9.8. De geldigheid van de Tayammum

De Reiniging, De Tayammum, Fiqh, Wetenschap | 0 comments

Hadieth 125

وَعَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ: «مِنْ اَلسُّنَّةِ أَنْ لا يُصَلِّيَ اَلرَّجُلُ بِالتَّيَمُّمِ إِلا صَلاةً وَاحِدَةً، ثُمَّ يَتَيَمَّمُ لِلصَّلاةِ

اَلْأُخْرَى». رَوَاهُ اَلدَّارَقُطْنِيُّ بِإِسْنَادٍ ضَعِيفٍ جِدًّا.

3abdu-llaah ibn 3abbaas radiya-llaahu 3anhumaa heeft verhaald, hij zei: “Het behoort tot de Sunnah dat de man slechts één gebed met de Tayammum verricht, en vervolgens voor het andere gebed (weer) de Tayammum verricht.”[1]

Oordelen:

– Omdat deze hadieth da3ief is verklaard, behoudt de Tayammum hetzelfde oordeel als de wudoe’. De wudoe’ wordt namelijk pas ongeldig als er uitscheiding plaats vindt. Tot dit oordeel zijn de meeste geleerden gekomen. Het bewijs is de analogie.


[1] Da3ief, deze hadieth is overgeleverd door imaam a-Ddaaraqutnie en is zeer da3ief verklaard door imaam ibn Hadjar al-3asqalaanie en imaam al-Albaanie.

Categorieën