De vierde hadieth:
De schepping van de mens en Allaah’s voorbeschikking.
عن أبي عبد الرحمن عبد الله بن مسعود رضي اله تعالى عنه، قال: حَدَّثَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ الصَّادِقُ الْمَصْدُوقُ: إِنَّ أَحَدَكُمْ يُجْمَعُ خَلْقُهُ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَرْبَعِينَ يَوْمًا نطفة ثُمَّ يَكُونُ عَلَقَةً مِثْلَ ذَلِكَ ثُمَّ يَكُونُ مُضْغَةً مِثْلَ ذَلِكَ ثُمَّ يُرْسَلُ الْمَلَكُ فَيَنْفُخُ فِيهِ الرُّوحَ وَيُؤْمَرُ بِأَرْبَعِ كَلِمَاتٍ بِكَتْبِ رِزْقِهِ وَأَجَلِهِ وَعَمَلِهِ وَشَقِيٌّ أَوْ سَعِيدٌ فَوَالَّذِي لَا إِلَهَ غَيْرُهُ إِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ الْجَنَّةِ حَتَّى مَا يَكُونُ بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا إِلَّا ذِرَاعٌ فَيَسْبِقُ عَلَيْهِ الْكِتَابُ فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ فَيَدْخُلُهَا وَإِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ حَتَّى مَا يَكُونُ بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا إِلَّا ذِرَاعٌ فَيَسْبِقُ عَلَيْهِ الْكِتَابُ فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَيَدْخُلُهَا رواه البخاري ومسلم.
Transcriptie:
3an abie 3abdi-Rrahmaan 3abdi-llaahi-bni mas3oed radiya-llaahu 3anhu qaal: “Haddathanaa rasoelu-llaahi salla-llaahu 3alayhi wa-sallam, wa-huwa-ssaaduqu-l-masdoeq: “Inna ahadakum yudjma3u khalquhoe fie batni ummihie arba3iena yawman (nutfah), thumma yakoenu 3alaqatan mithla dhaalik, thumma yakoenu mudghatan mithla dhaalik, thummu yursalu ilayhi-l-malak, fayanfukhu fiehi-rroeh wa-yoe’maru bi-arba3i kalimaat: bikatbi rizqihi wa-adjalihi wa-3amalihi wa-shaqiyyun aw sa3ied. Fawalladhie laa ilaaha ghayruhoe, inna ahadakum laya3malu bi3amali ahli-l-djannah, hattaa maa yakoenu baynahoe wa-baynahaa illaa dhiraa3, fayasbiqu 3alayhi-l-kitaab, faya3malu bi3amali ahli-nnaari fayadkhuluhaa, wa-inna ahadakum laya3malu bu3amali ahli-nnaar, hattaa maa yakoenu baynahoe wa-baynahaa illaa dhiraa3, fayasbiqu 3alayhi-l-kitaab, faya3malu bi3amali ahli-l-djannati fayadkhuluhaa.“ Rawaahu-l-bukhaarie wa-muslim.
Vertaling:
Aboe 3abdu-Rrahmaan 3abdu-llaah ibn Mas3oed radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald, hij zei: “De Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam berichtte ons, en voorwaar, hij is de waarachtige, de geloofwaardige: “Voorzeker, de schepping van eenieder onder jullie wordt bijeen gebracht, in de buik van zijn moeder veertig dagen tot een nutfah (waterdruppel). Vervolgens wordt het gelijkdurig een 3alaqah (bloedklonter). Vervolgens wordt het gelijkdurig een mudghah (vleesklomp). Vervolgens wordt naar hem de engel gestuurd die zijn ziel in hem blaast, en vier woorden wordt bevolen, (namelijk): het schrijven van zijn voorziening, zijn sterftijd, zijn daden en of hij gelukkig of ongelukkig is. Voorwaar, bij Degene naast Wie geen god is, iemand onder jullie zal de werken van de paradijsbewoners verrichten, totdat er slechts een el tussen hem en het paradijs is. Dan is het Boek (Allaah’s bevel) hem vóór, en pleegt hij de werken van de helbewoners, en treedt het hellevuur in. En iemand onder jullie zal de werken van de helbewoners verrichten, totdat er slechts een el tussen hem en het hellevuur is. Dan is het Boek (Allaah’s bevel) hem vóór, en pleegt hij de werken van de paradijsbewoners, en treedt het paradijs in.”
De beoordeling van de hadieth
Deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam al-Bukhaarie en imaam muslim.
Biografie van 3abdu-llaah ibn Mas3oed:
3abdu-llaah ibn Mas3oed ibn Ghaafil stamt af van Mudar. Hij is aan het begin van de openbaring van de Islaam moslim geworden, toen de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam hem om drank vroeg en hij hem dat niet kon geven, omdat aan hem door 3uqbah ibn Ma3iet de lammen toevertrouwd waren. Vervolgens vroeg de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam om een lam waarvan de uiers leeg waren, waarop hij salla-llaahu 3alayhi wa-sallam met zijn hand over haar veegde. Vervolgens kwam er melk uit haar uiers, waarop hij dronk en Aboe Bakr liet drinken. Vervolgens zei hij salla-llaahu 3alayhi wa-sallam: “Krimp.” Vervolgens kromp de uier van het lam in, waarop ibn Mas3oed zich verbaasde. Vervolgens zei hij tegen de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam: “Leer mij wat van deze uitspraken.” De Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam zei toen: “Moge Allaah barmhartig over je zijn. jij bent een wetende leraar.”1 Hij was vanaf die tijd de helper van de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam. Ook is hij één van de grootste geleerden onder de metgezellen en degene die de Qur’aan het beste heeft gememoriseerd. Tevens is hij één van de tien metgezellen aan wie het paradijs is beloofd. Hij is gestorven in het jaar 32 Hidjrah, op een leeftijd van tweeënzestig jaar.
Uitleg:
“De Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam berichtte ons, en voorwaar, hij is de waarachtige, de geloofwaardige“
3abdu-llaah ibn Mas3oed begint zijn overlevering hiermee omdat deze hadieth kennis van het ongeziene betreft, die Allaah subhaanahu wa-ta3aala aan hem salla-llaahu 3alayhi wa-sallam geopenbaard heeft, met betrekking tot de vorming van het embryo in de baarmoeder. Ibn Mas3oed bevestigt en benadrukt hiermee de geloofwaardigheid van de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam.
“Voorzeker, de schepping van eenieder onder jullie“
De Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam duidt op de vorming van de schepping van de mens.
“wordt bijeen gebracht in de buik van zijn moeder“
Dit is een secure afbeelding van de embryogenese (beginfase van vorming van het embryo), wanneer na de krachtige uitspatting van het zaad van de man in de baarmoeder, deze vervolgens in de baarmoeder bijeen gebracht, en met de eicel samengebracht wordt, waarna de vorming van het embryo begint. Allaah subhaanahu wa-ta3aala zegt:
﴿خُلِقَ مِنْ مَاءٍ دَافِقٍ﴾(الطارق:6)
“geschapen is hij van uitstortend water.” (Aayah: 86/6).
Vervolgens maakt Allaah subhaanahu wa-ta3aala duidelijk dat dit water niet slechts uit de man komt, maar ook uit de vrouw. Hij subhaanahu wa-ta3aala zegt:
﴿يَخْرُجُ مِنْ بَيْنِ الصُّلْبِ وَالتَّرَائِبِ ﴾(الطارق:7)
“dat komt van tussen de lendenen en de ribben.” (Aayah: 86/7).
3abdu-llaah ibn 3abbaas radiya-llaahu 3anhumaa zegt: “De lendenen van de man en de ribben van de vrouw.”2
“veertig dagen tot een nutfah (bloeddruppel).”
In de eerste fase worden het zaad en de eicel bijeen gebracht en start vervolgens de vorming (celdeling). In deze fase blijft het veertig dagen een waterdruppel. Allaah subhaanahu wa-ta3aala en de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam noemen het ‘Nutfah’.
Nutfah betekent letterlijk in het Arabisch: een kleine hoeveelheid water. Technisch betekent het: bloeddruppel.
“Vervolgens wordt het gelijkdurig”
Hiermee wordt bedoeld dat de volgende fase dezelfde tijd doorstaat. En in één van deze versies van deze hadieth zegt de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam: “in hetzelfde”. Hiermee bedoelt hij salla-llaahu 3alayhi wa-sallam in dezelfde ruimte
“een 3alaqah (bloedklonter)”
3alaqah betekent letterlijk in het Arabisch o.a.: larve. Technisch betekent het een bloedklonter. Dit is ook een precieze afbeelding van die fase waarin de mens wordt geschapen. Het is namelijk een bloedklonter die als een larve eruitziet. Allaah subhaanahu wa-ta3aala zegt:
﴿خَلَقَ الْأِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ ﴾(العلق:2)“Hij heeft de mens geschapen van een bloedklonter.”(Aayah: 96/2).
“Vervolgens wordt het gelijkdurig een mudghah (vleesklomp)”
Mudghah betekent letterlijk in het Arabisch: een hap waarop met de kiezen is gebeten. Technisch betekent het een vleesklomp die het uiterlijk en grootte van een hap heeft. Allaah subhaanahu wa-ta3aala zegt:
﴿يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِنْ مُضْغَةٍ مُخَلَّقَةٍ وَغَيْرِ مُخَلَّقَةٍ لِنُبَيِّنَ لَكُمْ﴾(الحج: من الآية5)
“O mensen, als jullie in twijfel verkeren over de opstanding: voorwaar, Wij schiepen jullie uit aarde, vervolgens uit nutfah (sperma), vervolgens uit een bloedklonter, vervolgens uit een vleesklomp, gevormd en niet gevormd, om aan jullie (de schepping) duidelijk te maken.” (Aayah: 22/5)
In deze Aayah maakt Allaah subhaanahu wa-ta3aala duidelijk dat deze vleesklomp gedeeltelijk gevormd is en gedeeltelijk niet gevormd is. En dat is de fase waarin de vorm van het embryo slechts voor de bovenhelft zichtbaar is. 3abdu-llaah ibn 3abbaas radiya-llaahu 3anhumaa heeft gezegd: “‘gevormd’ betekent: de schepping ervan vervolmaakt, en ‘niet gevormd’ betekent: de schepping ervan niet vervolmaakt.” Mudjaahid zei: “gebeeld en niet gebeeld.”3
“Vervolgens wordt naar hem de engel gestuurd die zijn ziel in hem blaast”
Dit is de engel die de baarmoeder als verantwoordelijkheid gekregen heeft, zoals de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam in andere versies zegt. Deze engel is tevens opgedragen om de ziel van deze mens in hem te blazen. Dit duidt op het feit dat het embryo na honderdentwintig dagen tot leven wordt gebracht.
“en vier woorden wordt bevolen: het schrijven.”
‘Woorden’ duidt hier op zaken die al in de moeder der boeken geschreven zijn, namelijk a-Llawh al-Mahfoedh. In de buik van de moeder wordt slechts de bevestiging ervan in een blad voor hem geschreven, die vervolgens dicht geslagen wordt tot aan de dag der opstanding, zoals dat in een overlevering van imaam Muslim voorkomt.
“zijn voorziening,”
De voorziening van de mens is reeds door Allaah subhaanahu wa-ta3aala bepaald. De mens zal niet meer krijgen dan wat voor hem bepaald is. Dit is een vermaning voor de gelovige om niet achter het wereldse aan te hollen.
عن زيد بن ثابت قال: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: “نضر الله امرأ سمع منا حديثا فبلغه غيره فرب حامل فقه إلى من هو أفقه منه ورب حامل فقه ليس بفقيه. ثلاث لا يغل عليهن قلب مسلم إخلاص العمل لله ومناصحة ولاة الأمر ولزوم الجماعة فإن دعوتهم تحيط من وراءهم ومن كانت الدنيا نيته فرق الله عليه أمره وجعل فقره بين عينيه ولم يأته من الدنيا إلا ما كتب له ومن كانت الآخرة نيته جمع الله أمره وجعل غناه في قلبه وأتته الدنيا وهي راغمة.” رواه ابن حبان في صحيحه والبيهقي بتقديم وتأخير وروى صدره إلى قوله ليس بفقيه رواه أبو داود والترمذي وحسنه والنسائي وابن ماجه بزيادة عليهما.
Zayd ibn Thaabit radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald, hij zei: “Ik heb de Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam horen zeggen: “Moge Allaah diegene schoonheid gunnen die onze uitspraak hoort, en het vervolgens naar iemand anders overbrengt. Het kan misschien een dragen van begrip zijn, naar iemand die meer begrip heeft. En het kan iemand zijn die begrip draagt, maar zelf geen begrip heeft. Voorwaar, drie zaken die het hart niet middels bedrog mag verrichten: zuivere intentie jegens Allaah in een daad, het adviseren van degenen die met gezag bekleed zijn en het vastklampen aan de groep (van de moslims), voorwaar, hun smeekbede treft al wie achter hen staat. En al wie waarvan zijn intentie (zorg) het wereldse is, Allaah zal zijn zaak uiteen drijven en zijn armoede tussen zijn ogen plaatsen, en van het wereldse zal hem slechts hetgeen wat voor hem geschreven is treffen. En al wie waarvan zijn intentie het hiernamaals is, Allaah zal zijn zaak bijeen brengen, en zijn rijkdom in zijn hart plaatsen, en het wereldse zal gedwongen tot hem komen.”4
Ook is bepaald of deze voorziening rein of onrein is.
“zijn sterftijd”
Allaah subhaanahu wa-ta3aala heeft ook de sterftijd van elke schepping die Hij heeft geschapen bepaald. Zo zegt Allaah subhaanahu wa-ta3aala over de sterftijd van de mens:
﴿هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ طِينٍ ثُمَّ قَضَى أَجَلاً وَأَجَلٌ مُسَمّىً عِنْدَهُ ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ﴾(الأنعام:2)
“Hij is Degene Die jullie uit klei schiep en Hij heeft vervolgens een bepaalde tijd (sterftijd) vastgelegd. En een bepaalde tijd is er bij Hem (voor de opwekking). Toch twijfelen jullie.” (Vers: 6/2).
Ook zegt Allaah subhaanahu wa-ta3aala:
﴿وَنُقِرُّ فِي الْأَرْحَامِ مَا نَشَاءُ إِلَى أَجَلٍ مُسَمّىً ثُمَّ نُخْرِجُكُمْ طِفْلاً ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ وَمِنْكُمْ مَنْ يُتَوَفَّى وَمِنْكُمْ مَنْ يُرَدُّ إِلَى أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَيْلا يَعْلَمَ مَنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَيْئاً﴾(الحج:5)
“En Wij laten in de baarmoeders rusten wat Wij willen, tot een bepaald tijdstip, vervolgens doen Wij jullie als kind eruit treden, vervolgens bereiken jullie jullie kracht. En er zijn er onder jullie die ontnomen worden en er zijn er onder jullie die teruggevoerd worden tot de meest vervallen der tijden.” (Vers: 22/5).
“zijn daden en of hij gelukkig of ongelukkig is.”
Allaah subhaanahu wa-ta3aala heeft tevens de daden en het geluk en het ongeluk van eenieder bepaald. Het geluk en het geluk duidt op een goed of slecht einde, zoals blijkt uit de context van de rest van de hadieth.
عن أبي عبد الرحمن السلمي قال: أخذ علي رضي الله عنه بيدي فانطلقنا حتى جلسنا على شاطىء الفرات، فقال: علي: قال النبي صلى الله عليه وسلم: “ما من نفس إلا قد كتب لها من الله تعالى شقاء وسعادة فقام رجل فقال يا رسول الله ففيم إذا العمل فقال اعملوا فكل ميسر لما خلق له ثم قرأ هذه الآية: ﴿فأما من أعطى واتقى وصدق بالحسنى فسنسيره لليسرى وأما من بخل واستغنى﴾ الآية.” متفق عليه.
Aboe 3abdu-Rrahmaan a-Ssulamie heeft verhaald, hij zei: “3alie radiya-llaahu 3anhu hield mijn hand vast, en we vertrokken samen, totdat we aan de oever van al-Furaat gingen zitten. Vervolgens zei hij: “De Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam zei: “Er is geen ziel of er is voor haar door Allaah geluk en ongeluk geschreven. Vervolgens stond een man op en zei: “O Boodschapper van Allaah, Waarom zouden we werken verrichten?” Hij salla-llaahu 3alayhi wa-sallam zei: “Verricht werken, voorwaar, eenieder wordt geleid naar waarvoor hij geschapen is.” Vervolgens las hij het volgende vers: “-5- Voorwaar, en wat betreft degene die geeft en taqwaa heeft jegens Allaah, -6- en in de goede beloning gelooft, -7- Wij zullen voor hem het gemakkelijke vergemakkelijken. -8- En wat betreft degene die gierig is en zich behoefteloos waant. -9- en die de goede beloning loochent, -10- Wij zullen voor hem het moeilijke vergemakkelijken.”(Vers: 92/5-10).”5
“Voorwaar, bij Degene naast Wie geen god is”
Dit is een manier om een eed af te leggen. De Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam legde slechts een eed af bij belangrijke zaken die hij wilde benadrukken.
“iemand onder jullie zal de werken van de paradijsbewoners verrichten”
De Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam zegt hiermee dat er mensen zullen zijn die in het uiterlijk de daden van de paradijsbewoners verrichten. Hij salla-llaahu 3alayhi wa-sallam heeft niet gezegd: “goede daden” maar “werken van de paradijsbewoners”, om te duiden op het feit dat deze daden slechts schijn zijn. Zo zegt de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam in een versie die imaam aboe Daawoed overlevert: “…in de ogen van de mensen.” Dit is een duidelijk bewijs dat deze mensen hun daden niet met een zuivere intentie verrichten maar met enig polytheïsme.
“totdat er slechts een el tussen hem en het paradijs is.”
Een “el” is de lengte van de pols tot aan de elleboog. De Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam duidt op de eindperiode van het leven van de mens.
“Dan is het Boek (Allaah’s bevel) hem vóór”
“Het Boek” is a-Llawh al-mahfoedh (het welbewaarde paneel) de moeder der boeken, waar Allaah subhaanahu wa-ta3aala alles in heeft bepaald.
“Allaah’s bevel”
Hiermee wordt bedoeld: de voorbeschikking van Allaah subhaanahu wa-ta3aala in het welbewaarde paneel.
De Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam bedoelt hiermee dat de laatste periode van diegene naargelang zijn eindlot zal zijn.
“en pleegt hij de werken van de helbewoners, en treedt het hellevuur in.”
In dit geval is er een slecht einde voor hem geschreven (ongeluk), wegens zijn onzuivere intentie, en ondanks zijn goede daden. Maar dit betekent niet dat diegene eeuwig in het hellevuur blijft. Als diegene als een monotheïst sterft zal hij uiteindelijk in het paradijs komen, maar als diegene als een polytheïst sterft blijft hij eeuwig in het hellevuur.
“En iemand onder jullie zal de werken van de helbewoners verrichten, totdat er slechts een el tussen hem en het hellevuur is. Dan is het Boek (Allaah’s bevel) hem vóór, en pleegt hij de werken van de paradijsbewoners, en treedt het paradijs in.”
Tevens kan het leven van iemand onder de mensen andersom geschieden, vandaar dat men nooit de hoop op Allaah subhaanahu wa-ta3aala moet opgeven ten opzichte van de ander, maar ook ten opzichte van zichzelf.
De te plukken vruchten
- De Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam spreekt altijd de waarheid, omdat hij zijn kennis van Allaah subhaanahu wa-ta3aala geopenbaard krijgt. Hij spreekt niet uit begeerte.
- Allaah subhaanahu wa-ta3aala en Zijn Boodschapper salla-llaahu 3alayhi wa-sallam geven ons kennis over het embryo, opdat we daarmee de kennis, kracht en kunde van Allaah subhaanahu wa-ta3aala kunnen aanschouwen en daarmee onze Iemaan in onze harten kunnen stabiliseren en vermeerderen.
- Deze hadieth geeft ons te kennen dat het embryo na 120 dagen tot leven wordt gebracht.
- De hadieth geeft ons te kennen dat al-Qadar van de mens in al zijn soorten en niveaus vastgesteld is bij Allaah subhaanahu wa-ta3aala. Ook wordt deze Qadar herschreven in de buik van de moeder, waaronder de voorzieningen, daden, sterftijd en geluk of ongeluk.
- Middels deze hadieth wordt de moslim tevens vermaand betreffende het feit dat zijn voorziening vastgesteld is en dat hij geen extra voorzieningen krijgt, al holt hij er achter aan.
- Deze hadieth geeft ons te kennen dat ware geluk en of ongeluk een goed of slecht einde inhoudt.
- Allaah subhaanahu wa-ta3aala bestraft degene die niet omwille van Hem goede daden verricht, middels een slecht einde.
- Kenmerk van volmaakte zuivere intentie is dat de daden aanhoudend blijven en dat degene die het verricht een goed einde heeft.
- Deze hadieth vermaant de moslim dat hij geen wanhoop in Allaah subhaanahu wa-ta3aala moet hebben, voor zichzelf of voor een ander. Allaah subhaanahu wa-ta3aala kan alsnog diegene naar het juiste pad leiden.
- De moslim hoort de tevredenheid van de mensen niet als maatstaf voor zichzelf aan te houden, omdat het niet altijd de tevredenheid van Allaah weerspiegelt. Tevens moet men niet achter de tevredenheid van de mensen aan gaan, maar achter de tevredenheid van Allaah subhaanahu wa-ta3aala die slechts middels kennis van de voorschriften van Allaah subhaanahu wa-ta3aala gewogen kan worden, waarna deze kennis ook gepraktiseerd en omwille van Allaah subhaanahu wa-ta3aala verricht moet worden.
- Hij die in iets leeft, hij die in dat sterft. Wie zijn goede daden verricht omwille van Allaah subhaanahu wa-ta3aala, zal niet door Allaah subhaanahu wa-ta3aala bedrogen worden, en hij zal een goed einde
- Deze hadieth is overgeleverd door imaam a-Ttayaalisie en imaam Ahmad en is sahieh verklaard door imaam al-Albaanie. [↩]
- Deze hadieth is overgeleverd door imaam a-Ttabarie. [↩]
- Deze athar heeft imaam a-Ttabarie overgeleverd. [↩]
- Deze hadieth is overgeleverd door imaam al-Bayhaqie, imaam aboe Daawoed, imaam a-Ttirmidhie en imaam ibn Maadjah, en is sahieh verklaard door imaam al-Albaanie. [↩]
- Deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam al-Bukhaarie en imaam Muslim. [↩]