Hadieth 12
وَعَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صلى الله عليه وسلم«إِذَا وَقَعَ اَلذُّبَابُ فِي شَرَابِ أَحَدِكُمْ فَلْيَغْمِسْهُ، ثُمَّ لِيَنْزِعْهُ، فَإِنَّ فِي أَحَدِ جَنَاحَيْهِ دَاءً، وَفِي اَلْآخَرِ شِفَاءً». أَخْرَجَهُ اَلْبُخَارِيُّ. وَأَبُو دَاوُدَ، وَزَادَ: «وَإِنَّهُ يَتَّقِي بِجَنَاحِهِ اَلَّذِي فِيهِ اَلدَّاءُ».
Aboe Hurayrah radiya-llaahu 3anhu heeft gezegd dat de Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallamheeft gezegd: “Als de vlieg in de drank van iemand onder jullie valt, voorwaar, laat hem het dan in de drank dompelen, en het er vervolgens uithalen, voorwaar, in één van haar vleugels bevindt zich ziekte, en in de andere medicijn.”[1] “(De vlieg) behoedt zich (van het kwaad) met de vleugel waarin ziekte bevindt.”[2]
Uitleg:
–“En vervolgens”: dit wijst erop dat men de vlieg een tijdje in het water gedompeld hoort te laten.
Oordelen:
-Deze hadieth bewijst dat het toegestaan is dat men een vlieg doodt omdat hij schadelijk is.
-Deze hadieth bewijst dat de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallamons leert om te gaan met zelfs de kleinste aspecten die voor ons schadelijk zijn en dat hij niets van de boodschap heeft achtergehouden. Zodoende mogen wij niet over de zaak die in deze hadieth vermeld is twisten, en horen wij het aan te nemen.
-Als een vlieg in een glas water komt, hoort men het in het water te dompelen en het er vervolgens uit te halen, wat ook betekent dat het water niet verontreinigd is.
Hadieth 13
وَعَنْ أَبِي وَاقِدٍ اَللَّيْثِيِّ رضي الله عنه قَالَ: قَالَ اَلنَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم«مَا قُطِعَ مِنْ اَلْبَهِيمَةِ -وَهِيَ حَيَّةٌ- فَهُوَ مَيِّتٌ». أَخْرَجَهُ أَبُو دَاوُدَ، وَاَلتِّرْمِذِيُّ وَحَسَّنَهُ، وَاللَّفْظُ لَهُ.
Aboe Waaqid Allaythie radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald, hij zei: “De Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallamheeft gezegd: “Al wat van een dier afgesneden is terwijl het leeft, voorwaar, het is een kadaver.”[3]
De voltooiing van de hadieth:
“De Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallamkwam naar Medienah waar mensen waren die het vet van de lammen en de bulten van de kamelen afsneden. Hij zei daarop: “Hetgeen wat van een dier afgesneden is terwijl het leeft, voorwaar, het is een kadaver.”
Oordelen:
-Deze hadieth bewijst dat hetgeen men van een levend dier afsnijdt aan vlees, vet, of een orgaan, hetzelfde oordeel heeft als het dode (kadaver). Dit betekent dat het onrein is, niet gegeten en niet verkocht mag worden.
[1] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam al-Bukhaarie en imaam aboe Daawoed
[2] Overgeleverd door imaam aboe Daawoed.
[3] Hasan, overgeleverd door imaam aboe Daawoed en imaam a-Ttirmidhie, en is door imaam a-Ttirmidhie hasanverklaard.