De verplichting van een waliemah
Een waliemah is een bijeenkomst waarbij de mensen bijeenkomen en waarbij er een etentje wordt gehouden en er een beetje lol is. Die bekendheid is belangrijk, zodat de mensen weten dat deze bij elkaar horen. Dus dat dat bij de mensen bekend is, en zodat ze geen excuus hebben om over hen te praten.
Duur waliemah
Een waliemah kan één, twee of drie dagen duren, afhankelijk hoeveel familie er is en of het überhaupt nodig is. De profeet vrede zij met hem heeft voor Safiyyah drie dagen een waliemah gehouden. Er is hier geen specifieke tijd voor.
De aanbeveling om een schaap te slachten
Het is aanbevolen dat men een schaap slacht of meer of minder. Het is niet verplicht, het is aanbevolen. De profeet heeft met minder dan een schaap een waliemah verzorgd, namelijk met een lam.
Anas ibn Maalik heeft gezegd wat betreft de profeet vrede zij met hem, hij zei: “Ik heb niet gezien dat hij een waliemah verzorgde voor zijn vrouwen, zoals hij deze verzorgde voor Zayneb. Hij slachtte voor haar een lam”.
De profeet heeft drie dagen voor de mensen van Medienah gedaan. Dat was een waliemah waar geeneens brood en vlees aanwezig was. Hij gaf de huid van de lammen en gedroogde yoghurt. Dat was wat hij de mensen te eten gaf.
Aanbeveling om rijken en armen uit te nodigen
Het is aanbevolen om zowel de armen als de rijken uit te nodigen. Sterker nog, het is makroeh (afgeraden) om alleen rijken uit te nodigen.
De profeet vrede zij met hem heeft gezegd: “Het meest slechte eten is dat van de waliemah, de rijken worden uitgenodigd en de armen worden verlaten.”
Verspilling
Ook belangrijk is dat men niet moet verspillen. Dus dat je aanbiedt boven hetgeen de mensen kunnen eten. Geef wat hun buiken aankunnen! Dus niet zoveel overdreven veel eten en dan dat alles naar de prullenbak gaat.
Allaah zegt:
إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُواْ إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُوراً
“De verspillers zijn de broeders van de shayaatien…” Al-Israa 27
Verplichting gaan naar een uitnodiging
Het is verplicht om naar een waliemah te gaan als je daar voor bent uitgenodigd. Tenzij daar een Islamitische reden voor is, waardoor je niet kunt gaan of er niet eerdere afspraken gepland zijn. De profeet vrede zij met hem heeft gezegd: “Al wie niet naar een uitnodiging gaat, hij heeft Allaah en Zijn boodschapper niet gehoorzaamd.”
Je bent dus verplicht om te gaan, tenzij je bijvoorbeeld Islamitische les hebt, of eerder een afspraak hebt staan.
De aanbeveling om te eten
De profeet vrede zij met hem heeft gezegd: “Als iemand onder jullie wordt uitgenodigd naar een etentje, laat hem daaraan gehoor geven. En als hij etende is, laat hem eten, en als hij vastende is, laat hem smeken.”
In een andere hadieth overgeleverd door imaam Muslim, de profeet vrede zij met hem heeft gezegd: “Als iemand onder jullie uitgenodigd wordt naar een etentje, laat hem daaraan gehoor geven. En als hij wil dan eet hij, en als hij niet wil dan eet hij niet.”
Als wij deze ahadieth met elkaar verzoenen, dan kom je tot het oordeel dat het aanbevolen is om te eten, en verplicht is om te gaan.
Toegestane zaken m.b.t. waliemah
Wat is toegestaan wat de vrouwen mogen doen. De profeet vrede zij met hem heeft gezegd: “De grens tussen halaal en haraam, is de trommel (duff) en het zanggeluid tijdens het huwelijksfeest.”
Sommige geleerden zeggen dat ze de duff niet altijd mogen gebruiken. Dus alleen op Islamitische feesten en waliemah. Echter, is er ook een andere mening die deze zaak open houdt. En dat is, alles wat geen aanbidding omvat, is toegestaan.
Er is overgeleverd dat toen 3alie het huwelijk was binnengetreden, de profeet vrede zij met hem naar 3alie ging.
Toen waren daar een aantal kleine meisjes aan het zingen en op de trommel aan het slaan en waarbij ze ook nog tekst gingen uitten, die betrekking had op een aantal zaken.
Toch bevatte hetgeen gezongen werd foutieve teksten.
Ze zongen namelijk: “En onder ons bevindt zich een profeet, die weet wat er morgen gaat gebeuren.” De profeet zei: “Laat dat en verricht hetgeen je daarvoor zei.”
Op deze wijze heeft de profeet vrede zij met hem het meisje geleerd wat ze verkeerd deed. Hij deed dit op een kalme manier i.p.v. boos te worden op haar.
Hier kunnen we ook uit halen dat de profeet vrede zij met hem ook naar haar heeft geluisterd. Sommige geleerden hebben gezegd het luisteren naar de duff voor de man toegestaan is en sommige geleerden zeggen dat er niet naar geluisterd mag worden. Het is een geschil tussen de geleerden.