Hadieth 66
وَعَنْ طَلْقِ بْنِ عَلِيٍّ رضي الله عنه قَالَ: «قَالَ رَجُلٌ: مَسَسْتُ ذَكَرِي أَوْ قَالَ اَلرَّجُلُ يَمَسُّ ذَكَرَهُ فِي اَلصَّلاةِ، أَعَلَيْهِ وُضُوءٍ؟
فَقَالَ اَلنَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم “لا، إِنَّمَا هُوَ بَضْعَةٌ مِنْكَ». أَخْرَجَهُ اَلْخَمْسَةُ، وَصَحَّحَهُ اِبْنُ حِبَّان.
Talq ibn 3alie radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald, hij zei: “Een man zei: “Ik heb mijn geslachtsorgaan aangeraakt.”, of hij zei: “Als een man zijn geslachtsorgaan tijdens de Salaah aanraakt, is hij dan verplicht (opnieuw) wudoe’ te verrichten?” De Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam zei: “Nee, voorzeker, het is slechts een deel van jou.”[1]
Oordelen:
– Deze hadieth bewijst dat: het aanraken van het geslachtsorgaan zonder daarbij lustintenties te hebben, de wudoe’ en de Salaah niet bederft, wegens de uitspraak van de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam: “…het is slechts een deel van jou.” Deze uitspraak bewijst dat wanneer men zijn geslachtsorgaan aanraakt, op dezelfde wijze als dat hij andere lichaamsdelen van zichzelf zou aanraken, deze aanraking zijn wudoe’ niet bederft. Het geslachtsorgaan bevat namelijk een eigenschap die andere ledematen niet hebben, namelijk de lust. Vandaar dat de uitspraak van de Profeet dit oordeel bevat.
Hadieth 67
وَعَنْ بُسْرَةَ بِنْتِ صَفْوَانَ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهَا؛ «أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ: “مَنْ مَسَّ ذَكَرَهُ فَلْيَتَوَضَّأْ”». أَخْرَجَهُ اَلْخَمْسَةُ، وَصَحَّحَهُ اَلتِّرْمِذِيُّ، وَابْنُ حِبَّان وَقَالَ اَلْبُخَارِيُّ: هُوَ أَصَحُّ شَيْءٍ فِي هَذَا اَلْبَابِ.
Busrah bint Safwaan radiya-llaahu 3anhaa heeft verhaald dat de Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam gezegd heeft: “Voorwaar, wie zijn geslachtsorgaan aanraakt, laat hem de wudoe’ verrichten.”[2]
Bewijsstukken:
– En in een andere hadieth die door aboe Hurayrah radiya-llaahu 3anhu is verhaald: “Als iemand onder jullie met zijn hand naar zijn geslachtsorgaan gaat, zonder dat er een bedekking daartussen is, voorwaar, voor hem is de wudoe’ verplicht.”[3]
Oordelen:
Nadat de geleerden alle ahaadieth die met dit onderwerp te maken hebben met elkaar verzoend hebben, zijn ze tot de volgende oordelen gekomen:
– Het basisoordeel van het aanraken van het geslachtsorgaan, is dat het de wudoe’ niet bederft.
– Wanneer men met lustintenties zijn geslachtsorgaan aanraakt, wordt daarmee de wudoe’ wel bedorven.
– De twee ahaadieth van Busra bint Safwaan en aboe Hurayrah zijn algemene ahaadieth die gespecificeerd worden door de hadieth van Talq ibn 3alie, waarin de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam zegt: “…voorzeker, het is slechts een deel van jou.” Tot dit oordeel zijn imaam ibn Taymiyyah, imaam ibn al-Qayyim en imaam al-Albaanie gekomen.
[1] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam aboe Daawoed, imaam a-Nnasaa’ie, imaam a-Ttirmidhie, en imaam ibn Maadjah, en is sahieh verklaard door imaam ibn Hibbaan en imaam al-Albaanie.
[2] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam aboe Daawoed, imaam a-Nnasaa’ie, imaam a-Ttirmidhie, en imaam ibn Maadjah, en is sahieh verklaard door imaam a-Ttirmidhie en imaam ibn Hibbaan. Imaam al-Bukhaarie heeft gezegd: “Deze hadieth is de meest authentieke hadieth in deze deur.”
[3] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam a-Nnasaa’ie en is sahieh verklaard door imaam al-Haakim, imaam ibn 3abd al-Bar, en imaam al Albaanie.