De meeste mensen denken dat de moskee alleen gemaakt is zodat men erin kan bidden. Dit is een seculiere gedachte. Waarom? Omdat de secularisten de staat van de kerk scheiden. Dit wil zeggen: wil jij Allaah Subhaanahu wa ta3aalaa aanbidden? Dan doe jij dat maar in de moskee. Ook zeggen ze: zorg er voor dat wij niet over jouw godsdienst horen. Dit is ook wat de Quraish tegen de profeet sallallaahu 3alaihi wa sallam zeiden: wij willen geen enkele kenmerk opmerken in Mekkah van jouw godsdienst. Dit is een zaak die binnen de da3wah valt die Allaah Subhaanahu wa ta3aalaa heeft geschapen. Hoe meer mensen oproepen naar de godsdienst, hoe meer zij als vreemdelingen worden gezien.
Veel mensen vragen zich nu af: waarom gaan er zoveel mensen naar de moskee? Waarom gaan er zoveel jongeren naar de moskee i.p.v. naar de disco, naar de stad, met meiden en jongens hangen? Dit vinden zij vreemd. Dit geldt ook voor de blik naar de niqaab. Het is belangrijk dat de moskee niet slechts dient om het gebed alleen te verrichten. De moskeeën in Nederland worden bang gemaakt door gemeenten vanwege het feit dat er lezingen zijn, jongeren komen en er da3wah (oproep naar Allaah) is. En vele moskeeën gaan hier in mee en willen niks van lessen, lezingen, da3wah e.d. weten, ter bescherming van zichzelf tegenover de gemeente. Dit is een beleid die de Nederlandse staat aanhaalt: moskeeën mogen jullie oprichten zoals jullie willen, maar pas op dat er niet teveel jongeren komen en da3wah verrichten, want zij zullen jullie positie wegnemen. Helaas gaan veel moskeeën hier op in. Ze willen moskeeën waar men bid, maar niet waar men opgevoed wordt. Eén van de burgermeesters heeft zelfs gezegd: ”ik heb liever dat jongeren buiten hangen en mensen lastigvallen dan dat zij richting de moskee gaan”. Dit geeft aan dat hier een beleid naar is.
Wij moeten juist meer taken aan de moskeeën toeschrijven en de mensen oproepen om naar de moskeeën te komen. Dit geldt voor zowel ouderen als jongeren (waaronder ook kinderen). Niet alleen voor lessen of educatie, maar ook voor ontspanning en activiteiten. Dit zijn zaken waar wij aan moeten werken. De profeet sallallaahu 3alaihi wa sallam heeft de moskee opgericht: daarin werden de volgende zaken gedaan:
(1) de sahaabah werden daar opgevoed,
(2) daar werd plezier gemaakt, bij 3ied vermaakten de sahaabah zich in en naast de moskee,
(3) vanuit de moskee vertrokken de legers,
(4) de rechtspraak werd er uitgesproken,
(5) de mensen kwamen naar de moskee om moslim te worden,
(6) De moskee was een ontmoetingsplek, een aanbiddingsplek, een rechtbank en een vertrekplek. Deze functie moet weer terugkomen in de moskeeën. Het moet een plek zijn voor kennis, opvoeding, verzoening, rechtspraak, kortom alles wat een moslim nodig heeft.
Het eerste wat de profeet sallallaahu 3alaihi wa sallam deed bij de migratie naar el-Medinah was het bouwen van een moskee. Zelfs onderweg werd er een moskee gebouwd. Hier begon hij sallallaahu 3alaihi wa sallam ook zijn zaken. Wij moeten de moskee weer in leven brengen aan zijn waarde geven. De moskee is niet alleen maar een gebedsplek waarna de deuren gesloten worden.
In de moskee rust het hart. Er is dan ook veel meer mogelijkheid voor verzoening. Het is het huis van Allaah Subhaanahu wa ta3aalaa, dus hier mag de stem niet verheft worden en over slechte zaken gesproken worden. Het is de juiste plek om op te voeden. Er wordt in de moskee veel Qur’aan gereciteerd en Allaah Subhaanahu wa ta3aalaa wordt er veel gedenkt en dit heeft een opvoedkundig effect.
Laat daarom jullie kinderen naar de moskee gaan om lezingen bij te wonen en te bidden. In de moskee zullen zich de vromen verzamelen. Het is belangrijk dat dit advies mee wordt gegeven, namelijk als een man of kind vrienden of ontspanning nodig heeft om naar de moskee te gaan. Dit zonder zich te hoeven mengen tussen de niet-moslims of zich op slechte plekken te bevinden. De moskee is o.a. voor: sociale contacten, om rust te vinden en om kennis te vergaren. Zodra wij de kinderen richting de moskee sturen dan komt het inshaa’-Allaah vanzelf dat deze persoon op de imaam afstapt of andere keuzen zal maken.