De Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam beveelt zijn gemeenschap de dood veelvuldig te gedenken. Dit zeer zeker niet zonder reden.
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: “أَكْثِرُوا ذِكْرَ هَاذِمِ اللَّذَّاتِ يَعْنِي الْمَوْتَ.” رواه الترمذي والنسائي وابن ماجة وأحمد وصححه الألباني في صحيح الجامع، رقم: 1210
وعن أبي هريرة، قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : « أكثروا ذكر هاذم اللذات ، فإنه لم يذكره أحد في ضيق إلا وسع عليه ، ولا ذكره في سعة إلا ضيقها عليه » رواه البيهقي وابن حبان وحسنه الألباني في صحيح الجامع، رقم: 1211.
وعن أنس بن مالك رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: “اذكرِ الموتَ فى صلاتِك فإنَّ الرجلَ إذا ذكر الموتَ فى صلاتِهِ فَحَرِىٌّ أن يحسنَ صلاتَه وصلِّ صلاةَ رجلٍ لا يظن أنه يصلى صلاةً غيرَها وإياك وكلَّ أمرٍ يعتذرُ منه.” رواه الديلمي وحسنه ابن حجر، والألباني في صحيح الجامع رقم:849.
Aboe Hurayrah radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald, hij zei: ”De Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam zei: ”Gedenkt veelvuldig de verbreker der lusten, ofwel de dood.”1
Ook heeft aboe Hurayrah radiya-llaahu 3anhu verhaald, hij zei: ”De Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam heeft gezegd: ”Gedenk veelvuldig de verbreker de lusten, voorzeker, er is niemand die het gedenkt tijdens benauwdheid, of er zal voor hem verbreed worden. En er is niemand die het gedenkt in rijkdom, of het wordt voor hem benauwd gemaakt.”2
Anas ibn Maalik radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald dat de Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam zei: ”Gedenk de dood in jou Salaah, voorzeker, als de man de dood in zijn Salaah gedenkt, zal hij gedreven worden om zijn Salaah perfect te verrichten. En bidt de Salaah van de man die zeker weet dat hij geen andere Salaah meer zal bidden. En wee jou, en elke zaak waarvoor geëxcuseerd wordt.”3
Korte uitleg
De Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam beveelt in deze ahaadieth zijn gemeenschap om de dood veelvuldig te gedenken. Dit om bewust te zijn van hetgeen waarvoor we geschapen zijn, en dat er een hiernamaals is waarin we beoordeeld worden, en als eindlot of al-djannah of a-nnaar hebben.
De dood is ook een verbreker van de lusten. Dit betekent dat wanneer men aan de dood denkt, terwijl men in zijn lusten verdronken is, dat deze gedenking hem helpt niet meer achter deze lusten aan te hollen, echter zich voor te bereiden op de Laatste Dag.
Ook is de gedenking van de dood één van de beste opvoedingsmethodes en psychische oplossingen voor degene die zich in benauwdheid bevindt, zoals ziekte, armoede, problemen, enz. Het gedenken van de dood zal de benauwde persoon een uitweg geven, en hem doen herinneren aan het werkelijke doel van het leven, namelijk het behalen van de tevredenheid van Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa middels de aanbidding. Zodoende zal men zich daar meer zorgen over maken, en zich meer daar op focussen, dan op zijn wereldse tegenspoed. Bijgevolg zal zijn wereldse tegenspoed voor hem vergemakkelijkt worden, omdat hij zich op dat moment realiseert dat er belangrijkere zaken zijn waar hij zich op hoort te focussen, en waar hij zijn kracht en geduld vandaan haalt. Ook zal hij weten dat zijn dood nabij is, en daarmee de beëindiging van zijn wereldse tegenspoed, en dat wanneer hij Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa gehoorzaamt, hij in het hiernamaals een eeuwige genieting zal krijgen.
Echter wanneer hij zich bevindt in rijkdom, gezondheid en overvloedige voorzieningen, en daarmee afgeleid is van zijn doel in het leven, en hij vervolgens de dood gedenkt, beseft hij dat hij niets van deze rijkdom mee zal nemen in zijn graf, en dat het einde van deze wereldse rijkdom nabij is, waarop hij zich herinnert om zich voor te bereiden op het hiernamaals.
Deze hadieth is het zoveelste bewijs dat er geen betere opvoeder is dan de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam, en dat er geen betere psycholoog is dan de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam.
- Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam a-Ttirmidhie, imaam a-Nnasaa’ie, imaam ibn Maadjah en imaam Ahmad, en is sahieh verklaard door imaam al-Albaanie in Sahieh al-djaami3, nr. 1210. [↩]
- Hasan, deze hadieth is overgeleverd door imaam al-Bayhaqie en imaam ibnHibbaah, en is hasan verklaard door imaam al-Albaanie in Sahieh al-djaami3 nr. 1211. [↩]
- Hasan, deze hadieth is overgeleverd door imaam a-Ddaylamie en is hasan verklaard door imaam ibn Hadjar al-3asqalaanie en imaam al-Albaanie inSahieh al-Daami3, nr.: 849. [↩]