2.2. De reiniging van de huiden van het kadaver

De Reiniging, Fiqh, Het gerei | 0 comments

Hadieth 16

وَعَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ الْلَّهُ عَنْهُمَا قَالَ: قَالَ رَسُولُ الْلَّهِ صلى الله عليه وسلم «إِذَا دُبِغَ الْإِهَابُ فَقَدْ طَهُرَ». أَخْرَجَهُ مُسْلِمٌ.

وَعِنْدَ الْأَرْبَعَةِ: «أَيُّمَا إِهَابٍ دُبِغَ».

3abdu-llaah ibn 3abbaas radiya-llaahu 3anhumaa heeft verhaald, hij zei: “De Boodschapper salla-llaahu 3alayhi wa-sallam heeft gezegd: “Als de huid gelooid wordt, wordt het rein.”[1] En bij de vier (imaams[2]): “Elke huid die gelooid wordt, wordt rein”.

De voltooiing van de hadieth:

“De Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam liep langs een dode lam van Maymoenah en zei: “Zou het niet goed zijn als jullie van de huid ervan genieten? Voorzeker, het looien van de huid is zijn reiniging.”[3]

Uitleg:

– “Looien” is: leer bereiden uit geprepareerd dierenhuid. Aangezien onbewerkte huiden gaan rotten als ze vochtig blijven, wordt door het looien van de huid, de huid geconserveerd en blijven de natuurlijke eigenschappen permanent aanwezig.

Oordelen:

– Deze hadieth bewijst dat de dode en de huid ervan onrein zijn.

– De huid van de dode wordt rein aan de hand van een looiproces. De huid wordt namelijk in zijn geheel van binnen en buiten rein.

– 3abdoellaah ibn 3abbaas heeft verhaald dat de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam langs het kadaver van een lam liep en zei: “Waarom profiteren jullie niet van haar huid?” Zij zeiden: “Voorwaar, het is een kadaver.” Hij zei: “Voorwaar, het is slechts verboden om te eten.”[4] Imaam a-Zzuhrie[5] heeft gezegd dat deze hadieth een bewijs is dat het gebruik maken van de huiden van kadavers voordat ze gelooid worden toegestaan is. De andere geleerden hebben hierop geantwoord: “Deze hadieth is een algemene hadieth die gespecificeerd wordt door de voorafgaande ahaadieth. Dat betekent dat men absoluut geen gebruik mag maken van huiden van kadavers voordat ze gelooid worden.”

– Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa zegt:

﴿قُلْ لا أَجِدُ فِي مَا أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّماً عَلَى طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلا أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَماً مَسْفُوحاً أَوْ لَحْمَ خِنْزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ﴾ «الأنعام: من الآية145».

Zeg: “Ik vind in wat aan mij is geopenbaard geen verbod dat een eter iets eet, behalve wanneer het een kadaver is, of stromend bloed, of varkensvlees. Want voorwaar, het is onrein.” (Aayah: 6/145).

Deze Aayah bewijst dat varkensvlees en daarmee ook varkenshuid per definitie onrein zijn. Dat betekent dat ondanks het looien van de varkenshuid, deze huid onrein blijft en Haraam is voor gebruik.

Hadieth 17

وَعَنْ سَلَمَةَ بْنِ الْمُحَبِّقِ رضي الله عنه قَالَ: قَالَ رَسُولُ الْلَّهِ صلى الله عليه وسلم «دِبَاغُ جُلُودِ الْمَيْتَةِ طُهُورُهاَ». صَحَّحَهُ ابْنُ حِبَّانَ.

Salamah ibn al-Muhabbiq radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald, hij zei: “De Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam heeft gezegd: “Het looien van de huiden van de kadavers is hun reiniging.”[6]

Bewijsstukken:

– “Het looien van de huid is zijn slachting.”[7]

– En in een andere uitspraak: “Het looien ervan is het slachten ervan.”[8]:

– En in een andere uitspraak: “Het looien ervan is de reiniging ervan.”[9]

– En in een andere uitspraak: “De slachting ervan is het looien ervan.”

– En in een andere uitspraak: “De slachting van de huid is het looien ervan.”

Oordelen:

– Deze ahaadith steunen de oordelen die wij bij de vorige hadieth hebben behandeld. Echter bewijzen deze ahaadith ook dat de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam het looiproces vergelijkt met de slachting. De slachting is namelijk de manier om een lam te reinigen en toegestaan te maken om te eten.

Hadieth 18

وَعَنْ مَيْمُونَةَ رَضِيَ الْلَّهُ عَنْهَا، قَالَتْ: «مَرَّ رَسُولُ الْلَّهِ صلى الله عليه وسلم بِشَاةٍ يَجُرُّونَهَا، فَقَالَ: “لَوْ أَخَذْتُمْ إِهَابَهَا؟” فَقَالُوا: إِنَّهَا مَيْتَةٌ، فَقَالَ: “يُطَهِّرُهَا الْمَاءُ وَالْقَرَظُ”». أَخْرَجَهُ أَبُو دَاوُدَ، وَالنَّسَائِيُّ.

Maymoenah radiya-llaahu 3anhaa heeft verhaald, zij zei: “De Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam liep langs een lam die werd gesleept. Hij zei: “Waarom nemen jullie haar huid niet?” Zij zeiden: “Voorwaar, het is een kadaver.” Hij zei: “Het water en alqardh reinigen het.”[10] En in een uitspraak die ibn 3abbaas heeft verhaald: “Is er in water en alqardh niet wat het reinigt?”[11]

Uitleg:

– “Alqardh”: zaadjes van een boom die “a-Ssullam” heet. De Arabieren waren bekend om het looien daarmee.

Oordelen:

– Deze hadieth bewijst dat alle reine middelen die de huid schoonmaken en drogen, en de bedorvenheid afremmen, toegestaan zijn om te gebruiken tijdens het looiproces, zoals ook de schil van de granaatappel en andere middelen.


[1] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam Muslim.

[2] “De vier imaams”: hiermee worden bedoeld; de vier imaams aboe Daawoed, ibn Maadjah, a-Ttirmidhie en a-Nnasaa’ie

[3] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door o.a. imaam aboe Daawoed, imaam a-Nnasaa’ie en imaam Ahmad en is sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.

[4] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam al-Bukhaarie.

[5] “Imaam a-Zzuhrie” is een grote imaam die één van a-Ttaabi3ien is (a-Ttaabi3ien is de generatie die na a-ssahaabah komt, en die de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam niet meegemaakt heeft).

[6] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam ibn Hibbaan.

[7] Deze hadieth is overgeleverd door imaam Ahmad, imaam aboe Daawoed, imaam a-Nnasaa’ie en imaam al-Bayhaqie en sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.

[8] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door a-Nnasaa’ie en sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.

[9] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam aboe Daawoed en imaam Ahmad en sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.

[10] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam aboe Daawoed en imaam a-Nnasaa’ie en sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.

[11] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam a-Ddaaraqutnie.

Categorieën