Hadieth 8
وَعَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صلى الله عليه وسلم «طُهُورُ إِنَاءِ أَحَدِكُمْ إِذْ وَلَغَ فِيهِ اَلْكَلْبُ أَنْ يَغْسِلَهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ، أُولاهُنَّ بِالتُّرَابِ». أَخْرَجَهُ مُسْلِمٌ. وَفِي لَفْظٍ لَهُ: «فَلْيُرِقْهُ». وَلِلتِّرْمِذِيِّ: «أُخْرَاهُنَّ، أَوْ أُولاهُنَّ بِالتُّرَابِ».
Aboe Hurayrah radiya-llaahu 3anhuheeft gezegd dat de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallamheeft gezegd: “De reiniging van iemands gerei onder jullie, waar een hond uit gedronken/gelikt heeft, geschiedt wanneer hij deze zeven keer wast. De eerste keer met zand.”[1] En in een andere uitspraak bij imaam Muslim: “Laat hem het leeggieten, (en vervolgens…)”. En in een uitspraak bij imaam a-Ttirmidhie: “De laatste keer of de eerste keer met zand.”[2]
Bewijsstukken:
– 3abdu-llaah ibn Mughaffal radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald, hij zei: “De Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam beval de honden te doden. Vervolgens zei hij: “Wat hebben jullie met de honden?” Vervolgens liet hij het (bezitten) van de jachthond en de herdershond toe, en hij zei: “Wanneer de hond in een gerei likt, wast het dan zeven keer, en wrijft het de achtse keer met zand.”[3]
Oordelen:
– Deze overlevering bewijst dat als de hond uit een beker drinkt, of uit een beker likt, deze eerst leeggegoten moet worden, en vervolgens één keer met zand gewassen moet worden, en tenslotte zeven keer met water moet worden gewassen. Ook mag het eerst zeven keer met water gewassen worden, en daarna één keer met zand gewreven worden. De hadieth van 3abdu-llaah ibn Mughaffal geeft een groter aantal keren aan dan de hadieth van aboe Hurayrah. Wanneer in een hadieth een toevoeging is, bevindt zich in die hadieth meer informatie en dient die aangehouden te worden. Tot dit oordeel is o.a. shaykh al-Albaanie gekomen.
– Deze overlevering bewijst dat het speeksel van de hond zeer onrein is, en dat men dit zoveel mogelijk moet vermijden.
– De manier van het wassen die in de overlevering voorkomt, is namelijk de enige manier om deze onreinheid te verwijderen. Men kan en mag deze manier niet veranderen, tevens is het aanhouden van deze manier een gehoorzaming aan de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam, en een vorm van aanbidding.
– Deze hadieth bewijst ook dat zand een bron van reinheid is.
[1] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam Muslim.
[2] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam a-Ttirmidhie en sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.
[3] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam Muslim, imaam aboe Daawoed, imaam a-Nnasaa’ie en imaam ibn Maadjah, en is sahieh verklaard door imaam Muslim en imaam al-Albaanie.