Hadieth 126
عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ: «إِنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ أَبِي حُبَيْشٍ كَانَتْ تُسْتَحَاضُ، فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صلى الله عليه وسلم “إِنَّ دَمَ اَلْحَيْضِ دَمٌ أَسْوَدُ يُعْرَفُ، فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ فَأَمْسِكِي مِنَ اَلصَّلاةِ، فَإِذَا كَانَ اَلْآخَرُ فَتَوَضَّئِي، وَصَلِّي”». رَوَاهُ أَبُو دَاوُدَ، وَالنَّسَائِيُّ، وَصَحَّحَهُ اِبْنُ حِبَّانَ، وَالْحَاكِمُ، وَاسْتَنْكَرَهُ أَبُو حَاتِم.
3aa’ishah radiya-llaahu 3anhaa heeft verhaald dat Faatimah bint Hubaysh de istihaadah[1] (nabloeding) kreeg. De Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam zei daarop tegen haar: “Voorzeker, het menstruatiebloed is een zwarte bloed dat herkend wordt. Voorwaar als dat het is, onthoud je dan van de Salaah, maar als het het andere is, voorwaar, verricht de wudoe’ en bidt.”[2]
Bewijsstukken:
– En in een uitspraak bij de twee imaams: “Voorzeker, dat is slechts een ader en geen hayd (menstruatiebloed). Voorwaar, wanneer je menstruatie aanbreekt, verlaat dan je Salaah, en wanneer het eindigt, was dan het bloed van je af en verricht vervolgens de Salaah.”[3]
Oordelen:
– Deze hadieth bewijst dat menstruatiebloed zwart en herkenbaar bloed is. Ook verschilt het van het bloed van al-istihaadah. Zo bewijst de hadieth dat menstruatiebloed en istihaadah bloed twee verschillende soorten bloed zijn, en dat al-istihaadah bloed normaal bloed is. De Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam zegt namelijk: “Voorzeker, dat is slechts een ader…”
– Deze hadieth is een duidelijk bewijs dat de vrouw zich in haar menstruatieperiode moet onthouden van de Salaah.
– Deze hadieth bewijst dat de vrouw die al-istihaadah heeft, de Salaah kan verrichten. In de komende ahaadieth zal daar in detail meer uitleg over gegeven worden in-shaa’-Allaah.
Hadieth 127
وَفِي حَدِيثِ أَسْمَاءَ بِنْتِ عُمَيْسٍ عِنْدَ أَبِي دَاوُدَ: «لِتَجْلِسْ فِي مِرْكَنٍ، فَإِذَا رَأَتْ صُفْرَةً فَوْقَ اَلْمَاءِ، فَلْتَغْتَسِلْ لِلظُّهْرِ وَالْعَصْرِ غُسْلاً وَاحِدًا، وَتَغْتَسِلْ لِلْمَغْرِبِ وَالْعِشَاءِ غُسْلاً وَاحِدًا، وَتَغْتَسِلْ لِلْفَجْرِ غُسْلاً، وَتَتَوَضَّأْ فِيمَا بَيْنَ ذَلِكَ».
Asmaa’ bint 3umays radiya-llaahu 3anhaa heeft verhaald, zij zei: “Ik vroeg de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam: “O Boodschapper van Allaah, voorzeker, Faatimah bint abie Hubaysh krijgt sinds dan en dan istihaadah, waardoor ze niet gebeden heeft.” De Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam zei: “Geprezen zij Allaah, dit komt door de shaytaan. Laat haar op een wasketel zitten, voorwaar, als zij geelheid in het water ziet, laat haar dan voor a-Dhuhr en al-3asr één ghusl verrichten, en voor al-Maghrib en al-3ishaa’ één ghusl verrichten, en voor al-Fadjr één ghusl verrichten, en laat haar daartussen de wudoe’ verrichten.”[4]
Bewijsstukken:
– Mudjaahid heeft van 3abdu-llaah ibn 3abbaas radiya-llaahu 3anhumaa verhaald: “Toen vervolgens de ghusl te zwaar voor haar werd, beval hij salla-llaahu 3alayhi wa-sallam haar om de twee gebeden samen te voegen.”[5]
Uitleg:
– ‘Geelheid’, hiermee wordt de rose kleur bedoeld.
Oordelen:
– Deze hadieth bewijst dat de kleur van het istihaadah bloed rose of donkergeel is, en dat het verschilt van de kleur van menstruatiebloed, dat in de vorige hadieth is beschreven. Hierdoor kan de vrouw weten of ze menstrueert of niet.
– Deze hadieth en andere ahaadieth bewijzen dat wanneer een vrouw istihaadah krijgt, zij zich niet in een onreine situatie bevindt. Ook is het istihaadah bloed rein. Dit zal in-shaa’-Allaah ook nader uitgelegd worden.[6]
– Deze hadieth bewijst dat de istihaadah geen normale situatie is, maar een ziekte die een vrouw kan treffen, en die door de shaytaan wordt veroorzaakt.
– Deze hadieth bewijst dat het mandoeb is om elke twee gebeden de ghusl te verrichten. In deze hadieth beveelt de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam Faatimah bint abie Hubaysh om elke twee gebeden de ghusl te verrichten. Dit bevel leidt niet tot een verplichting, wegens de uitspraak bij imaam al-Bukhaarie, waarin de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam Faatimah slechts beveelt om vóór elke Salaah de wudoe’ te verrichten: “Verricht vervolgens de wudoe’ voor elke Salaah.”[7]
– Deze hadieth bewijst, dat het voor de vrouw die istihaadah heeft, waadjib is om voor elke Salaah de wudoe’ te verrichten.
Hadieth 128
وَعَنْ حَمْنَةَ بِنْتِ جَحْشٍ قَالَتْ: «كُنْتُ أُسْتَحَاضُ حَيْضَةً كَبِيرَةً شَدِيدَةً، فَأَتَيْتُ اَلنَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم أَسْتَفْتِيهِ، فَقَالَ: “إِنَّمَا هِيَ رَكْضَةٌ مِنَ اَلشَّيْطَانِ، فَتَحَيَّضِي سِتَّةَ أَيَّامٍ، أَوْ سَبْعَةً، ثُمَّ اِغْتَسِلِي، فَإِذَا اسْتَنْقَأْتِ فَصَلِّي أَرْبَعَةً وَعِشْرِينَ، أَوْ ثَلاثَةً وَعِشْرِينَ، وَصُومِي وَصَلِّي، فَإِنَّ ذَلِكَ يُجْزِئُكَ، وَكَذَلِكَ فَافْعَلِي كَمَا تَحِيضُ اَلنِّسَاءُ، فَإِنْ قَوِيتِ عَلَى أَنْ تُؤَخِّرِي اَلظُّهْرَ وَتُعَجِّلِي اَلْعَصْرَ، ثُمَّ تَغْتَسِلِي حِينَ تَطْهُرِينَ وَتُصَلِّينَ اَلظُّهْرَ وَالْعَصْرِ جَمِيعًا، ثُمَّ تُؤَخِّرِينَ اَلْمَغْرِبَ وَتُعَجِّلِينَ اَلْعِشَاءِ، ثُمَّ تَغْتَسِلِينَ وَتَجْمَعِينَ بَيْنَ اَلصَّلاتَيْنِ، فَافْعَلِي. وَتَغْتَسِلِينَ مَعَ اَلصُّبْحِ وَتُصَلِّينَ. قَالَ: وَهُوَ أَعْجَبُ اَلْأَمْرَيْنِ إِلَيَّ». رَوَاهُ اَلْخَمْسَةُ إِلا النَّسَائِيَّ، وَصَحَّحَهُ اَلتِّرْمِذِيُّ، وَحَسَّنَهُ اَلْبُخَارِيّ.
Hamnah bint Djahsh radiya-llaahu 3anhaa heeft verhaald, zij zei: “Ik kreeg een heftige en lange istihaadah. Ik ging naar de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam om hem (daarvoor) een Fatwah te vragen. Hij zei (tegen mij): “[Ik ga je twee zaken bevelen. Welke jij verricht zal jou volstaan om de andere te verrichten. En als je beide zaken kan verdragen dan mag je het zelf weten][8]. Voorzeker, het is slechts een trap van de shaytaan. Je menstrueert zes of zeven dagen [volgens de kennis van Allaah]. Vervolgens verricht je de ghusl, [totdat je ziet dat je volledig rein bent]. Als je jezelf volledig gereinigd hebt, verricht je de Salaah vierentwintig of drieëntwintig [nachten met hun] dagen. Vast en bidt (hoeveel je wilt), voorzeker, dat volstaat jou. Dit doe je elke maand, zoals de vrouwen (ook elke maand) menstrueren [en weer rein worden]. Voorwaar, als je kan verdragen dat je a-Dhuhr uitstelt en al-3asr vervroegt, en vervolgens de ghusl verricht nadat je rein bent geworden, en a-Dhuhr en al-3asr samen bidt, en vervolgens al-Maghrib uitstelt en al-3ishaa’ vervroegt, vervolgens de ghusl verricht en daarna de twee gebeden samenvoegt, voorwaar, doe het dan. Je verricht ook de ghusl in de vroege ochtend en verricht daarna de Salaah [en vast als je daartoe in staat bent.]” En dat vond ik het vreemdste van beide zaken.”[9]
Oordelen:
– Deze hadieth is ook een duidelijk bewijs dat al-istihaadah een ziekte is die veroorzaakt wordt door de shaytaan.
– Deze hadieth is ook een duidelijk bewijs dat de vrouw die al-istihaadah krijgt alle soorten aanbiddingen mag verrichten, zoals het bidden, het vasten en al-Hadj.
– Deze hadieth is een bewijs dat wanneer een vrouw het soort bloed (menstruatiebloed van istihaadah bloed) niet kan onderscheiden, zij zes of zeven dagen aan moet houden als menstruatieperiode. Na zes of zeven dagen gaan de dagen van al-istihaadah in.
– Deze hadieth is ook een bewijs dat het mandoeb is voor de vrouw die al-istihaadah heeft, om elke twee gebeden de ghusl te verrichten, en twee gebeden samen te voegen. De Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam zei namelijk: “Ik ga je twee zaken bevelen. Welke jij verricht zal jou volstaan om de andere te verrichten. En als je beide zaken kan verdragen dan mag je het zelf weten”.
Hadieth 129
وَعَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهَا; «أَنَّ أُمَّ حَبِيبَةَ بِنْتَ جَحْشٍ شَكَتْ إِلَى رَسُولِ اَللَّهِ صلى الله عليه وسلم اَلدَّمَ، فَقَالَ: “اُمْكُثِي قَدْرَ مَا كَانَتْ تَحْبِسُكِ حَيْضَتُكِ، ثُمَّ اِغْتَسِلِي” فَكَانَتْ تَغْتَسِلُ كُلَّ صَلاةٍ». رَوَاهُ مُسْلِم وَفِي رِوَايَةٍ لِلْبُخَارِيِّ: «وَتَوَضَّئِي لِكُلِّ صَلاةٍ». وَهِيَ لأبِي دَاوُدَ وَغَيْرِهِ مِنْ وَجْهٍ آخَرَ.
3aa’ishah radiya-llaahu 3anhaa heeft verhaald, zij zei: “Umm Habiebah bint Djahsh klaagde bij de Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam over het (menstruatie) bloed. Hij salla-llaahu 3alayhi wa-sallam zei: “Onthoud je (van alles wat verboden is voor een menstruerende vrouw) voor een periode die gelijk is aan je gewoonlijke menstruatie. Verricht vervolgens de ghusl.” Voorwaar, zij verrichte de wudoe’ voor elke Salaah.”[10] En in een uitspraak bij imaam al-Bukhaarie: “En verricht de wudoe’ voor elke Salaah.”[11]
Bewijsstukken:
– 3aa’ishah radiya-llaahu 3anhaa heeft verhaald, zij zei: “Eén van de vrouwen van de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam verrichtte de i3tikaaf met hem, en zag de geelheid (a-ssufrah) en de roodheid (al-humrah). Soms legden wij zelfs de emmer onder haar terwijl ze bad.”[12]
Uitleg:
– “I3tikaaf” betekent letterlijk in het Arabisch: ergens in een ruimte verblijven. Technisch (Islamitisch) is het: een aanbidding waarbij men voor minimaal een dag in de moskee verblijft omwille van Allaah, om te bidden en Qur’aan te reciteren.
Oordelen:
– Deze hadieth bewijst dat wanneer een vrouw twijfelt tussen al-hayd en al-istihaadah, zij de hoeveelheid dagen waarin ze normaal menstrueerde als standaard moet nemen als menstruatieperiode, en de dagen die erna komen als istihaadah.
– Deze hadieth bewijst ook dat het waadjib is voor de vrouw die al-istihaadah heeft, elke Salaah de wudoe’ te verrichten.
– Deze hadieth bewijst ook dat het mandoeb is voor de vrouw die al-istihaadah heeft, voor elke Salaah de ghusl te verrichten.
– Deze ahaadieth bewijzen dat de vrouw die tijdens de Salaah istihaadah bloed druppelt, de Salaah voort kan zetten.
– Deze ahaadieth zijn ook een duidelijk bewijs dat istihaadah bloed rein is.
[1] De betekenis van ‘al-istihaadah’ is in hadieth 62 uitgelegd.
[2] Hasan, deze hadieth is overgeleverd door imaam aboe Daawoed, imaam a-Nnasaa’ie, imaam ibn Hibbaan en imaam al-Haakim en is hasan verklaard door imaam al-Albaanie.
[3] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam al-Bukhaarie en imaam Muslim.
[4] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam aboe Daawoed en is sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.
[5] Sahieh, deze athar is overgeleverd door imaam aboe Daawoed en is sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.
[6] Zie hadieth 129.
[7] Zie hadieth 62.
[8] De toevoegingen die tussen rechte haken staan zijn van de uitspraak die imaam aboe Daawoed heeft overgeleverd.
[9] Hasan, deze hadieth is overgeleverd door imaam aboe Daawoed, imaam a-Ttirmidhie en imaam ibn Maadja en is hasan verklaard door imaam al-Bukhaarie en imaam al-Albaanie.
[10] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verlkaard door imaam Muslim.
[11] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam al-Bukhaarie, en is ook overgeleverd door imaam aboe Daawoed.
[12] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam aboe Daawoed en imaam ibn Maadjah en is sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.