7.5. Ethieken tijdens het doen van de behoefte

De ethieken van het doen van de behoefte, De Reiniging, Fiqh, Wetenschap | 0 comments

Hadieth 86

وَعَنْ جَابِرٍ رضي الله عنه قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صلى الله عليه وسلم «إِذَا تَغَوَّطَ اَلرَّجُلانِ فَلْيَتَوَارَ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا عَنْ صَاحِبِهِ، وَلا يَتَحَدَّثَا. فَإِنَّ اَللَّهَ يَمْقُتُ عَلَى ذَلِكَ». رَوَاهُ أحمد وَصَحَّحَهُ اِبْنُ اَلسَّكَنِ، وَابْنُ اَلْقَطَّانِ، وَهُوَ مَعْلُولٌ.

Djaabir ibn 3abdu-llaah radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald, hij zei: “De Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam zei: “Voorwaar, wanneer twee mannen uitscheiden, laat ieder van hen zich voor zijn vriend verstoppen, en laat hen beiden niet spreken. Voorwaar, dit toornt Allaah.”[1]

Oordelen:

– Deze hadieth is ook een bewijs dat men zich moet verstoppen voor de ander tijdens het doen van de behoefte.

– Deze hadieth bewijst dat het Haraam is te spreken tijdens het doen van de behoefte. Overigens toornt deze daad Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa. Zie het bewijsstuk in hadieth 72.

Hadieth 87

وَعَنْ أَبِي قَتَادَةَ رضي الله عنه قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صلى الله عليه وسلم «لا يُمْسِكَنَّ أَحَدُكُمْ ذَكَرَهُ بِيَمِينِهِ، وَهُوَ يَبُولُ،

وَلاَ يَتَمَسَّحْ مِنْ اَلْخَلاءِ بِيَمِينِهِ، وَلا يَتَنَفَّسْ فِي اَلْإِنَاءِ». مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ، وَاللَّفْظُ لِمُسْلِم.

Aboe Qataadah radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald, hij zei: “De Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam zei: “Laat niemand onder jullie zijn mannelijke geslachtsorgaan met zijn rechterhand aanraken terwijl hij urineert. En laat hem de ontlasting niet vegen met zijn rechterhand, en laat hem niet in de beker blazen.”[2]

Oordelen:

– Deze hadieth bewijst dat het Haraam is om het mannelijke geslachtsorgaan met de rechterhand aan te raken tijdens het urineren.

– Deze hadieth bewijst ook dat het Haraam is om de ontlasting met de rechterhand te vegen.

– Deze hadieth bewijst ook dat het Haraam is om in een beker of gerei te blazen.

– Deze verboden zaken zijn niet slechts makroeh maar mogen niet begaan worden, omdat er geen bewijs is dat deze slechts makroeh zijn. Tot dit oordeel is o.a. imaam ibn Taymiyyah gekomen.

Hadieth 88

وَعَنْ سَلْمَانَ رضي الله عنه قَالَ: «لَقَدْ نَهَانَا رَسُولُ اَللَّهِ صلى الله عليه وسلم “أَنْ نَسْتَقْبِلَ اَلْقِبْلَةَ بِغَائِطٍ أَوْ بَوْلٍ، أَوْ أَنْ نَسْتَنْجِيَ بِالْيَمِينِ، أَوْ أَنْ نَسْتَنْجِيَ بِأَقَلَّ مِنْ ثَلاثَةِ أَحْجَارٍ، أَوْ أَنْ نَسْتَنْجِيَ بِرَجِيعٍ أَوْ عَظْمٍ”». رَوَاهُ مُسْلِم.

Salmaan radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald, hij zei: “Voorzeker, de Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam verbood ons om richting de Qiblah ontlasting en/of urine uit te scheiden, met onze rechterhand al-istindjaa’ te verrichten, met minder dan drie stenen al-istindjaa’ te verrichten, en met poten of botten al-istindjaa’ te verrichten.”[3]

Bewijsstukken:

– Djaabir ibn 3abdu-llaah radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald dat de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam gezegd heeft: “Voorwaar, als iemand onder jullie al-istidjmaar verricht, laat hem het drie keer doen.”[4]

– 3abdu-llaah ibn Mas3oed radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald, hij zei: “Er kwam een delegatie van al-djinn naar de Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam en zei: “O Muhammad, verbied jouw gemeenschap dat zij al-istindjaa’ verrichten door middel van botten, een dierenpoot, of een humamah. Voorzeker, Allaah heeft ons daarmee een gunst gegeven.” Hij zei: “De Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam heeft het vervolgens verboden.”[5]

– Aboe Ayyoeb al-Ansaarie radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald dat de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam heeft gezegd: “Voorwaar, wanneer iemand onder jullie voor zijn behoefte gaat zitten, laat hem zichzelf niet tot al-Qiblah richten, of de rug toekeren, maar richt jullie naar het oosten of naar het westen.”[6]

– Ook heeft aboe Ayyoeb al-Ansaarie radiya-llaahu 3anhu verhaald dat de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam gezegd heeft: “Voorwaar, wanneer jullie ontlasting willen uitscheiden, richt julliezelf niet tot al-Qiblah door middel van het uitscheiden van ontlasting en urine, maar richt jullie tot het oosten of het westen. Toen wij in a-Shaam kwamen, vonden wij toiletten die gebouwd waren in de richting van al-Qiblah. Wij weken ervan af, en verrichtten al-istighfaar.”[7]

– Ook heeft Djaabir ibn 3abdu-llaah radiya-llaahu 3anhu verhaald, hij zei: “De Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam heeft ons verboden om richting al-Qiblah urine uit te scheiden.” Vervolgens zag ik hem een jaar voordat hij stierf zich ernaar richten.”[8]

– 3abdu-llaah ibn 3umar radiya-llaahu 3anhumaa heeft verhaald, hij zei: “Op een dag klom ik op het huis van Hafsah radiya-llaahu 3anhaa. Ik zag toen de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam zijn behoefte doen, terwijl hij zich naar a-Shaam richtte en van de Ka3bah afwendde.”[9]

– Marwaan al-Asfar heeft verhaald, hij zei: “Ik zag hoe 3abdu-llaah ibn 3umar radiya-llaahu 3anhumaa zijn rijdier liet liggen en (vervolgens) richting de Qiblah urineerde. Ik zei tegen hem: “O aboe 3abdu-Rrahmaan, is dit niet verboden?” Hij zei: “Jawel, voorzeker, het is slechts verboden dit in al-fadaa’ te doen, maar als er tussen jou en de Qiblah een afscheiding is, is het niet erg.”[10]

Uitleg:

– “Humamah” betekent in het Arabisch o.a.: houtskool

– “Al-istighfaar” is het vragen van vergiffenis aan Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa.

– “Al-fadaa’” betekent in het Arabisch: een verlaten open plek, zoals de woestijn.

Oordelen:

– Deze hadieth bewijst dat het Haraam is met de rechterhand al-istindjaa’ te verrichten.

– Deze hadieth is een bewijs dat het Haraam is om met minder dan drie stenen al-istidjmaar[11] te verrichten. De hadieth van Djaabir steunt dit oordeel ook.

– Ook bewijst deze hadieth dat het Haraam is om door middel van dierenpoten de uitscheidingsorganen te reinigen.

– Deze hadieth bewijst ook dat het Haraam is om al-istidjmaar te verrichten door middel van botten. Het motief van het verbod bevindt zich o.a. in de hadieth van 3abdullaah ibn Mas3oed. Dit oordeel zal in deze deur nader gedetailleerd behandeld worden.

– De twee ahaadieth van Salmaan en van aboe Ayyoeb al-Ansaarie radiya-llaahu 3anhumaa hebben in het algemeen verboden dat men uitscheidt in de richting van de Qiblah of met de rug ernaartoe. Maar de hadieth en de athar van ibn 3umar hebben de open plek gespecificeerd. Wanneer de geleerden deze ahaadieth met elkaar verzoenen, komen zij tot het volgende oordeel:

o Het is Haraam dat men in de richting van al-Qiblah of met de rug ernaartoe gekeerd, urine of ontlasting uitscheidt, wanneer men zich in een open ruimte bevindt en geen afscheiding heeft. Men hoort zich in zo’n situatie tijdens het uitscheiden ten oosten of ten westen ten opzichte van de Qiblah te richten. Dit is namelijk niet slechts makroeh. De situatie waarin dit makroeh is, is wanneer men zich in een behuizing bevindt. Het bewijs hiervoor is de hadieth en athar van 3abdullaah ibn 3umar radiya-llaahu 3anhu en de hadieth van Djaabir radiya-llaahu 3anhu. Tot dit oordeel is ibn 3umar, imaam Maalik, en imaam ibn Baaz gekomen.

Andere geleerden, zoals aboe Ayyoeb al-Ansaarie, imaam ibn al-Qayyim en imaam al-Albaanie hebben betreffende dit onderwerp geen verschil gemaakt tussen een open plek en een behuizing. Hun bewijs hiervoor is de hadieth van aboe Ayyoeb al-Ansaarie waarin hij zegt: “Wij weken ervan af, en verrichtten al-istighfaar.” Het verrichten van al-istighfaar betekent namelijk dat sommige metgezellen van de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam hebben begrepen dat het niet slechts makroeh is, maar Haraam is. En Allaah weet het het beste.

Hadieth 89

وَلِلسَّبْعَةِ مِنْ حَدِيثِ أَبِي أَيُّوبَ رضي الله عنه «لا تَسْتَقْبِلُوا اَلْقِبْلَةَ بِغَائِطٍ وَلا بَوْلٍ، وَلَكِنْ شَرِّقُوا أَوْ غَرِّبُوا».

Aboe Ayyoeb al-Ansaarie moge Allaah behaagd met hem zijn heeft verhaald (dat de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam gezegd heeft): “En richt julliezelf niet tot al-Qiblah, en keert jullie ruggen er niet toe door middel van (het uitscheiden van) ontlasting of urine, maar richt jullie tot het oosten of tot het westen.”[12]

Oordelen:

– De oordelen van deze hadieth zijn in de vorige hadieth reeds behandeld.

Hadieth 90

وَعَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهَا; أَنَّ اَلنَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم قَالَ: «مَنْ أَتَى اَلْغَائِطَ فَلْيَسْتَتِرْ». رَوَاهُ أَبُو دَاوُد.

3aa’ishah radiya-llaahu 3anhaa heeft verhaald, zij zei: “De Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam heeft gezegd: “Al wie ontlasting wil uitscheiden, laat hem zichzelf bedekken.”[13]

Bewijsstukken:

– Anas ibn Maalik radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald, hij zei: “Wanneer de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam zijn behoefte wilde doen trok hij zijn kleding niet omhoog, totdat hij de grond naderde.”[14]

Oordelen:

– Deze hadieth steunt vorige ahaadieth, waaruit afgeleid is dat de moslim verplicht is zichzelf voor anderen te verbergen tijdens het uitscheiden. De oordelen van deze hadieth zijn reeds in een vorige stadium behandeld, zie hiervoor ahaadieth 81 en 86.

– De hadieth van Anas bewijst dat het mandoeb is om de kleding pas omhoog te doen wanneer men de grond of de wc pot nadert.


[1] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam Ahmad en is sahieh verklaard door imaam ibn a-Ssakan, imaam ibn al-Qattaan en imaam al-Albaanie.

[2] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam al-Bukhaarie en imaam Muslim. Deze uitspraak is van imaam Muslim.

[3] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam Muslim.

[4] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam Ahmad en overgeleverd en sahieh verklaard door imaam Muslim.

[5] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam aboe Daawoed en is sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.

[6] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam Ahmad, imaam al-Bayhaqie en imaam a-Nnasaa’ie en is sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.

[7] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam aboe Daawoed en imaam a-Ttirmidhie en is sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.

[8] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam aboe Daawoed, imaam ibn Maadjah en imaam a-Ttirmidhie en is sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.

[9] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door o.a. imaam al-Bukhaarie en imaam Muslim.

[10] Hasan, deze hadieth is overgeleverd door imaam aboe Daawoed en is hasan verklaard door imaam al-Albaanie.

[11] “Al-istidjmaar”: het reinigen van de uitscheidingsorganen door middel van steen.

[12] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam al-Bukhaarie en imaam Muslim. Ook is het overgeleverd door imaam aboe Daawoed, imaam a-Ttirmidhie, imaam a-Nnasaa’ie, imaam ibn Maadjah en imaam Ahmad.

[13] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam aboe Daawoed en is sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.

[14] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam aboe Daawoed, imaam a-Ttirmidhie, imaam a-Ddaarimie en imaam al-Bayhaqie en is sahieh verklaard door imaam al-Albaanie. Zie ‘A-ssilsilah a-ssahiehah’ hadiethnr.: 1071.

Categorieën