Gevangen genomen, opgesloten en geboeid

Algemeen | 0 comments

Imaam ibnul Qayyim rahimahu-llaah

Een van de effecten van zondigen is dat de zondaar zich continu in de boeien van de shaytaan bevindt; in de gevangenis van zijn shahwa (lusten) en de in de ketenen van zijn hawaa (begeerten). Dus hij is als een gevangene, iemand die is opgesloten en vastgeketend. Geen gevangene is in een ergere staat dan degene die gevangen is gezet door zijn ergste vijand, er is geen gevangenis zo nauw als de gevangenis van de hawaa (begeerten), en er zijn geen boeien zo sterk als de boeien van de shahwa (lusten). Hoe zal een hart dat is opgesloten, gevangen is gezet en is vastgeketend, een reis maken naar Allaah en het huis van het Hiernamaals? Hoe zal een persoon een stap vooruit kunnen zetten terwijl het hart begrensd is en van alle kanten benaderd wordt door schadelijke zaken? De schadelijke zaken benaderen het dusdanig doordat het is vastgebonden. Het voorbeeld van het hart is als het voorbeeld van een vogel. Iedere keer dat het opstijgt, raakt het ver van de schadelijke zaken en iedere keer dat het neerdaalt bederven de schadelijke zaken het. In een hadieth wordt vermeld dat de shaytaan als een wolf is voor mensen. Wanneer een schaap geen beschermer heeft en zich tussen vele wolven bevindt, zijn de wolven vluchtig in het veroorzaken van schade en leed; zo ook de dienaar die geen bescherming heeft van Allaah. Hierdoor zal zijn wolf (dus zijn lusten, begeertes etc.) voor hem als een roofdier zijn. Dus, er is geen andere uitweg voor de dienaar dan het zoeken van de bescherming van Allaah. Taqwaa is een bescherming voor hem en een sterke schild tussen hem en de bestraffing van deze wereld en die van het Hiernamaals. Iedere keer dat een schaap dichtbij de herder is, is deze veiliger voor de wolf en iedere keer dat het afstand neemt van de herder, is het dichterbij de vernietiging. Dus de belangrijkste plek voor de schaap is, wanneer hij zich dichtbij de herder bevindt, want de wolf neemt de eenzame van de kudde en dit is diegene van de kudde, die het verst van de herder verwijderd is. De basis van dit alles is, dat iedere keer dat het hart ver van Allaah is, de schadelijke zaken snel zijn in het benaderen van het hart, en iedere keer dat het dichtbij Allaah is, raken de schadelijke zaken er ver van verwijderd. Verwijdering van Allaah kent niveaus waarvan sommigen erger zijn dan anderen. Achteloosheid verwijdert de dienaar van Allaah en sommige daden van ongehoorzaamheid zijn erger dan sommige daden van achteloosheid. Sommige innovaties in het geloof zijn groter dan sommige daden van ongehoorzaamheid en sommige zaken van hypocrisie en shirk zijn groter dan alles wat hiervoor is vermeld.

(Bron: Al-Jawaab al-Kaafi)

Interessant?

Categorieën