Hadieth 23
وَعَنْهُ قَالَ: «لَمَّا كَانَ يَوْمُ خَيْبَرَ، أَمَرَ رَسُولُ اَللَّهِ صلى الله عليه وسلم أَبَا طَلْحَةَ، فَنَادَى: “إِنَّ اَللَّهَ وَرَسُولَهُ يَنْهَيَانِكُمْ عَنْ لُحُومِ اَلْحُمُرِ]اَلْأَهْلِيَّةِ]، فَإِنَّهَا رِجْسٌ”». مُتَّفَقٌ عَلَيْه.
Anas ibn Maalik radiya-llaahu 3anhu heeft ook verhaald, hij zei: “Op de dag van Khaybar heeft de Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam aboe Talhah verplicht om naar de mensen te roepen: “Voorzeker, Allaah en Zijn Boodschapper verbieden jullie het vlees van [tamme] ezels. Voorwaar, het is smerig.”[1]
Bewijsstukken:
– Imaam al-Bukhaarie heeft van Anas radiya-llaahu 3anhu overgeleverd: “Een persoon kwam naar de Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam en zei: “Ik heb ezelvlees gegeten”. Vervolgens kwam er nog een persoon naar hem en zei: “Ik heb ezelvlees gegeten”. Nog een andere persoon kwam naar de Profeet en zei: “Ik at ezelvlees”. De Profeet droeg iemand op om naar de mensen te roepen: “Voorwaar, Allaah en Zijn Boodschapper verbieden jullie om het vlees van tamme ezels te eten. Voorwaar, het is smerig.” Vervolgens werden de ketels waar ezelvlees in gekookt werd leeggegoten.”
Uitleg:
– “Tamme ezels”: hiermee wordt bedoeld alle soorten ezels behalve de wilde ezels (zebra).
– “Khaybar” is een Joodse stam. De Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam heeft deze stam bestreden nadat ze een verdrag met hem hebben geschonden.
Oordelen:
– Deze hadieth bewijst dat tamme ezels van zichzelf[2] onrein zijn (hun vlees, bloed, urine en uitscheiding).
– Deze hadieth bewijst dat het Haraam is om het vlees van tamme ezels te eten, en van de melk ervan te drinken omdat het smerig is.
– Deze hadieth bewijst dat wilde ezels rein zijn. De Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam heeft namelijk in zijn uitspraak tamme ezels gespecificeerd.
– De Profeet en zijn metgezellen bereden tamme ezels. Dit bewijst dat de vacht van de ezel niet onrein is, en dat het toegestaan is om een ezel te berijden.
– Het motief dat zich ten opzichte van de kat bevindt, bevindt zich ook bij de ezel. Hij behoort namelijk ook tot de omringenden.
[1] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam al-Bukhaarie en imaam Muslim.
[2] De Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam heeft namelijk gewezen op de ezel in zijn soort en niet op het vlees of een onderdeel van de ezel, wat betekent dat het gehele dier onrein is.