Hadieth 22
عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رضي الله عنه قَالَ: «سُئِلَ رَسُولُ اَللَّهِ صلى الله عليه وسلم عَنْ اَلْخَمْرِ تُتَّخَذُ خَلًّا؟ قَالَ: “لا”». أَخْرَجَهُ مُسْلِم.
Anas ibn Maalik radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald, hij zei: “De Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam werd over alcoholische drank gevraagd: mag daar azijn van worden gemaakt?” Hij zei: “Nee”[1].
Bewijsstukken:
– Aboe Talhah radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald: “Toen alcoholische drank verboden werd, vroeg aboe Talhah de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam of hij van een alcoholische drank die hij bezat, en dat voor weeskinderen bestemd was, azijn mocht maken. Hem werd bevolen om het weg te gieten.”[2]
Uitleg:
– “Al-Khamr” betekent letterlijk in het Arabisch: hetgeen wat bedekt. Alcoholische drank werd door de Arabieren zo genoemd, omdat het het verstand bedekt en bedwelmt, waardoor degene die het drinkt niet meer helder kan denken.
Oordelen:
De geleerden hebben betreffende van alcoholische drank azijn maken, drie belangrijke uitspraken gedaan:
- Als het van zichzelf azijn wordt, is de azijn toegestaan. En als het azijn wordt gemaakt, is het Haraam.
- Al het azijn dat ontstaan is uit alcoholische drank, is Haraam.
- Al het azijn dat ontstaan is uit alcoholische drank -of het daarvan gemaakt is of als het zelf ontstaan is- is toegestaan, maar degene die het daaruit maakt, heeft een zonde begaan omdat het weggegoten had moeten worden.
De juiste oordelen zijn:
– Deze hadieth bewijst dat het Haraam is om van alcoholische drank azijn te maken. Alcoholische drank hoort namelijk weggegoten te worden.
– Deze hadieth is geen bewijs dat azijn dat uit alcoholische drank is ontstaan Haraam is. Wijnazijn is namelijk toegestaan voor gebruik.
[1] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam Muslim en imaam a-Ttirmidhie en is sahieh verklaard door imaam a-Ttirmidhie.
[2] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam aboe Daawoed en imaam a-Ttirmidhie en is sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.