Hadieth 32
وَعَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ يَزِيدَ بْنِ عَاصِمٍ رضي الله عنه -فِي صِفَةِ اَلْوُضُوءِ- قَالَ: «وَمَسَحَ صلى الله عليه وسلم بِرَأْسِهِ،
فَأَقْبَلَ بِيَدَيْهِ وَأَدْبَرَ.». مُتَّفَقٌ عَلَيْه. وَفِي لَفْظٍ: «بَدَأَ بِمُقَدَّمِ رَأْسِهِ، حَتَّى ذَهَبَ بِهِمَا إِلَى قَفَاهُ، ثُمَّ رَدَّهُمَا إِلَى اَلْمَكَانِ اَلَّذِي بَدَأَ مِنْهُ».
3abdu-llaah ibn Zayd ibn 3aasim radiya-llaahu 3anhumaa heeft –betreffende de beschrijving van de wassing- verhaald, hij zei: “En de Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam wreef over zijn hoofd; hij salla-llaahu 3alayhi wa-sallam ging met zijn handen naar voren en weer terug.”[1] En in een andere uitspraak bij de twee imaams: “Hij begon met de voorkant van zijn hoofd en ging met zijn handen tot aan zijn achterhoofd, vervolgens keerde hij met zijn beide (handen) terug naar de plaats waar hij begon.”
Oordelen:
– De geleerden hebben over het wrijven over het hoofd drie uitspraken gedaan:
1. dat men met beide handen voor op het hoofd bij de grens van de haargroei begint tot aan het achterhoofd, en vervolgens beide handen terug laat keren naar de plaats waar men begon. Dit is de letterlijke manier die uit de hadieth begrepen wordt.
2. het tegenovergestelde, namelijk: dat men in plaats van bij het voorhoofd, bij het achterhoofd begint;
3. dat men bij het voorhoofd begint en naar de zijkant van het gezicht, en vervolgens naar het achterhoofd, en tenslotte terugkeert naar de beginplaats, het voorhoofd.
– De juiste uitspraak is dat alledrie manieren correct zijn. De bedoeling van het wrijven van het hoofd is namelijk dat men over het gehele hoofd wrijft, en niet dat men zich aan een bepaalde manier van wrijven moet houden.
Hadieth 33
وَعَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ عَمْرٍو رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُمَا -فِي صِفَةِ اَلْوُضُوءِ- قَالَ: «ثُمَّ مَسَحَ صلى الله عليه وسلم بِرَأْسِهِ، وَأَدْخَلَ إِصْبَعَيْهِ اَلسَّبَّاحَتَيْنِ فِي أُذُنَيْهِ، وَمَسَحَ بِإِبْهَامَيْهِ ظَاهِرَ أُذُنَيْهِ». أَخْرَجَهُ أَبُو دَاوُدَ، وَالنَّسَائِيُّ، وَصَحَّحَهُ اِبْنُ خُزَيْمَة.
3abdu-llaah ibn 3umar radiya-llaahu 3anhumaa heeft –met betrekking tot de manier van de wassing- verhaald, hij zei: “Vervolgens wreef hij over zijn hoofd en hij liet zijn beide wijsvingers in zijn oren gaan en wreef met zijn beide duimen over de achterkant van zijn oren.”[2]
Bewijsstukken:
– 3abdu-llaah ibn Zayd heeft –met betrekking tot de beschrijving van de wassing- verhaald, hij zei: “Hij salla-llaahu 3alayhi wa-sallam veegde over zijn oren met ander water dan het water waarmee hij over zijn hoofd heeft gewreven.”[3]
Oordelen:
– De eerste hadieth bewijst dat men over zijn oren mag vegen met hetzelfde water waarmee het hoofd is geveegd.
– De tweede hadieth bewijst dat men opnieuw water mag pakken voor de oren nadat men het hoofd heeft geveegd. Beide manieren zijn toegestaan.
[1] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door de twee imaams.
[2] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam aboe Daawoed en imaam a-Nnasaa’ie en overgeleverd en sahieh verklaard door imaam ibn Khuzaymah.
[3] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam a-Ddaaraqutnie en imaam al-Haakim en is sahieh verklaard door imaam al-Bayhaqie.