Hadieth 120
وَعَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صلى الله عليه وسلم «اَلصَّعِيدُ وُضُوءُ اَلْمُسْلِمِ، وَإِنْ لَمْ يَجِدِ اَلْمَاءَ عَشْرَ سِنِينَ، فَإِذَا وَجَدَ اَلْمَاءَ فَلْيَتَّقِ اَللَّهَ، وَلْيُمِسَّهُ بَشَرَتَهُ». رَوَاهُ اَلْبَزَّارُ، وَصَحَّحَهُ اِبْنُ اَلْقَطَّانِ، و لَكِنْ صَوَّبَ اَلدَّارَقُطْنِيُّ إِرْسَالَه.
Aboe Hurayrah radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald, hij zei: “De Sa3ied is de wudoe’ (reiniging) van de moslim als hij geen water vindt, al duurt het tien jaar. Voorwaar, als hij water vindt, laat hem Allaah vrezen door het (water) zijn huid te laten aanraken.”[1]
Oordelen:
– Deze hadieth is een bewijs dat de Tayammum als reiniging kan dienen zolang men geen water kan vinden. Dit betekent dat de voorwaarde van de Tayammum is, dat men geen water vindt.
– Deze hadieth bewijst ook dat a-Ssa3ied de vervanger is van water, indien het water niet beschikbaar is.
– Deze hadieth bewijst ook dat wanneer men het water vindt, de Tayammum niet meer geldig is. Men dient de wudoe’ te verrichten wanneer het water aanwezig is. Imaam al-Albaanie en andere geleerden zijn wegens deze hadieth ook tot het oordeel gekomen dat als men door middel van de Tayammum de Salaah binnentreedt, en tijdens het gebed water beschikbaar is, hij zijn gebed moet stoppen, de wudoe’ moet verrichten en vervolgens zijn gebed af moet maken waar hij het gestopt heeft. Imaam ibn 3uthaymien is ook van mening dat de Tayammum van diegene niet meer geldig is, echter is hij van mening dat diegene de Salaah moet stoppen, de wudoe’ moet verrichten en vervolgens de Salaah opnieuw moet verrichten. En Allaah weet het het beste.
[1] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam al-Bazzaar en is sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.