Hadieth 109
وَعَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ: «كَانَ رَسُولُ اَللَّهِ صلى الله عليه وسلم إِذَا اِغْتَسَلَ مِنْ اَلْجَنَابَةِ يَبْدَأُ فَيَغْسِلُ يَدَيْهِ، ثُمَّ يُفْرِغُ بِيَمِينِهِ عَلَى شِمَالِهِ، فَيَغْسِلُ فَرْجَهُ، ثُمَّ يَتَوَضَّأُ، ثُمَّ يَأْخُذُ اَلْمَاءَ، فَيُدْخِلُ أَصَابِعَهُ فِي أُصُولِ اَلشَّعْرِ، ثُمَّ حَفَنَ عَلَى رَأْسِهِ ثَلاثَ حَفَنَاتٍ، ثُمَّ أَفَاضَ عَلَى سَائِرِ جَسَدِهِ، ثُمَّ غَسَلَ رِجْلَيْهِ». مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ، وَاللَّفْظُ لِمُسْلِم.
3aa’ishah radiya-llaahu 3anhaa heeft verhaald, zij zei: “Wanneer de Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam de ghusl wegens de djanaabah verrichtte, begon hij met het wassen van zijn hand. Vervolgens goot hij (het water) door middel van zijn rechter (hand) op zijn linker (hand) en waste hij zijn geslachtsorgaan. Vervolgens verrichtte hij de wudoe’. Vervolgens nam hij water en liet hij zijn vingers tot de wortels van zijn haren gaan. Vervolgens schepte hij drie (hand)scheppen water op zijn hoofd. Vervolgens goot hij een grote hoeveelheid water over de rest van zijn lichaam. Vervolgens waste hij zijn voeten.”[1]
Bewijsstukken:
– Maymoenah radiya-llaahu 3anhaa heeft verhaald, zij zei: “De Boodschapper van Allaah verrichtte zijn wudoe’ voor de Salaah, maar (waste) zijn voeten niet. Vervolgens waste hij zijn geslachtsorgaan van de vuiligheid die het trof. Vervolgens goot hij een grote hoeveelheid water over zich heen. Vervolgens waste hij zijn voeten. Dat was zijn ghusl voor de djanaabah.”[2]
– Djubayr ibn Mut3im radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald, hij zei: “We bespraken de ghusl van de djanaabah bij de Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam . Vervolgens zei hij: “(De manier waarop) ik het verricht: ik neem mijn handvol (water) en giet het vervolgens op mijn hoofd. Vervolgens giet ik een grote hoeveelheid (water) over de rest van mijn lichaam.”[3]
– Umm Salamah radiya-llaahu 3anhaa heeft verhaald dat zij de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam vroeg: “O Boodschapper van Allaah, ik ben een vrouw die haar haarvlechten wikkelt. Moet ik het uitstrekken om de ghusl van de djanaabah te verrichten?” Hij salla-llaahu 3alayhi wa-sallam zei: “Nee, het is slechts voldoende om drie keer over je hoofd te wrijven en vervolgens een grote hoeveelheid water over je heen te gieten. Dan ben je rein.”[4]
– 3aa’ishah radiya-llaahu 3anhaa heeft verhaald, zij zei: “Het was zo dat als degene onder ons door de djanaabah getroffen werd, zij met haar hand drie keer over haar hoofd ging. Vervolgens (goot) ze (water) over haar hand aan de rechterhelft (van haar lichaam), en daarna over haar hand aan de linkerhelft.”[5]
Oordelen:
– De hadieth van 3aa’ishah bewijst de meest volmaakte manier van de ghusl van de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam . Deze manier is mandoeb.
– De hadieth van 3aa’ishah bewijst ook dat de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam zijn voeten twee keer waste. De eerste keer in de wudoe’ en de tweede keer aan het einde van de ghusl. Overigens hebben de geleerden daar een geschil over.
– De hadieth van Maymoenah bewijst dat de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam soms ook zijn voeten niet tijdens de ghusl waste, maar wel aan het einde ervan.
– De hadieth van umm Salamah bewijst dat de vrouw haar haarvlechten niet hoeft los te maken om de ghusl wegens al-djanaabah te kunnen verrichten. Het is slechts voldoende dat ze drie keer met haar handen in haar haren gaat.
– Ook bewijst de hadieth van umm Salamah dat men na de ghusl de Salaah kan verrichten omdat men zich dan in een reine situatie bevindt.
– De laatste hadieth van 3aa’ishah bewijst dat het mandoeb is om tijdens de ghusl van rechts te beginnen en bij links te eindigen.
– Alle ahaadieth van de ghusl bewijzen dat men slechts water over zijn gehele lichaam moet gieten en het niet hoeft te wassen, behalve het hoofd.
Hadieth 110
عََنْ مَيْمُونَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهَا قَالَت: وَضَعْتُ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ غُسْلاً، فَسَتَرْتُهُ بِثَوْبٍ، وَصَبَّ عَلَى يَدَيْهِ فَعَسَلَهُمَا، ثُمَّ صَبَّ بِيَمِيْنِهِ عَلَى شِمَالِهِ فَغَسَلَ فَرْجَهُ، فَضَرَبَ بِيَدِهِ الأَرْضَ فَمَسَحَهُمَا، ثُمَّ غَسَلَهَا، فَمَضْمَضَ وَاسْتَنْشَقَ، وَغَسَلَ وَجْهَهُ وَذِرَاعَيْهِ، ثُمَّ صَبَّ عَلَى رَأْسِهِ، وَأَفَاضَ عَلَى جَسَدِهِ، ثُمَّ تَنَحَّى فَغَسَلَ قَدَمَيْهِ، فَنَاوَلْتُهُ ثَوْبَاً فَلَمْ يَأْخُذْهُ، فَانْطَلَقَ وَهُوَ يَنْفُضُ يَدَيْهِ. رواه البخاري ومسلم.
Maymoenah radiya-llaahu 3anhaa heeft verhaald, zij zei: “Ik legde voor de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam water voor de ghusl klaar en bedekte hem door middel van een kleed. Vervolgens goot hij (water) over zijn handen en waste hij ze. Vervolgens goot hij met zijn rechter(hand) (water) op zijn linker(hand) en waste zijn geslachtsorgaan. Vervolgens tikte hij zijn hand tegen de grond en veegde het, waarna hij het waste. Vervolgens spoelde hij (zijn mond) en snoof hij (water zijn neus) in, waarna hij zijn gezicht en zijn armen waste. Vervolgens goot hij (water) over zijn hoofd, en liet het over zijn gehele lichaam gaan. Vervolgens hief hij zijn voeten en waste hij ze. Vervolgens gaf ik hem een kleed die hij weigerde aan te nemen. Vervolgens trad hij naar buiten terwijl hij (het water) met zijn hand afschudde.”[6]
Oordelen:
– Deze hadieth bewijst naast de manier van het verrichten van de ghusl ook dat het mandoeb is het water van het lichaam niet door middel van een handdoek of een kleed te verwijderen, maar door het water met de hand af te schudden.
– De Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam heeft in deze hadieth zijn voeten slechts één keer gewassen terwijl hij ze bij de vorige hadieth twee keer heeft gewassen. Dit bewijst dat beide manieren toegestaan zijn.
[1] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam al-Bukhaarie en imaam Muslim. Deze uitspraak is van imaam Muslim.
[2] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam al-Bukhaarie.
[3] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam Ahmad en is sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.
[4] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam Muslim.
[5] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam al-Bukhaarie.
[6] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam al-Bukhaarie en imaam Muslim.