ ุฃุฑุจุนุง ูุง ูุฐูุฑ ุงููู ูููุง ุฅูุง ููููุงยซ. ุฑูุงู ู ุณูู ูุงูุชุฑู ุฐู ูุงููุณุงุฆู.
Anas ibn Maalik radiya-llaahu 3anhu heeft gezegd dat de Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam gezegd heeft: ยซโDat is de Salaah van de huichelaar. Hij blijft zittend de zon in de gaten houden totdat het gelig wordt en tussen de horens van de shaytaan staat, dan staat hij op en pikt hij vier (raka3aat) waarin hij Allaah slechts weinig gedenkt.โยป[21]
In deze hadieth geeft de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam twee kenmerken aan van degenen die nalatig zijn in hun Salaah, te weten:
โ De Salaah zonder geldige reden uitstellen totdat de tijd ervan bijna afgelopen is;
โ De Salaah heel snel verrichten zonder dat men zich aan de regels van het verrichten houdt. De Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam vergelijkt de snelheid van het verrichten van de Salaah van de huichelaar met het pikken van een specht.
Het oordeel:
In een Islamitische staat:
Als degene die de Salaah nalaat onder een Islamitische staat valt, dan wordt deze nalater door de rechter gevraagd om berouw te tonen en zich wel aan de tijden ervan te houden. Wanneer hij dat accepteert en hij terugkeert en zich aan de tijden ervan houdt, wordt hij met rust gelaten. Maar wanneer hij weigert berouw te tonen en zich aan de tijden ervan te houden, wordt hij bestraft met de dood. Dat bewijst de uitspraak van Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa:
๏ดฟููุฅููู ุชูุงุจููุง ููุฃูููุงู ููุง ุงูุตูููุงุฉู ููุขุชูููุง ุงูุฒููููุงุฉู ููุฎูููููุง ุณูุจููููููู ู๏ดพ (ุงูุชูุจุฉ: ู ู ุงูุขูุฉ5)
โAls zij dan berouw tonen, en de Salaah onderhouden en de Zakaah geven, laat hen dan vrij.โ (Aayah: 9/5).
Ook heeft de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam in de volgende hadieth gewezen op de straf van degenen die het verlaten:
ุนู ุฃุจู ูุฑูุฑุฉ ุฑุถู ุงููู ุนูู ุฃู ุงููุจู ุตูู ุงููู ุนููู ูุณูู ูุงู: ุฃู ุฑุช ุฃู ุฃูุงุชู ุงููุงุณ ุญุชู ูุดูุฏูุง ุฃู ูุง ุฅูู ุฅูุง ุงููู ูุฃูู ุฑุณูู ุงููู ููููู ูุง ุงูุตูุงุฉ ููุคุชูุง ุงูุฒูุงุฉ ูุฅุฐุง ูุนููุง ุฐูู ุนุตู ูุง ู ูู ุฏู ุงุกูู ูุฃู ูุงููู ุฅูุง ุจุญููุง ูุญุณุงุจูู ุนูู ุงููู ยซุฑูุงู ุงูุจูููู ูุงููุณุงุฆู ูุตุญุญู ุงูุฃูุจุงูู.
En de hadieth (van de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam): ยซโMij is bevolen om te strijden tegen de mensen totdat zij getuigen dat er geen God is behalve Allaah, en dat Muhammed Zijn dienaar en Boodschapper is, en de Salaah verrichten, en de Zakaah geven. Voorwaar, als zij dat doen, hebben zij hun bloed en hun bezit tegen mij beschermd, slechts door middel van haar recht, en hun beoordeling is aan Allaah.โยป[22]
Deze hadieth is een duidelijk bewijs dat degene die zich niet aan de rechten โde Salaah en de Zakaah- van de twee geloofsgetuigenissen houdt, de doodstraf verdient. Deze doodstraf kan slechts uitgevoerd worden door de rechter die onder een Islamitische staat valt.
In een niet-Islamitische staat:
Wanneer de nalater van het gebed zich niet in een Islamitische staat bevindt, moet deze geadviseerd worden op tijd te bidden en zich aan de regels van de Salaah te houden.
Tevens is men als ouder verplicht zijn kinderen te wijzen op het op tijd verrichten van de Salaah.
De Zakaah;
De Zakaah is de derde zuil en de meest belangrijke na de Salaah. Als de moslim de hoeveelheid van de nisaab behaald heeft en deze een jaar in zijn bezit houdt, hoort hij daarover Zakaah uit te geven. Degenen die de Zakaah weigeren uit te geven, kunnen in twee categorieรซn verdeeld worden, te weten:
โ mensen zonder macht;
โ mensen met macht.
Mensen zonder macht:
Het niet geven van de Zakaah is natuurlijk een zware zonde waar Allaah in het hiernamaals zwaar voor straft.
๏ดฟููุงูููุฐูููู ููููููุฒูููู ุงูุฐููููุจู ููุงููููุถููุฉู ููููุง ูููููููููููููุง ููู ุณูุจูููู ุงูููููู ููุจูุดููุฑูููู ู ุจูุนูุฐูุงุจู ุฃููููู ู (34) ููููู ู ููุญูู ูู ุนูููููููุง ููู ููุงุฑู ุฌููููููู ู ููุชูููููู ุจูููุง ุฌูุจูุงููููู ู ููุฌููููุจูููู ู ููุธููููุฑูููู ู ููุฐูุง ู ูุง ููููุฒูุชูู ู ููุฃูููููุณูููู ู ููุฐูููููุง ู ูุง ููููุชูู ู ุชูููููุฒูููู ๏ดพ (ุงูุชูุจุฉ: 34-35)
โ-34-โฆEn zij die het goud en het zilver oppotten en het niet besteden op de weg van Allaah: verkondig hen over een pijnlijke bestraffing. -35- De dag waarop dit (goud en zilver) verhit zal worden in het vuur van Djahannam (de hel), dan zal ermee over hun voorhoofden, hun zijden en hun ruggen gestreken worden (en er zal worden gezegd:) โDat is wat jullie plachten op te potten.โ (Aayah: 9/34-35).
Maar wanneer iemand het niet geeft wegens ontkenning dat het bij de Islaam hoort, dan treedt hij uit de Islaam. Hierover is overeenstemming bij de geleerden.
Als degenen die weigeren Zakaah te geven geen macht hebben, en geen man macht om hen heen hebben die voor hen opkomen, neemt de imaam, of zijn afgevaardigde die de Zakaah ophaalt, het met dwang van hen, en straft hij hen door middel van het nemen van een extra deel van hun geld[23], omdat de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam zegt:
ุนู ู ุนุงููุฉ ุจู ูุฑุฉ ุฑุถู ุงููู ุนูู ูุงู ูุงู ุฑุณูู ุงููู ุตูู ุงููู ุนููู ูุณูู : ยปู ู ุฃุนุทุงูุง ู ุคุชุฌุฑุง ุจูุง ููู ุฃุฌุฑูุง ูู ู ู ูุนูุง ูุฅูุง ุขุฎุฐููุง ูุดุทุฑ ู ุงูู ุนุฒู ุฉ ู ู ุนุฒู ุงุช ุฑุจูุง ุนุฒ ูุฌู ููุณ ูู ุญู ุฏ ููุง ูุขู ู ุญู ุฏ ู ููุง ุดูุกยซ. ุฑูุงู ุฃุญู ุฏ ูุฃุจู ุฏุงููุฏ ูุงููุณุงุฆู ูุญุณูู ุงูุฃูุจุงูู.
Mu3aawiyah ibn Qurrah heeft verhaald dat de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam heeft gezegd: ยซโVoorwaar, wie het (de Zakaah) geeft terwijl hij beloning (van Allaah) vraagt, hij wordt daarvoor beloond. En wie het (de Zakaah) weigert uit te geven, voorwaar, wij zullen het van hem nemen, en een deel van zijn geld erbij. Een macht die onze Heer de Majesteitelijke en Geweldige ons gegeven heeft. Voor Muhammed, en de familie van Muhammed krijgt daarvan niets.โยป[24]
Deze hadieth bewijst dat als degene die de Zakaah niet uitgeeft zich in een Islamitische staat bevindt, hij wordt bestraft door het alsnog van hem af te nemen en ook een deel van zijn bezit erbij.
Mensen met macht:
Echter als degenen die de Zakaah weigeren uit te geven een groep zijn die macht heeft, is de imaam verplicht hen te bevechten totdat zij het uitgeven. Dat bewijzen de voorafgaande verzen en ahaadieth. Zo hebben aboe Bakr[25] en alle metgezellen radiya-llaahu 3anhum gehandeld.
ุนู ุฃุจู ูุฑูุฑุฉ ูุงู: ยปูู ุง ุชููู ุฑุณูู ุงููู ุตูู ุงููู ุนููู ูุณูู ูุงุณุชุฎูู ุฃุจู ุจูุฑ ุจุนุฏู ูููุฑ ู ู ููุฑ ู ู ุงูุนุฑุจ ูุงู ุนู ุฑ ูุฃุจู ุจูุฑ ููู ุชูุงุชู ุงููุงุณ ููุฏ ูุงู ุฑุณูู ุงููู ุตูู ุงููู ุนููู ูุณูู ุฃู ุฑุช ุฃู ุฃูุงุชู ุงููุงุณ ุญุชู ูููููุง ูุง ุฅูู ุฅูุง ุงููู ูู ู ูุงู ูุง ุฅูู ุฅูุง ุงููู ุนุตู ู ูู ู ุงูู ูููุณู ุฅูุง ุจุญูู ูุญุณุงุจู ุนูู ุงููู ููุงู ุฃุจู ุจูุฑ ุฑุถู ุงููู ุนูู ูุฃูุงุชูู ู ู ูุฑู ุจูู ุงูุตูุงุฉ ูุงูุฒูุงุฉ ูุฅู ุงูุฒูุงุฉ ุญู ุงูู ุงู ูุงููู ูู ู ูุนููู ุนูุงูุง ูุงููุง ูุคุฏููู ุฅูู ุฑุณูู ุงููู ุตูู ุงููู ุนููู ูุณูู ููุงุชูุชูู ุนูู ู ูุนู ูุงู ุนู ุฑ ุฑุถู ุงููู ุนูู ูู ุงููู ู ุง ูู ุฅูุง ุฃู ุฑุฃูุช ุงููู ุดุฑุญ ุตุฏุฑ ุฃุจู ุจูุฑ ูููุชุงู ูุนุฑูุช ุฃูู ุงูุญูยซ. ุฑูุงู ุฃุจู ุฏุงููุฏ ูุงููุณุงุฆู ูุตุญุญู ุงูุฃูุจุงูู.
Aboe Hurayrah radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald: ยซโToen de Boodschapper van Allaah Allaahโs gebeden en vrede zij met hem stierf en aboe Bakr na hem werd ingehuldigd, en sommige onder de Arabieren ongelovig werden, zei 3umar tegen aboe Bakr: โHoe kan je de mensen bevechten terwijl de Boodschapper van Allaah Allaahโs gebeden en vrede zij met hem zei: โMij is bevolen om te strijden tegen de mensen totdat ze โlaa ilaaha illa-llaahโ zeggen. Voorwaar, wie โlaa ilaaha illa-llaahโ zegt heeft zijn bezit en zijn ziel tegen mij beschermd, behalve met betrekking tot zijn rechten (de Islaam), en zijn oordeel is (uiteindelijk) aan Allaah.โ Aboe Bakr moge Allaah met hem behaagd zijn zei: โVoorzeker, ik zal degene die verschil maakt tussen de Salaah en de Zakaah bevechten, voorwaar, de Zakaah is het recht van het geld. Bij Allaah, als zij mij zelfs een touw weigeren te geven die zij de Profeet Allaahโs gebeden en vrede zij met hem gaven, zou ik hen wegens het onthouden ervan bevechten.โ 3umar zei: โBij Allaah, het duurde maar even, en ik wist dat Allaah de borst van aboe Bakr verruimd heeft voor de strijd, en toen wist ik dat het de waarheid was.โยป[26]
Deze hadieth is een duidelijk bewijs dat als een groep mensen met macht, de Zakaah weigert te geven, de imaam verplicht is hen te bevechten totdat zij het geven.
Zo heeft namelijk aboe Bakr de khaliefah[27] van de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam het begrepen en met hem 3umar ibn al-Khattaab en de anderen metgezellen.
Het vasten;
Daarover is niets overgeleverd, echter hoort de imaam of zijn afgevaardigde degene die het vasten verlaat te straffen om hem terecht te wijzen, waardoor hij en de anderen het niet meer doen.
De Hadj (de bedevaart).
Het gehele leven van de dienaar is daarvoor een tijd om het te verrichten. Deze tijd zal slechts met de dood vergaan. Vandaar dat het verplicht is om het zo snel mogelijk te verrichten. Er is wel een hiernamaalse dreiging overgeleverd voor degene die het veronachtzaamt. Echter is er geen specifieke wereldse straf daarvoor overgeleverd.
[1] โAl-Haddโ betekent letterlijk in het Arabisch: de scheiding tussen twee zaken en of de grens. Technisch (Islamitisch) betekent het de wereldse bestraffing die men kan ondergaan wegens het begaan van bepaalde grote zonden. Vb.: de hadd (straf) van het stelen is het afhakken van de hand, en de hadd (straf) van een ongehuwde die ontucht pleegt is 100 zweepslagen. Overigens kunnen deze straffen slechts door een Islamitische rechter uitgevoerd worden, die onder een Islamitische staat valt, en met de wetten van Allaah oordeelt.
[2] โGeen machtโ, hiermee wordt bedoeld: als diegene geen mensen om zich heen heeft die voor hem opkomen en voor hem strijden als hij iets besluit.
[3] โGeldโ, hiermee wordt bedoeld: de bezittingen, waaronder: runderen, geld, goud, zilver, etc.
[4] โAboe Bakrโ moge Allaah behaagd met hem zijn: dat is de meest geweldige metgezel van de Profeet Allaahโ s gebeden en vrede zij met hem, en zijn opvolger als eerste khaliefah in de Islaam.
[5] Zie vraag 16.
[6] Wanneer iemand als een ongelovige behandeld wordt betekent het het volgende:
โ De gelovige mag niet met hem huwen. Als hij op dat moment met een gelovige getrouwd is, moet het huwelijk onmiddellijk ongedaan worden gemaakt;
โ Hij erft niet van een gelovige, en de gelovige erft niet van hem;
โ Zijn voogdij over zijn kinderen wordt van hem ontnomen;
โ Hij mag niet op de Islamitische begraafplaatsen begraven worden.
[7] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam Ahmad, imaam a-Ttirmidhie, imaam a-Nnasaaโie en imaam ibn Maadjah en is sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.
[8] Zie de vragen 162 t/m 173.
[9] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam aboe Daawoed en imaam a-Nnasaaโie en is sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.
[10]Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam ibn Maadjah en imaam a-Ttirmidhie en is door imaam al-Albaanie sahieh verklaard.
[11] โHimamโ: betekent in het Arabisch zwarte (steen/houts)kool
[12] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam Ahmad, imaam a-Nnasaaโie, imaam ibn Maadjah en imaam ibn Khuzaymah en is sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.
[13] Zie: โde voorwaarden van โlaa ilaaha illa-llaah’โ, de vragen 36 t/m 37 en de vragen 162 t/m 173.
[14] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam Ahmad en imaam aboe Daawoed en is sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.
[15] Uitgelegd door 3abdu-llaah ibn 3abbaas en overgeleverd door imaam a-Ttabarie.
[16] Uitgelegd door Qataadah en overgeleverd door imaam a-Ttabarie
[17] Sahieh, deze athar is overgeleverd door imaam a-Ttabarie.
[18] Sahieh, deze athar is overgeleverd door imaam a-Ttabarie.
[19] โNaafilahโ betekent: een vrijwillig gebed.
[20] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam Ahmad, imaam a-Nnasaaโie en imaam ibn Maadjah en is sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.
[21] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam Muslim, imaam a-Ttirmidhie en imaam a-Nnasaaโie en is sahieh verklaard door imaam Muslim en imaam al-Albaanie.
[22]Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam al-Bukhaarie en imaam Muslim.
[23] โGeldโ: hiermee wordt bedoeld: de bezittingen, waaronder: runderen, geld, goud, zilver, etc.
[24] Hasan, deze hadieth is overgeleverd door imaam Ahmad, imaam aboe Daawoed en imaam a-Nnasaaโie en is hasan verklaard door imaam al-Albaanie.
[25] โAboe Bakrโ moge Allaah behaagd met hem zijn: dat is de meest geweldige metgezel van de Profeet Allaahโ s gebeden en vrede zij met hem, en zijn opvolger als eerste khaliefah in de Islaam.
[26] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam aboe Daawoed en imaam a-Nnasaaโie en is sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.
[27] โKhaliefahโ is de titel van de opvolger van de Profeet Muhammed Allaahโ s gebeden en vrede zij met hem .