Hadieth 1
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صلى الله عليه وسلم فِي اَلْبَحْرِ: «هُوَ اَلطُّهُورُ مَاؤُهُ، اَلْحِلُّ مَيْتَتُهُ».أَخْرَجَهُ اَلْأَرْبَعَةُ، وَابْنُ أَبِي شَيْبَةَ وَاللَّفْظُ لَهُ، وَصَحَّحَهُ اِبْنُ خُزَيْمَةَ وَاَلتِّرْمِذِيُّ.
Aboe Hurayrah radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald, hij zei: “De Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam heeft gezegd betreffende de zee: “Zijn water is een bron van reinheid (tahoer) en zijn dode is toegestaan.”[1]
De voltooiing van de hadieth:
“Een man uit de stam ‘Madlidj’ -3abdu-llaah- kwam naar de Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallamen zei: “O Boodschapper van Allaah, wij varen in de zee en nemenweinig water mee, als wij daarmee de wassing verrichten zullen we dorst lijden. Mogen wij met zeewater de wassing verrichten?” De Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallamzei: “Zijn water is een bron van reinheid en zijn dode is toegestaan.”
Uitleg:
– De eigenschap ‘bron van reinheid’ bevat twee aspecten: van zichzelf rein en reinigend.
– Dode: de dieren die zonder slachting dood gaan, bijvoorbeeld ten gevolge van een ziekte, gevecht of een natuurlijke dood. Synoniem: kadaver.
– De dode zeedieren zijn de zeedieren die vóór de vangst gestorven zijn.
Oordelen:
– De Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallamheeft niet alleen het antwoord op hun vraag gegeven maar heeft ze ook de definitie gegeven van zeewater. Zo zien we dat één van de belangrijkste kenmerken van de woorden van de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallamis dat ze alomvattend zijn in woorden, betekenissen en wetten.
– Zeewater is een bron van reinheid, dat betekent dat men d.m.v. zeewater uit de grote en/of de kleine onreine situatie kan treden (de grote of de kleine wassing ermee kan verrichten), alsook kan men ermee de onreinheden doen verwijderen.
– De zeedieren die zonder slachting vóór de vangst dood gaan, zijn toegestaan om te eten, ongeacht of ze zich in de zee of aan land bevinden. De Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam heeft in zijn uitspraak betreffende dit geen specificering genoemd.
– Deze hadieth bewijst ook dat het toegestaan is om alle zeedieren te eten, ongeacht of het zeeleeuwen of zeehonden zijn, ook al zijn ze dood gevonden. De algemeenheid in de uitspraak van de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam is het bewijs hiervoor. En Allaah weet het het beste.
[1] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door de imaams Maalik, a-Shaafi3ie, aboe Daawoed, a-Ttirmidhie, a-Nnasaa’ie, ibn Maajdah en Ahmad, en is sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.