Hadieth 53
عَنْ اَلْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ رضي الله عنه قَالَ: «كُنْتُ مَعَ اَلنَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم فَتَوَضَّأَ، فَأَهْوَيْتُ لأنْزِعَ خُفَّيْهِ، فَقَالَ: “دَعْهُمَا، فَإِنِّي أَدْخَلْتُهُمَا طَاهِرَتَيْنِ” فَمَسَحَ عَلَيْهِمَا». مُتَّفَقٌ عَلَيْه وَلِلْأَرْبَعَةِ عَنْهُ إِلا النَّسَائِيَّ: «أَنَّ اَلنَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم مَسَحَ أَعْلَى اَلْخُفِّ وَأَسْفَلَهُ». وَفِي إِسْنَادِهِ ضَعْف.
Al-Mughierah ibn Shu3bah moge Allaah behaagd met hem zijn heeft verhaald, hij zei: “Ik was met de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam. Hij verrichtte de wudoe’, vervolgens bukte ik om zijn sokken uit te trekken. Hij zei: “Laat ze. Ik heb ze aangetrokken terwijl (mijn voeten) (ze beiden) rein zijn.” Vervolgens veegde hij erover.”[1]
Bewijsstukken:
– En in een uitspraak bij imaam aboe Daawoed en imaam al-Bukhaarie: “Voorwaar, ik deed mijn voeten in de sokken terwijl zij rein waren.”
– Er is authentiek overgeleverd van al-Hasan al-Basrie, hij zei: “Zeventig metgezellen van de Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam vertelden mij dat de Profeet over zijn sokken veegde.”[2]
– Ook is authentiek overgeleverd van al-Mughierah ibn Shu3bah radiya-llaahu 3anhu: “Dat de Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam de wassing verrichtte en vervolgens over zijn sokken en schoenen veegde.”[3]
– Ook is er authentiek overgeleverd door al-Mughierah ibn Shu3bah radiya-llaahu 3anhu, hij zei: “Ik was met de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam op reis. Hij verrichtte zijn behoefte, vervolgens verrichtte hij de wassing en veegde hij over zijn sokken. Ik zei: “O Boodschapper van Allaah, bent u niet iets vergeten?” Hij zei: “Integendeel, jij bent het vergeten. Dit is wat mijn Heer mij aanbevolen heeft.”[4]
Uitleg:
– “Ik was met de Profeet”, dit duidt op het feit dat de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam in die situatie reizende was.
Oordelen:
– Deze ahaadieth bewijzen dat het mandoeb is om over de sokken te vegen, zowel tijdens het reizen als tijdens het verblijf.
– De hadieth van al-Mughierah ibn Shu3bah bewijst dat het ook mandoeb is om over de schoenen te vegen.
– De ahaadieth bewijzen ook dat de voorwaarde voor het vegen over de sokken is: dat alvorens men de sokken aantrekt, men rein moet zijn (de wudoe’ nog geldig is). De Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam zei namelijk: “Voorwaar, ik deed mijn voeten in de sokken terwijl zij rein waren.”
– Deze ahaadieth bewijzen ook dat Allaah het voor ons gemakkelijk heeft gemaakt door de sokken niet uit te hoeven trekken bij het verrichten van de wassing als men ze aan gedaan heeft terwijl zijn wassing nog geldig was. Hierover volgen meer bewijzen.
– Alle andere voorwaarden die aan het vegen over de sokken gesteld worden, zoals de dichtheid van de sok en de soort stof, zijn zwak en hebben geen geldig bewijs.
– Deze ahaadieth bewijzen ook dat het beter is om over de sokken te vegen, dan ze uit te trekken en de voeten te wassen, als men aan de voorwaarden voor het vegen voldaan heeft.
[1] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam al-Bukhaarie en imaam Muslim.
[2] Sahieh, deze athar is overgeleverd door imaam aboe Shaybah, en sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.
[3] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam a-Ttirmidhie, imaam aboe Daawoed, imaam ibn Maadjah en is sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.
[4] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam Ahmad, en door zestig andere geleerden, en is sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.