5.2. De manier van het vegen over de sokken

De Reiniging, Fiqh, Het vegen over al-Khuffayn, Wetenschap | 0 comments

Hadieth 54

وَعَنْ عَلِيٍّ رضي الله عنه قَالَ: «لَوْ كَانَ اَلدِّينُ بِالرَّأْيِ لَكَانَ أَسْفَلُ اَلْخُفِّ أَوْلَى بِالْمَسْحِ مِنْ أَعْلاهُ، وَقَدْ رَأَيْتُ رَسُولَ اَللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَمْسَحُ عَلَى ظَاهِرِ خُفَّيْهِ». أَخْرَجَهُ أَبُو دَاوُدَ بِإِسْنَادٍ حَسَن.

3alie ibn abie Taalib radiya-llaahu 3anhu heeft gezegd: “Als de godsdienst gebaseerd was op de mening (van de mensen), dan was het noodzakelijker om onder de sok te vegen dan erop. Voorwaar, ik heb de Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam gezien terwijl hij op de bovenkant van zijn sokken veegde.”[1]

Oordelen:

– Deze hadieth bewijst dat de Islaam niet gebaseerd is op de mening van de mens en of de logica van het denken van het brein. Dat betekent dat men het brein of de logica niet vóór de authentiek overgeleverde sunnah van de Profeet en de metgezellen van de Profeet mag laten gaan, of als bron van kennis mag hanteren.

– Deze hadieth bewijst dat het vegen over de sok, slechts inhoudt: het vegen over de bovenkant van de sok. Men mag de onderkant van de sok niet meenemen bij het vegen ervan.


[1] Hasan, deze hadieth is overgeleverd door imaam aboe Daawoed, en is hasan verklaard door imaam al-Albaanie.

Categorieën