3.7. Menstruatiebloed dat kleding treft

De Reiniging, Fiqh, Het verwijderen van onreinheden, Wetenschap | 0 comments

Hadieth 27

وَعَنْ أَسْمَاءَ بِنْتِ أَبِي بَكْرٍ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُمَا; أَنَّ اَلنَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم قَالَ -فِي دَمِ اَلْحَيْضِ يُصِيبُ اَلثَّوْبَ-: «“تَحُتُّهُ، ثُمَّ تَقْرُصُهُ بِالْمَاءِ، ثُمَّ تَنْضَحُهُ، ثُمَّ تُصَلِّي فِيهِ”». مُتَّفَقٌ عَلَيْه.

Asmaa’ bint aboe Bakr radiya-llaahu 3anhumaa heeft gezegd: “Voorwaar, de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam heeft gezegd betreffende het menstruatiebloed dat de kleding treft: “Ze moet het uitkrabben, vervolgens moet ze het door middel van water wrijven en daarna wassen. Vervolgens kan ze daarmee bidden.”[1]

Oordelen:

– Deze hadieth bewijst dat menstruatiebloed op zich onrein is omdat de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam het verplicht heeft om de kleding die daarmee getroffen is te wassen.

– Het verwijderen van menstruatiebloed is één van de voorwaarden voor het gebed, hetzij van het lichaam of van de kleding.

– Het bewijst ook de verplichting van de manier van het wassen die in de hadieth is genoemd, namelijk:

1. het uitkrabben wanneer het gedroogd is, totdat het verwijderd is;

2. het wrijven door middel van water;

3. het wassen door middel van water zodat de rest van de onreinheid verwijderd wordt.

– Het is toegestaan om te bidden met de kleding die met menstruatiebloed is getroffen nadat de onreinheid op zich verwijderd is.

– De hadieth is ook een bewijs dat de kleding die tijdens de menstruatieperiode is gedragen en die niet door menstruatiebloed is getroffen niet door de menstruatieperiode verontreinigd is.

– Wanneer een onreinheid droog is, kan het alleen door middel van de manier die in de hadieth is genoemd, verwijderd worden.

– Gebruik maken van water is een verplichting bij het verwijderen van de onreinheid.

Hadieth 28

وَعَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه قَالَ: قَالَتْ خَوْلَةُ: «يَا رَسُولَ اَللَّهِ، فَإِنْ لَمْ يَذْهَبْ اَلدَّمُ؟ قَالَ: “يَكْفِيكِ اَلْمَاءُ، وَلا يَضُرُّكِ

أَثَرُهُ”». أَخْرَجَهُ اَلتِّرْمِذِيُّ، وَسَنَدُهُ ضَعِيف.

Aboe Hurayrah radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald, hij zei: “Khawlah radiya-llaahu 3anhaa heeft gezegd: “O Boodschapper van Allaah, maar als het bloed niet verdwenen is?” Hij salla-llaahu 3alayhi wa-sallam zei: “Het water volstaat jou, en zijn spoor zal je niet schaden.”[2]

De voltooiing van de hadieth:

De volledige hadieth is in een uitspraak bij imaam aboe Daawoed: “Khawlah bint Yasaar radiya-llaahu 3anhaa kwam naar de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam en zei: “O Boodschapper van Allaah, ik bezit slechts één kledingstuk, en daarmee menstrueer ik, voorwaar, wat moet ik doen?” Hij salla-llaahu 3alayhi wa-sallam zei: “Wanneer je rein wordt, was het dan en bidt ermee.” Zij zei: “En als het bloed niet verdwijnt?” Hij salla-llaahu 3alayhi wa-sallam zei: “Het volstaat jou het bloed weg te wassen, en zijn spoor zal je niet schaden.”[3]

Oordelen:

– Deze hadieth bewijst dat het spoor oftewel de kleur die achter blijft na het wassen van menstruatiebloed door middel van water, niet schadelijk is als de onreinheid op zich verwijderd is.


[1] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam al Bukhaarie en imaam Muslim.

[2] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en de keten daarvan da3ief verklaard door imaam a-Ttirmidhie. Maar imaam al-Albaanie heeft het sahieh verklaard.

[3] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door o.a. aboe Daawoed en is sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.

Categorieën